2021. április 28. | 15:43

Kétségkívül még mindig Dacia, de ha felextrázod, akkor megszórják csillámporral, ami sokat dob rajta.

Az első Sanderóval 2008-ban találkozhattunk és nem lógott ki a Dacia palettájából. Unalmas, jellegtelen külsővel, ronda és igénytelen belsővel rendelkezett, viszont kevés pénzért kaptunk egy tartós, szalonúj autót. A kisautó kategóriában versenyez a konszerntársRenault Clio padlólemezén, így a technika adott, de hát az árat alacsonyan kell tartani. A magyar piacon ez bejött, meglepően kelendő a Sandero: 2020-ban 1403 darabot helyeztek itthon forgalomba, ezzel megelőzte kisautó kategóriában a Suzuki Swiftet.

dacia sandero stepway teszt alapjárat

A Sandero eladásokon belül viszont további érdekesség, hogy a legtöbben a Stepway, tehát a városi crossover kivitelekre csapnak le. Az eladások bő 60 százalékáért az emelt, körbeműanyagozott kivitel a felelős, és meg tudom érteni. Kimondottan jól néz ki, főleg most, a legfrissebb 2021-es Sandero Stepway. Sosem gondoltam volna, hogy lesz olyan Dacia, ami mozgatja majd a fantáziámat, de erre most ez az autó rácáfolt.

Semmi extra, mégis mindenkinek tetszik

A szabvány kisautó forma megvan, inkább csak a vagány hűtőrács, a crossoveres díszelemek és a LED-es nappali menetfény dobják fel az új Sandero Stepwayt. Főleg a menetfény, ami után viszont kicsit hervasztó, hogy a tompított és a reflektor egyszerű, sárga halogén izzós. Az könnyűfém felnik és a plusz 4 centiméteres hasmagasság is dob az összképen, így összességében kívánatos termék lett a Sandero.

dacia sandero stepway teszt alapjárat

Amikor tesztautó van nálam, mindig figyelem az utca emberének reakcióit és meglepődve könyveltem el, hogy sokan megnézték a Sanderót. A parkolóban állva többen is odamentek körbenézni, esetleg a belterébe belesni. Főleg az idősebb korosztálynak volt szimpatikus, de volt egy-két fiatalabb érdeklődő is, akiknek szintén tetszett a forma. Még a bő huszonéves baráti társaságomból is az a visszajelzés érkezett, hogy ez egy vagány megjelenésű autó, még be is vállalnák. Nekem ez pont elég megerősítés, a Dacia megtalálta a helyes utat.

Ahol keveredik a puritánság és a minőség

A beltér már egy kicsit érdekesebb, mert érezhetően olcsó anyagokból van, de ráhúztak némi modern technikát. Ettől időnként egy kicsit a kettősség érzete fog el. Furcsa, hogy a szövet díszelemre rálóg az érintőkijelzős tablet, hogy az olcsó műanyagba beépítettek egy igényes és modern klímaszabályzót, vagy hogy a multikormány mögött egy hagyományos és egyszerű óracsoport dolgozik. Utóbbiban egyébként van egy kis infotaiment kijelző, ami meglepően jó felbontású és sok információt közöl az autóról.

dacia sandero stepway teszt alapjárat

A szövet díszelem keresztbe a műszerfalon és a könyöklőn jól néz ki, és szivacsozást is kapott, így én inkább kreatívnak mondanám, mint bóvlinak. Itt-ott egy kis narancssárga díszléc vagy varrás igazán feldobja a szürke belteret, a legkülönlegesebb mégis a tablet, ami egy Daciában egészen váratlan technika. Viszont egy remek menürendszert kapott, amiben mindent megtaláltam elsőre, logikusan van felépítve és a telefoncsatlakoztatás is gyerekjáték volt. Vezeték nélkül tudja az Apple CarPlay kapcsolatot, így viszonylag hamar el is engedtem a menü funkcióit.

A tábla mellett viszont van egy telefontartó is, tehát lényegében két érintőkijelzőt is kezelhetünk egyszerre, és eldugtak mögé egy USB csatlakozót is, ha nem Wifin szeretnénk elérni a CarPlay vagy az Android Auto rendszerét. A tablettől lefele elindulva találunk pár alapvető gombot, azok alatt pedig egy kimondottan igényes klímaszabályzót. Ezt nagyon szerettem használni, meglepően minőségi benyomást kelt, csak ne tapizzuk össze a kis kijelzőket.

dacia sandero stepway teszt alapjárat

A fedélzeti rendszerrel viszont párszor meggyűlt a bajom, egyszer egy hosszabb út elején lefagyott, amikor el akartam indítani a navigációt. Mivel teljesen feladta és az autó újraindítása sem segített, síri csendben ültem végig másfél órát. Utána egy két órára magára hagytam az autót, mire visszaértem rendbejött, újra gyors és stabil volt. Kicsit besokallt és magányra volt szüksége. A CarPlay esetében is volt egy-egy kisebb problémám, illetve néha tolatás közben kikapcsolt a tolatókamera és a radarok.

A történtek miatt felvettem a kapcsolatot az importőrrel, ahol hirtelenjében csak annyit tudtak mondani, hogy a rendszer teljesen új. Folyamatosan érkeznek rá a frissítések, amiket ő a háttérben csinál, vélhetően ez okozhatta ez az összeakadást. Ez viszont még csak a találgatás része, felvettem videóra a lefagyásokat, ezt továbbküldtem az importőrnek, ahonnan majd kapok egy hivatalos választ. Ha ez megjön, frissítem a cikket.

dacia sandero stepway teszt alapjárat

Elöl a helykínálattal nincs gond, kényelmesen terpeszkedtem és mögöttem sem nyomorogtak, legfeljebb a fejtér miatt aggódhatnak a 180 cm feletti utasok. Az ülések hosszabb távon kényelmetlenek elöl-hátul egyaránt, és az állításhoz szükséges karok rettenetes helyen vannak, fájtak az ujjaim, mire magamra állítottam. A csomagtérben szintén nincs semmi különleges, viszont a 328 liter egy egészen jó érték ebben a kategóriában. Az, hogy a padlót két szintben állíthatjuk egy hasznos funkció, mivel a hátsó üléseket ledöntve szintbe hozhatjuk a csomagteret a háttámlákkal. A csomagtér padlója alatt találjuk egyébként a pótkerék alakú gáztartályt és körülötte az igénytelennek tűnő nyers fémeket, illesztéseket.

Elég bele a varrógépmotor, mert van hozzá egy remek váltó

Az egyliteres, háromhengeres turbómotor hallatán sokan megrémülnek, pedig egészen szépen mozgatja az 1,1 tonnás autót. Nem is a 100 lóerő körüli teljesítmény, inkább a nagyobb köbcentis motorokéhoz mérhető 170 Nm nyomaték elismerendő. Az autót érdemes forgatni – bár a váltássegítő nem ezt mutatja –, fordulaton fürge városban és a fogyasztásba se fogunk belerokkanni. A hatgangos váltót jól osztották ki, az első három fokozat rövid, az utolsó három pedig hosszú, a hatodik már tényleg csak utazó. Városban nem igazán mentem negyedik fölé, országúton viszont néha elfelejtettem hatodikba tenni, mert az öt is bőven jó volt. A hangja borzasztó és nem ússzuk meg, mivel a kipufogó a bal hátsó ajtó alatt ér véget, olyan 4500-as fordulat felett a régi 1300-as Daciát idézi.

dacia sandero stepway teszt alapjárat

Sem a klíma, sem pedig az, hogy teleültük az utasteret, nem fogta meg az autót jelentősen. Bár mint sokan, én is annak a pártján állok, hogy kapjon egy 1,4-1,6 liter körüli szívómotort, mégis jó használni ezzel az egyliteressel. Már csak azért is érdemes beletörődni, mert jelenleg a Dacia kínálatában csak 1,0 literes, háromhengeres motorokkal elérhető a Sandero Stepway.

dacia sandero stepway teszt alapjárat

A gyártó a hivatalos oldalán 5,3-6 liter/100 kilométer közé lövi be a fogyasztást, nekem ez 7,7 literre sikeredett, pedig nem versenyeztem vele. Érdekesség, hogy ebben az autóban viszont van gyárilag beépített, garanciális LPG rendszer, így az autó gázüzemben is képes működni. Érzésre nincs különbség a benzines és a gázos használat között, a fogyasztás is legfeljebb másfél literrel magasabb. Viszont kimatekozva van egy 50 literes benzintankunk, ami bő 600 kilométerre elég, és van egy 40 literes gáztartályunk, ami további 400 kilométerig biztosan jó. Nem igazán találkoztam még olyan városi kisautóval, ami egy tankolással (vagyis lényegében kettővel) bő 1000 kilométert megy, de ez szerintem zseniális.

Viszont egy kicsit kevésbé elragadó a Sandero Stepway töréstesztje. Két csillagot kapott az ötből a hivatalos EuroNCAP tesztjén. A felnőtt és gyerekvédelem sem volt kiemelkedő 70 és 70 százalékkal, viszont a gyalogosvédelem 41, és a biztonsági elektronikák hiánya miatti 40 százalék húzta le igazán a teszt eredményét.

Ezt a futóművet pont ide tervezték

Egy dolog, hogy a Stepway kivitel jól néz ki, de a futóműve számomra váratlanul jó. Az alapváltozathoz képest csupán 4 centimétert emeltek a hasmagasságon, de jelentem: kellett. A futómű nagyon finoman veszi a rossz magyar utakat. Még a legkátyúsabb szakaszokon is finoman bukkant át a billegős kasztni, a rázósabb, macskaköves részeken pedig szinte semmit sem éreztem, csak a kerekek dübögését hallottam. Mintha direkt a remek úthálózatunkra tervezték volna, még a kényelmetlen ülések is elviselhetőbbek voltak egy ilyen futómű mellett.

dacia sandero stepway teszt alapjárat

Ennek persze megvan az az ára, hogy kanyarban a kocsiszekrény billen, de szerintem senkiből sem fog előtörni a tengeribetegség. Legfeljebb felkenődik az ablakokra, mivel az üléseknek semmi oldaltartása nincs, viszont az autó kanyarokban is ügyesen viselkedik. Nem kanyarvadász, de nem tudtam megcsúsztatni, ez egy remek futómű.

A borzasztó kipufogóhang mellett a szélzajok elég idegesítőek tudnak lenni menet közben, nagyobb tempónál úgy súg, mint a 18 éves kabrióm. Pedig lehet vele menni stabilan nagy tempót, autópályán a hosszú hatodik fokozat miatt egyáltalán nem szenvedés és a belsősávban elhúzó, kéttonnás német prémium sem rántja le az útról. Mivel 3000 körül forog 130-nál, a fogyasztás sem száll az egekbe, ott 8 liter körüli értéket produkált.

Ár és összegezve

A maga nemében egy igazán szerethető és stílusos autó lett az új Sandero Stepway. Mint használati tárgy, remekül megállja a helyét és az olcsóságát elég jól elfedi néhány igényes és modern részlet. Hacsak direkt nem keressük benne, nem fogjuk olcsónak érezni. Pedig kategóriáján belül kevés jobb ajánlatot találunk.

Jelenleg a Sandero 3,5 millió forintról indul, de abban a fapad, majdnem ténylegesen fa sámlikat jelent. Ráadásul az egyliteres, háromhengeres, 65 lóerős szívómotor sem feltétlen elég egy felgyorsult városi forgalomba. A Stepway már 90 lóerőről és ezzel együtt 4,5 millió forintról indul, a gázos rendszerért pedig 100 ezer forinttal kell többet fizetni. A tesztautó egy nagyon jól felszerelt változat volt, tele modern segédberendezésekkel és kényelmi kiegészítőkkel, így került szűk 5,5 millió forintba. Persze lehet közlekedőedényként tekinteni az autóra és akkor jóval olcsóbb, de szerintem mindenképpen megéri ez a felszereltség, mert tényleg egy modern, városi kisautót autót kapunk.

Nézd meg a 90 lóerős, benzines Sandero tesztjét videón:

Dacia Sandero Stepway TCe 100 LPG (2021)

  • Lökettérfogat: 999 cm3
  • Hengerek/szelepek: 3/12
  • Max. teljesítmény: 100 LE
  • Max. forgatónyomaték: 170 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4099/1848/1740 mm
  • Tengelytáv: 2604 mm
  • Saját tömeg: 1134 kg
  • Vegyes fogyasztás: 7,1 l
  • Tesztfogyasztás: 7,7 l
  • CO2 kibocsátás: 109-115 g/km
  • Végsebesség: 177 km/h (LPG)
  • 0-100: 11,9 s