A DS már önálló márkaként fut, legújabb kisméretű SUV-je, a DS3 Crossback vagány külsővel és radikális belsővel igyekszik levenni a vásárlókat a lábukról.
DS? Akkor ez most Nintendo? Csak nem. Fura lenne, ha a japán vállalat felhagyott volna a játékkonzolok gyártásával, csak azért, hogy beszálljon kompakt SUV bizniszbe. Akkor mi lehet? Formája és dizájnja alapján franciának tűnik, de még most sem értem. Egy Peugeot-t felismernék, a Renault nem ilyen arculattal dobja ki modelljeit manapság. Akkor csak Citroen lehet. De sehol a megszokott embléma, bárhogy is keresem, nem találom. Mindenhol csak DS. Várjunk csak, olyan létezett, hogy Citroen DS: a franciák korszakalkotó luxusautója az 50-es évek végéről, futurisztikus formával és bársonyosan selymes hidropneumatikus futóművel. Rokoni kapcsolat lenne a két autó között? Hát minden jel arra utal.
A Citroen 2009-ben feltámasztotta egykori cirkálójuk típusnevét, hogy legjobban felszerelt, legpuccosabb modelljeiket ezzel a két betűvel fémjelezzék a jövőben. Első modelljük, a Citroen DS3 egy igazi sikerszéria volt Európában, olyannyira, hogy elhatározták, 2015-től önálló márkaként fogják futtatni a DS-t. Ezek a termékek továbbra is a PSA-konszern platformjaira épültek, azonban magasabbra tették a lécet minőség, stílus és felszereltség tekintetében, mint a mezei típusoknál. A Citroen prémiummárkája lett, ha úgy tetszik. Érdekes koncepció, csak a franciáknak senki sem mondta el, hogy 3 hengeres autót nem illik prémiumnak nevezni.
DS 3 Crossback – elegáns vagy morcos, a színtől függ
Szokták mondani, hogy ami jól néz ki, az már félig el is van adva. Ez az örök érvényű bölcsesség az autóiparra is fokozottan igaz, főleg a szabadidő járművek piacára. A legtöbb gyártó már kínál kisméretű SUV-t, igencsak széles a választék, és ennek az erős versenynek köszönhetően születnek meg olyan extravagáns kinézetű autók, mint a DS3 Crossback. Igazi divatcikk minden szögből, csekély mérete ellenére (4,12 m) kimondottan nagynak akarja magát eladni, főleg elölről. A front-rész kiosztása nagyon Audis: hatalmas hűtőmaszk középen, felette kétoldalt morcos fényszórók. Finom részletekből sincs hiány, ugyan minden fekete, azért érdemes megnézni a hűtőrács apró krómháromszögeit, amiknek mérete változik attól függően, középen vagy oldalt kaptak-e helyet.
Az intelligens DS MATRIX LED VISION lámpáknak amellett, hogy átlagon felüli a fényerejük és nem vakítják el a szembejövőket, gyönyörűen néznek ki. Így feketében sejtelmesek, világosabb színben pedig kimondottan elegánsak, a könnycsepp-szerűen legördülő LED-csíkok csak felkapcsolt állapotban válnak láthatóvá a szemlélő számára. Oldalról már egyáltalán nem tűnik nagynak, itt már kibújik a szög a zsákból: mégis csak egy nagyjából VW Golf méretű autóról van szó, csak magasabb kivitelben. A 18 colos, Monza fantázianevű felnik kifejezetten nagynak tűnnek a DS3-on, szerencsére nem peres gumikkal szerelték, így még ki is nézné belőle az ember, hogy némileg alkalmas burkolatlan utakon való közlekedésre. A B-oszlopnál kezdődő kitüremkedéssel engem a világból ki lehetett volna kergetni, érthetetlen volt számomra, hogy miért kell ilyen erőltetetten elrontani egy amúgy szép oldalprofilt. Az autó fara már kevésbé drámai, a két kályhacső méretű kipufogóvég viszont inkább megmosolyogtató, mint vagány egy háromhengeres autó esetében.
DS3 Crossback – különleges, de nem felhasználóbarát
Hol a kilincs? Akinek a zsebében lapul a kulcs, az megtudja a választ is, ahogy a DS3 közelébe ér. Mindenféle gomb megnyomása nélkül, körülbelül fél méterre az autótól magától előjönnek az ajtónyitók, melyek meghúzásával egy roppant érdekes beltér tárul a szemünk elé. Bordó, Art Rubis elnevezésű bőrkárpit és rombuszminták mindenfelé. Nemhogy ilyet, még hasonlót sem láttam személyautóban, de még dizájnkiállításon se nagyon, a franciák kitettek magukért. Az analóg műszer nem létező fogalom, a vezető előtt egy aprócska kijelző mutatja a lényeges információkat, a belsőt a 10,3 colos központi érintőpanel uralja. Az első ülések rendkívül kényelmesek, a vezető elektromosan állíthatja be a kívánt pozíciót, sőt még masszíroztathatja is magát egy gomb megnyomásával. A teljes relaxációhoz hozzájárul a feláras Focal hangrendszer is, aminek hangzása valósággal simogatja a fület. A DS3 Crossback azonban közel sem tökéletes.
A kezelőszerveket egyáltalán nem találtam felhasználóbarátnak, sőt kimondottan idegesítő volt a használatuk. Semmi sem ott volt, ahol elsőre kerestem volna. Az ablakemelő gombjai a váltókar mellett kaptak helyet, amelyek ugyan szépen ki voltak dolgozva, de egyáltalán nem estek kézre. A központi kijelző fő menüpontjait az alatta elhelyezett kis érintésérzékeny felületekkel lehetett váltani, amelyekről fogalmam sem volt, hogy megnyomtam-e, avagy sem az adott pillanatban, mert semmilyen visszajelzést nem ad. Ugyanígy a belső világítást is érintéssel lehet fel-le kapcsolni, na ez volt az, amitől majdnem szélütést kaptam, mert mintha passzióból az ellenkezőjét csinálta volna, mint amit akartam. A klímavezérlőnek nincsenek külön kapcsolói, azt is a menüben kell beállítani. Folytassam?
Akinek van kedve és energiája ezeken kiigazodni, annak minden elismerésem. Semmi bajom nincs azzal, hogy a franciák erőszakosan „másmilyenek” akarnak lenni, mint a többiek, de sose fogom megérteni, hogy miért kell valamit, ami bevált és jól működik szándékosan túlbonyolítani? Mert amúgy tényleg érdekesek a beltér formái, szépek a bőrborítások, elhiszem, hogy valakit elvarázsol a DS3 világa. A második üléssorban ugyan már jóval szerényebb a helykínálat, felnőttek számára kényelmetlen lehet egy-egy hosszabb utazás, ezért inkább csak gyerekek vagy kabátok számára ajánlatos. A csomagtartó egyébként tisztességes méretű (350 liter), de a mai napig nem tudom, hogy kulcson kívül hogyan/mivel lehetne felnyitni.
DS3 Crossback – prémium 3 hengerrel?
A mutatós külső és a divatos belső miatt jogosan lehetne prémiumként kategorizálni a DS3-at, bár azért szemmagasság alatt voltak olcsó, kopogós műanyagok az utastérben. De nem ezen bukik meg a történet, hanem a választható erőforrásokon. Benzinesből kizárólag 3 hengeres egységet lehet választani, az 1,2 literes aggregát 100, 130 és 155 lóerős teljesítményváltozatban szerepel a palettán. A dízelek szerencsére megmentik a haza becsületét, itt már páros a hengerszám: az 1,5-ös BlueHDI motort 100 vagy 130 lóerős kivitelben lehet kérni, a gyengébb változatokhoz 6-os manuál, az erősebbekhez 8 fokozatú Aisin-származású automata társul. A tesztautóban a csúcs-benzines kapott helyet, 155 lóerővel.
Már alapjárati fordulatszámnál is érezhető, hogy nem olyan finom a járáskultúrája, mint egy négyhengeresé, de mégse mondanám hangosnak. Normálisan közlekedve alig hallható, nagyobb gázadásra viszont előtörnek belőle a jellegzetes háromhengeres „betonkeverő” hangok. De szerencsére ezt többé-kevésbé el lehet kerülni, mert méretéhez képest szép nyomatékos az 1,2-es motor. 2000-es fordulatszám környékén már határozottan elindul, onnantól pedig lineárisan gyorsul egészen a következő váltásig. Sport üzemmódban kifejezetten virgonc, nem nehéz villogó kipörgésgátlóval kijönni egy-egy kanyarból. Dinamizmusa városban tökéletes, autópályás tempónál viszont már nem szabad drámai impulzusra számítani. Végsebessége elvileg 208 km/h, a 0-100-as sprintet 8,2 másodperc alatt futja.
DS3 Crossback – csend és kényelem némi rángatással
A DS3 meglepően komfortos ebben a méretosztályban, jó vele utazni. Hangszigetelése példás, se szél, se pedig gördülési zaj nem szűrődik be érdemben az utastérbe. Ülései rendkívül kényelmesek ahogy már említettem, rugózása sem bántóan feszes, szépen megbirkózik a kisebb úthibákkal. Jól összerakott autó érzetét kelti, nem csavarodik, nem zörög még nagyobb kátyúval való találkozás esetén sem. Kormányzása kissé élettelen, kevés visszajelzést ad, de pontosan lehet vele manőverezni a kocsit, kanyarban minimális a kasztnidőlés. A vezetéstámogató rendszerek is finoman működnek, nem vettem észre lényegi különbséget a DS3 és az aktuális Mercedes E-osztály között ilyen téren.
Ami viszont zavaró volt, az a Start-stop rendszer működése. Egyrészt nem volt külön kapcsológombja, a menüben lehetett csak kioffolni, de nem is ez a lényeg. Egy prémiumautóhoz nem méltóan rángatott, nem tudom, hogy ez a rendszer hibája-e, vagy a háromhengeres darabosabb járáskultúrája okozta-e a jelenséget, de semmiképp sem volt kellemes. A fogyasztását meg egyenesen botrányosnak találtam: a katalógusban megadott 5,1 literes vegyes érték mese habbal, a valóságban 8 és 9 liter között tudtam vele eljárni. És nem kínoztam, inkább óvatoskodtam. Nyomatékos, szépen húz, kedvező károsanyag kibocsátásával biztos ölelő karjainak melegébe zárja a környezetet, de 8 liter feletti fogyasztás egy ilyen kis motortól? Ez továbbra is nonszensz számomra, az én értékrendemben egy háromhengeres motor ennyit nem érdemel meg. Én inkább dízellel kérném, köszönöm.
DS3 Crossback ár és összegezve
A DS legnagyobb problémája, hogy az emberek szájába kell rágni, hogy mit is jelent ez a két betű. Sokak fejében a „francia” és a „prémium” két összeegyeztethetetlen jelző, pedig a DS3 Crossback nem jár messze attól, hogy hídként összekapcsolja a két végpontot. Külseje vagány, látszik rajta, hogy nem az átlagautók csapatát erősíti, aki odavan a dizájnbeli finomságokért az biztosan el lesz nyűgözve a kis SUV-tól. Erre rátesz még egy lapáttal a beltér hangulata, a finom bőrborítások és rombuszminták szemkápráztató elegyet alkotnak, de konzervatív ízlésvilágú embereknek nem ajánlom. A kezelőszerveket kifejezetten idegesítőnek találtam, szükségtelenül túlbonyolították a már jól bevált és megszokott praktikákat. Csendben és kényelemben lehet vele utazni, de a dinamizmus sem áll messze tőle, az 1,2-es 155 lóerős benzines szépen mozgatja a karosszériát, nyomatékos karaktere miatt könnyen szerethető. A DS3 Crossback 7 390 000 Ft-os alapáron indul, a tesztelt autó mindennel együtt 11 265 000 Ft-ba került, de további flancolással 12 millió fölé is lehet vinni. Elég erősen túlárazottnak gondolom, a stílus és a különlegesség egy dolog, de ezért az összegért már komolyabb gépjárművet is lehet vásárolni.
DS 3 Crossback PureTech 155 Automatic La Premiére (2019)
- Lökettérfogat: 1199 cm3
- Hengerek/szelepek: 3/12
- Max. teljesítmény: 155 LE 5500/perc
- Max. forgatónyomaték: 240 Nm 1750/perc
- Hossz./szél./mag.: 4118/1791/1534 mm
- Tengelytáv: 2558 mm
- Saját tömeg: 1205 kg
- Vegyes fogyasztás: 5,5 l
- Tesztfogyasztás: 8,3 l
- Végsebesség: 208 km/h
- 0-100: 8,2 s