2023. november 30. | 08:02

Bemutatkozott a kínaiak Magyarországra is szánt elektromos kei-carja, de úgy is mondhatnánk, hogy a távol-keletiek újra feltalálták a Smartot, csak ezúttal rögtön elektromos kiadásban és kellemesebb árcédulát tettek mellé. Na, de mi is ez és miért lehet hatalmas sláger?

Következő

Érdekes alkalomból látogattam a nemrég elkészült Balaton Park Circuit versenypályára. Itt tartották ugyanis a Cenntro Avantier C bemutatóját. Akinek a név hallatán semmi ingere nem támad, ne ijedjen meg, segítünk. Ez az autó a Chery QQ (Ice Cream) Európának szánt verziója, gyakorlatilag módosítások nélkül. Ha még erre sem tudunk elismerően bólintani, akkor sincs világvége, ugyanis egy eddig ismeretlen cég próbál Európa olcsó mobilitásának talaján gyökeret verni.

Valahol ijesztő és valahol jó is, hogy Kína ennyire megállíthatatlanul ontja ránk saját termékeit. Az eredeti kínai áruk nem feltétlenül rosszak. Ott van például a Xiaomi, amely a telefonok mellett gyakorlatilag mindent is készít - nemsokára már autót is vehetünk a márkától. Illetve ezek a termékek így vagy úgy, de lejjebb nyomják a többi hasonló árucikk árát, sokszor ugyanis a márkanévért fizetünk 10-20-50%-kal többet, nem a valódi tartalomért, ám mivel egy ismeretlen kínai termék csak úgy bizonyíthat, ha valaki megveszi, ezért nem árulhatják bármennyiért.

Így van ez az autóiparban is, ahol egyre több – egyébként nagy múlttal vagy komoly beszállítói értéklánccal rendelkező – cég igyekszik hazáján kívül szerencsét próbálni. A BYD tökéletes példa erre, de az újjáélesztett MG is kedvező árával hódítja el az árérzékeny vásárlókat. Persze ezek normális személyautókat kínáló vállalatok, de mi van azokkal, akiknek még kisebb, még olcsóbb megoldásra van szükségük?

Akiknek tényleg csak a napi munkába járásra, heti bevásárláshoz vagy akár a tömegközlekedés hiánya miatt mutatkozik igényük valami olyanra, ami megvédi őket az esőtől-hótól és helyettük cipeli, amit kell? Nem ülhet mindenki biciklire, még a legelvakultabb bringásoknak is be kell látnia, hogy nem mindenki szeret -5 fokban vagy szakadó esőben, esetleg az 5 éves gyerekkel vagy sok csomaggal drótszamárra pattanni az év 365 napján.

De mi ez és mire jó?

Nem mintha a biciklizés kiváltására találták volna ki, de a Cenntro Avantier ideális választás lehet az előbb leírt esetekre, ha helyén kezeljük a dolgokat. Ez egy olyan autószerű képződmény, aminek a lényege, hogy olcsón jussunk el megbízható módon A-ból B-be – amennyiben az nincs autópályán vagy úgy 150 kilométernél messzebb, ja és persze ráérünk visszaindulni pár óra múlva. Bár, ha így nézzük, máris megspóroltuk a jövőre ismét dráguló pályamatricát. Az Avantier ugyanis egy jármű a moped és a hagyományos autók között: 90 km/óránál gyorsabban még bezsírozott szakadékban sem fog menni, tehát a katalógusban ne keressünk 0-100-as gyorsulási értéket, mert csak azt írhatták volna oda, hogy NINCS.

Ezen felül egy 13,9 kWh-s (egyes vélemények szerint kereken 14-es) LiFePo4, azaz lítium-vasfoszfát akkumulátor található benne, amit klasszikus Type2-es csatlakozón etethetünk, viszont legjobb esetben is valahol 13A-es áramerősséggel, egy fázison. A közel 3 kW-os csúcsot jelentő töltőteljesítmény miatt kb. 6 órát igényel egy teljes töltés, amennyiben viszont a mellé kapott konnektoros megoldással egyszerű 230V-os aljzatba dugjuk, már 8 órára hízik a várakozási idő, de garantáltan nem olvasztjuk le Paksot.

A dolog előnye, hogy a kispórolt villámtöltő miatt olcsóbb az autó, hátrány, hogy tervezést igényel egy nagyobb út. Viszont mivel még nyúzással sem tudtuk 10 kWh fölé tornázni az átlagfogyasztást – pedig kapott szegény az új balatoni versenypályán az 1 Celsius fokos külső hőmérsékelt mellett kínzást rendesen –, így szinte garantálható, hogy 140 kilométert még akkor is elmegyünk egy töltéssel, ha végig kinyomjuk a szemét – a katalógusadat egyébként 182 km, a valóság 9,3-as átlagfogyasztással 150 km.

Versenyrakéta?

Már amennyire ki tudjuk nyomni a 22,3 kW-os (30 lóerős) és 85 Nm-es villanymotor szemét. Az egy dolog, hogy a 100-at sosem fogjuk elérni vele, de mire 80-ig gyorsítunk, az is örökkévalóságnak érződik. Persze ilyen (pici) teljesítménnyel nem kapható ma új autó Magyarországon – leszámítva pont a legnagyobb konkurensnek ígérkező XEV Yoyót, de az összevetésről kicsit később. A 724 kilogrammos öntömeg manapság megmosolyogtatóan kevés, 40 évvel ezelőtt még csak kedvezően alacsonynak számított (Trabant 601 Limousine - 615 kilogramm; Skoda 120L - 1000 kg).

De hát növekszünk az igényeinkkel együtt, no meg a szükséges biztonsági felszerelések mennyisége is gyarapodik, így egyre nagyobbak, nehezebbek a kocsik, ami végső soron többletfogyasztást eredményez. Persze az Avantier szinte csak a legszükségesebb dolgokat tartalmazza: két légzsák, ABS, kipörgésgátló, bluetooth, USB csatlakozás, manuális klíma, abroncsnyomás-ellenőrző rendszer, de van benne két elektromos ablak, tolatóradar és kamera is.

Ha érdekel, mennyibe kerül a Cenntro kisautója, és hogy kinek érheti meg igazán ezt választani, akkor lapozz a következő oldalra!

Következő
Kőrössy Balázs / Alapjárat