Szerencsére jó nagy: Fiat Tipo 1.4 T-Jet S-Design - Teszt

Közzétéve:
2018-11-20, 10:03

A Tipo feltámadása után hasonlóan sikeres lehet, mint a húsz évvel ezelőtti őse. A Fiat ezzel végre megint kínál a kisebb családok számára is élhető személyautót

Az élet érdekes egybeesése, hogy éppen akkor kaptam meg tesztre a Fiat Tipót, amikor egy kedves barátom is vásárolt magának egyet. Igaz, nálam az ötajtós, turbós benzines volt, míg ő a szívó kombi alapkivitelt választotta. Mindenesetre tudtam neki segíteni a végső döntésben, hogy vajon érdemes-e megvennie családi mindenesnek. Nem kellett sok érvet felhoznom, hogy végül bemenjen a kereskedésbe megvenni az autót, erről a magasan felszerelt kivitelről viszont villámgyorsan lebeszéltem. De erről majd később…

Fiat Tipo

Érdemes megnézni, honnan csöppent ide ez a népautónak szánt modell. A Fiat az utóbbi időben nem kínált ehhez hasonló típust, az 500-asok és Pandák nem éppen ezt a közönséget célozzák, ráadásul stílusautó révén az ár/érték arányuk sem ehhez fogható. Az „ős Tipo” gyártása 1988-ban indult, a Ritmo utódjaként vezették be az Uno formatervével egyező, ám nagyobbra méretezett ferdehátút. A modell 1989-ben még az Év Autója díjat is elnyerte, motorválasztéka az 1,1-estől a 2,0 literesig igencsak széles volt. Utódja a Bravo/Brava kettős lett, melyek már inkább a gömbölyded formákat képviselték.

Fiat Tipo – külsőre szépen egyben van

Az új Tipo 2016-ban kelt életre, méghozzá modernebb felfogásban megtervezve, három karosszéria kivitellel. Először a legolcsóbb, szedán variánst mutatták be, mely szerintem a három változat közül a legesetlenebbül néz ki, bár ez a legtöbb alsókategóriás négyajtósra elmondható. A ferdehátú és a kombi valamivel harmonikusabban néz ki, ám profilból mindegyik elég egyhangú. A riválisaihoz képest nincsenek izgalmas élek az oldalán, viszont az is lehet, hogy akkor meg már nehezen emészthető lenne az összhatás. Messziről egyébként szépen eladja magát, már-már németes minőséget sejtet. Közelebbről megnézve viszont szembesülünk az autó valódi, olcsóbb mivoltával, ilyen elemek például a mozgó műanyagok és a helyenként pontatlan illesztések.

Fiat Tipo

Ez a ferdehátú verzió egy elég kompakt darab, sok más modellből vettek át elemeket, és amolyan puzzle jelleggel viszonylag szépen össze is hozták azokat. Az első lámpák például a hármas BMW-re hajaznak, hátulról meg egy Hyundaira hasonlít. A tetővonala szépen ível, hátul eléggé lejt is, a hátsó ablaknál pedig egy fényes fekete elemmel igyekeztek slankítani a C-oszlopot. Ami viszont furcsa, hogy nem néz ki alatta nagynak a 18 colos felni, szinte azt lehet mondani, hogy a 16-os alap kerék kicsi alá. Szintén érdekesen mutat a sárgás ködfényszóró a fehér fényű LED-lámpák alatt, ezt a dolgot sem tudtam hova tenni.

Fiat Tipo

Fiat Tipo – hely az van benne bőven

A Tipo egyik ütőkártyája a riválisaihoz képest nagyméretű beltere. Négy személynek tökéletesen elég a helykínálat, de a hátsó sorban akár hárman is elférnek adott esetben. A lábtér hátul a kategória átlagához viszonyítva nagy, még egy 190 centis sofőr mögött is van elegendő lábtér. A hátul ülők kicsit bunkerben érezhetik magukat, az íves tetővonal ugyan nem túlságosan alacsony, viszont az apró hátsó szélvédő és a magasra húzott övvonal egy kis bezártság érzetet generál. Az első ülések formázottsága és oldaltartása nem rossz, bár az ülőlapok lehetnének kicsivel hosszabbak. A csomagtér a maga 440 literével kimondottan jó érték, így pakolhatóság szempontjából veri a kategória jelentős részét.

Fiat Tipo

A műszerfal kialakítása nincs túlgondolva, az viszont kicsit zavaró, hogy mindenhol fekete felületek vannak. A műszerfal teteje puhább anyagú, lejjebb haladva és az ajtókon viszont már kopogós műanyagok akadtak a kezembe. A modell olcsóságára utal az is, hogy a 6000 kilométert futott tesztautóban az ajtóbehúzó-mélyedések műanyag betétei már lötyögtek. Ezekkel mind nem is lenne baj, de ennek a kivitelnek a 6 millió körüli ára már korántsem mondható kevésnek.

Fiat Tipo

A tabletszerű központi kijelzőt továbbra sem tudom megemészteni, nem csak ebben a modellben nem tetszik, de még a Mercedesekben sem. Az viszont plusz pontot ér, hogy matt felületet kapott a monitor, így nem látszanak meg annyira az ujjlenyomatok rajta. Miután felállt a rendszer, már viszonylag gyorsan működik, a Bluetooth-os Uconnect rendszer is teszi a dolgát. A TomTom navi viszont nincs mindig a helyzet magaslatán, folyton olyan messziről mutatja az utat, mintha egy utasszállítóról néznék le rá. Az is fura volt kicsit, hogy a kormányon a „sima” és az adaptív tempomatnak két külön gombja van, ennek nem láttam sok értelmét.

Fiat Tipo

Fiat Tipo – hat sebesség, de mégsem elég

Az 1,4 literes T-Jet motor hangolása kellemes autózáshoz ideális, a 120 lóerős teljesítmény és a 215 Nm nyomaték megfelelőnek mondható. Alul kicsit vérszegény, 2000-ig nem sok minden történik, 3000 felett viszont szépen megindul, amikor már a turbó is dolgozik. A váltó viszont kifejezetten sportos vezetésre sarkall abban az értelemben, hogy rövidek az áttételek. Már kéri az ötödiket 50 környékén, a hatodikat pedig szerencsésebb lett volna hosszabbra hagyni, így autópályán is alacsonyabb lenne a fogyasztás. A gyári adatok szerint 8 liter alatt beéri a turbós négyhengeres, a valóságban ez inkább 8,5 liter környékén van normál használattal, rendesen kiautózva viszont kilencet is megeszik.

Fiat Tipo

Fiat Tipo – nem botlik nagyokat

A vezethetőséggel nekem nem volt problémám, a futómű viszonylag feszes, ennek ellenére még a nagy kerekekkel sem üt fájdalmasan vissza minden kátyún áthajtva. Éppen ezért valószínű, hogy az alapáras 16 colos felnikkel és a ballonosabb gumikkal még kellemesebb a rugózása. A kormány nem sok visszajelzéssel szolgál, City-módban akár egy ujjal is tekerhető, ez a városi használatban jelenthet előnyt. Egyébként szépen terelgethető, a nagyobb útbordákon viszont nem lép át túlzottan elegánsan. A kormány viszont jó fogású, az átlagosnál nagyobb méretű váltógombot pedig meg lehet szokni.

Fiat Tipo

Fiat Tipo ár és összegzés

A ferdehátú kivitel belépőszintje 4,1 millió forint, mely az egyes kereskedésekben akciós áron sokszor ennél olcsóbban is elvihető. Ez a magasabb felszereltségű, S-Design csomagos tesztautó 6,1 millióba kerül, ami az apró hibái és olcsó megoldásai miatt már kicsit soknak számít a riválisaihoz képest. A Tipo kérhető még az 1,4 literes, 95 lovas benzinessel, továbbá az 1,3-as, 95 lóerős dízellel és az 1,6 literes, 120 lovas Multijettel is.

Fiat Tipo

Összességében ez egy jó családi autó, amennyiben nem vársz el tőle német prémiumminőséget. Helykínálata a kategória élvonalába emeli, a magasan felszerelt daraboknál viszont már zavaró lehet a helyenként megfigyelhető spórolás. Éppen ezért inkább a közepes szintű modelleket javaslom, mert akkor nem érhet senkit meglepetés, és ilyenkor a vételár is sokkal barátságosabb.

Fiat Tipo S-Design 1.4 T-Jet – Hatchback 2018

  • Lökettérfogat: 1368 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 120 LE (90 kW) 5000/perc
  • Max. fortgatónyomaték: 215 Nm 2500/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4368/1792/1495 mm
  • Tengelytáv: 2638 mm
  • Saját tömeg: 1350 kg
  • Városi fogyasztás: 7,7 l
  • Országúti fogyasztás: 5 l
  • Vegyes fogyasztás: 6 l
  • Tesztfogyasztás: 8,5 l
  • CO2 kibocsátás: 139 g/km
  • Végsebesség: 200 km/h
  • 0-100: 9,6 s

Kapcsolódó írások

Vetkőző francia szépség 1,5 millióért
2017. november 06.
A kabriózás egy életérzés. Hétvégi autónak képzeled el, amivel csak akkor mennek egy kört, ha jó idő van. Azonban létezik olyan is, amit bármikor használhatsz, ráadásul egész kedvező áron.
Csepp motor, óriás élvezet: Honda Civic - Teszt
2017. november 10.
Az új Honda Civicet éppúgy szeretni lehet, mint elődjeit: a 10. generáció kivételes külsőbe csomagolva kínál költséghatékony turbómotorokat és páratlan vezetési élményt
A Volvo első elektromos autója egy hatchback
2018. január 29.
2019-ben mutatja be a Volvo első teljesen elektromos autóját, egy csapotthátút!
Ezek a legmegbízhatóbb, használt városi kisautók!
2018. szeptember 13.
Készítettek egy felmérést, melynek függvényében több mint 18 000 embert kértek meg, hogy számoljanak be használt kisautójuk megbízhatóságáról!