Újjáéledt kettős ügynök: Opel Grandland X 1.5d (2019) – Teszt

Közzétéve:
2019-02-15, 11:13

Az Opel Grandland X-ben mutatkozott be a PSA-csoport legújabb dízelmotorja, mely csak előnyére vált az amúgy is koherens, francia-német crossovernek

Az Opel Grandland X immáron harmadik éve van jelen a piacon és úgy tűnik, hogy a francia-német együttműködés gyermekeként létrejött termék szinte hibátlan elegyét alkotja a családbarát, sokoldalú crossovernek. A PSA-alapokon nyugvó kistesó, az Opel Crossland X nyilván olcsóbb, kissé esetlen formatervvel rendelkezik, azonban a jó ár-érték arány rá is jellemző. A Grandland X közvetlen, házon belüli rokona, a szintén EMP2 padlólemezen nyugvó Peugeot 3008, de ide tartozik a C5 Aircross, az prémium szegmensbe feltörni kívánó DS 7 és a Peugeot 5008 is, ergo, a hajtáslánc-kombinációk a franciáktól érkeznek.

Opel Grandland X teszt alapjarat

Sokan gondolhatják, hogy rosszul járt a házassággal az Opel, de jól jött az együttműködés, hiszen könnyebben meg tudtak birkózni az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási normákkal, a folyamatosan változó trendekkel. Amellett, hogy a Grandland X jól nézi, meglepően ügyesen mozog és rendben van az utasté. Idén ő kapta meg először a teljesen új fejlesztésű, Euro6d-s normáknak megfelelő 1.5 literes dízelmotort, mely meglepően jól muzsikált a teszthét során!

Opel Grandland X – összeszedett forma

Szerencsére az Opel Grandland X megjelenése megmaradt olyannak, amilyennek az Opeleket megszerettük. A 4,5 méter hosszú crossover kellemes a szemnek kerekded formájával, amin a szögletes, LED-es fényszórók elöl-hátul előnyösen hatnak. Anno, mikor az Insignia Country Tourer fordult meg nálunk, egyértelműen megegyeztünk abban a szerkesztőségben, hogy az egyik legszebb kombiról van szó. Formailag a Grandland X-be sem lehet belekötni, főleg a 18 colos könnyűfém kerekekkel és a fekete tetővel díszítve.

Opel Grandland X teszt alapjarat

Az Opel Grandland X hossza 4477 milliméter, szélessége 1906 milliméter, magassága 1609 milliméter, tengelytávja 2675 milliméter. Kíváncsiságból összemértem a tengelytávot konkurenseivel: Honda CR-V 2659 mm, Volkswagen Tiguan 2677 mm, Mazda CX-5 2700 mm. Tengelytáv tekintetében tehát ezekkel a modellekkel érdemes összehasonlítani, a Honda és a Volkswagen helykihasználása talán előnyösebb, ha viszont biztosra akarsz menni a hátsó helykínálat terén, akkor a Mazda CX-5 jobb választásnak tűnik.

Opel Grandland X – kényelmen a hangsúly

A Grandland X kabinjában egyértelműen Opeles stílusjegyek lelhetők fel, remek fogású kormány, nagy, távol eső bajuszkapcsolók mögötte, ez Opeles betűtípus az infotainment kijelző, mely egy az egyben a francia termékekből lett átintegrálva. Természetesen tudja az Android Auto és Apple Carplay funkciókat és a házon belüli franciákkal ellentétben itt külön nyomógombos panelre helyezték a klímavezérlőt, ami piros pontot érdemel. Összeségében érvényes az ergonómiára, illetve a gombok elhelyezésére, hogy egyértelmű minden, nem kell külön áthámoznod magad sok-sok menüponton, ha mondjuk a start/stopot keresnéd. Baráti áron kérhetők az extrák, alapáron megkapod a táblafelismerőt, tempomatot és a visszagurulás-gátlót, a tesztautóban helyet kapott panoráma tető, ülés- és kormányfűtés, 360 fokos kamerarendszer egyaránt.

Opel Grandland X teszt alapjarat

A feláras, comb- és deréktámaszos sportülések AGR-tanúsítvánnyal rendelkeznek, anyaguk teljesen rendben van, az üléspozíció nagypapásan magasra került, rálátásod van mindenre. Elöl tágas, hátul a felnőttek lábtere kevésbé kimagasló, de gyerekek röhögve rohangálhatnak itt, a csomagtér 514 literes alaphelyzetben, a tesztautóban azonban mankókeretet is találni, így 488-ra csökkent, az ülések lehajtásával 1652 literre bővíthető – hozzáférés az elektromos csomagtérajtón keresztül.

Opel Grandland X teszt alapjarat

Opel Grandland X – megérte az új dízel

Az Opel Grandland X az első modell a PSA-csoportnál, amiben az új generációs 1.5-ös, négyhengeres turbódízel kapott helyet. A 130 lóerős, 300 Nm-rel rendelkező egység az 1.6 literes, 120 lóerős dízelt nyugalmazta, immáron 16 szelepes és minden emissziós előírásnak megfelel az AdBlue-befecskendezésnek, passzív oxidációs katalizátornak, SCR-katalizátornak és a dízel-részecskeszűrőnek hála. Akinek újdonság a fogalom: az NOx-elnyelő (oxidációs katalizátor) hidegindítási katalizátorként hat, amely a motor bemelegedéséig tartja alacsony szinten a nitrogénoxid-kibocsátást, hogy aztán magasabb hőmérsékleten belépjen az SCR.

Opel Grandland X teszt alapjarat

A módosítások által 4%-kal takarékosabb motor sikerült alkotniuk, ami könnyű, kompakt, így a PSA kisebb járműveibe is helyet foglalhat, a gyári vegyes fogyasztás 4,1 litert mutat. A tesztautó a hat fokozatú manuális váltóval és a start/stop rendszerrel, városi használatban sem fogyasztott 7 liternél többet, ami kifejezetten jó szám egy ekkora autótól, főúton a fogyasztás 5-6 literre is leredukálható. Meglepő módon erőben sem volt hiány, a kulturált dízelmotor nyilván nem szaggatja a betont, de hétköznapi használatra tökéletes, 10,9 másodperc alatt teljesíti a 0-100-at, végsebessége 190 km/h. Aki autópályán szeretné levillogni a népeket, az választhatja a 2.0 literes, 177 lóerős dízelt, amely csak a 8 fokozatú Aisin-féle automata váltóval érhető el 500 000 forintos felárért, ezt a 1.5-höz is kérheted, benzin fronton 1.2 literes és 1.6 literes turbós motorokat találhatsz.

Opel Grandland X – sokoldalú használhatóság

Hidegindításnál megjelenik a jellegzetes dízel hang, de ahogy bemelegszik, szinte észrevétlen lesz, ehhez az autó bőséges hangszigetelése is hozzájárul. A 19 centis hasmagasság ellenére könnyeden mozog, kanyarokban sem esik zavarba, futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, érzetre egy remekül hangolt szabadidő-autó benyomását kelti – komfortosan sokoldalú, tényleg jó vezetni. Az Opel járt csak igazán jól azzal, hogy gyámsága alá vette a PSA, hiszen a franciák tudnak könnyű és kényelmes autókat gyártani. A súlytöbblet régóta kísérti a németeket, most azonban az 1360 kg-os Grandland X hozza az elvárható szintet.

A nagy SUV-láz közepette a gyártók arra is rájöttek, hogy a szabadidő-autó vásárlók nagy részének nincs szüksége összkerékhajtásra, az autó legyen magas, tágas, gazdaságos, a 4x4 az már mellékes, meg amúgy is drága és a fogyasztást is növeli. Úgyhogy a Grandland X-hez nem társítható 4x4 hajtás, de opcionálisan választható az IntelliGrip csomag részét képező, különböző körülményekhez igazodó kipörgésgátló hangolás.

Opel Grandland X teszt alapjarat

Opel Grandland X ár és összegzés

A francia-német házasságban megújult Opel Grandland X az 1.5 literes dízelmotorral 300 000 forinttal drágább lett összességében, az automata váltó plusz 500 000 és jól felextrázva, az erősebb motorokkal könnyen a 10 milliós határt is elérheti. Viszont az Opel mostantól 2 helyett 5 év vagy 100 000 km garanciát ad összes modelljéhez, a belépő szintű Grandland X 6,7 millió forinttól indul, a tesztautó Innovation felszereltségi szinttel pedig 8 445 000 forintos alapárral vihető el.

Az Opel Grandland X tesztje során egyértelműen kiderült, hogy a PSA-alapok és hajtáslánc, az Opel nyerő dizájnja, átgondolt beltere kitűnő elegyet alkot, nem beszélve a gazdaságos 1.5 literes dízelmotorról, ami bőven ki tud szolgálni akár négyfős családokat is. Elnézve a konkurenciát és látva a Grandland X előnyeit, ez továbbra is egy remek ár/érték arányú autó, ja, és azt sem érdemes elfelejteni, hogy 2020-ban érkezhet az Opel első konnektoros hibrid modellje a Grandland X személyében!

Opel Grandland X 1.5d (2019)

  • Lökettérfogat: 1499 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 130 LE 3750/perc
  • Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4477/1856/1609 mm
  • Tengelytáv: 2675 mm
  • Saját tömeg: 1360 kg
  • Városi fogyasztás: 4,7 l
  • Országúti fogyasztás: 3,9 l
  • Vegyes fogyasztás: 4,1 l
  • Tesztfogyasztás: 7,1 l
  • CO2 kibocsátás: 110 g/km
  • Végsebesség: 192 km/h
  • 0-100: 10,9 s

Kapcsolódó írások

Mitsubishi SUV
2019. május 25.
A Mitsubishi 2020-tól teljesen átalakítja szabadidő-autó kínálatát, hogy az sokkal átláthatóbb legyen a jelenleginél
Ez a sikk: Hyundai Kona 1.0 T-GDI – Teszt + Videó!
2018. szeptember 15.
A Hyundai Kona üde színfoltja a kompakt SUV szegmensnek: az tény, hogy megjelenése viszi a prímet, a belső már kevésbé látványos, azonban az 1.0 literes turbómotor ideális választás lehet a többnyire városban közlekedők számára
Toyota RAV4 2019
2018. november 16.
A fejlesztőknek annyira tetszett a végeredmény, hogy a RAV4 városi terepjáróból abszolút el tudnak képzelni egy versenybe illő kivitelt is.
 S500 Coupé
2018. október 26.
Két éve már, hogy az Alapjárat létrejött, azóta már több mint 100 videó került fel YouTube csatornánkra. Ezek közül válogattam ki Neked a személyes kedvenceimet!