2023. július 29. | 08:05

2. 8 kerekű Toyota

Következő

A Toyota a világ egyik legjobb autógyártója. Modelljeik világszerte megtalálhatóak, legyen az városi kisautó, sportautó, családi szedán vagy SUV, pickup, kisbusz vagy kisteherautó. A Toyota szinte bármivel képes szolgálni, amire csak szüksége lehet valakinek, aki autót keres. Ezen felül ott van a Lexus is, a cég luxusmárkája.

A Toyota ezen kívül megbízható, nem kell sokat szervizelni és régebbi modelljeik még ma, évtizedek után is járják az utakat. Itthon is rengeteg Toyotával futhatunk össze, a legelterjedtebbek talán a Corollák és Yarisok. Ezek az autók egyszerű, hétköznapi városi járgányok, amelyek megbízhatóak, sokáig elmennek, de teljesítmény terén nem ők lennének az elsők, amikre gondolnánk.

Emiatt nem is meglepő, hogy ezeket az autókat nem sokan választják projektautónak, ha átalakításról vagy tuningról van szó. Bár Európában elég szigorúan veszik az autók tuningolását vagy átalakítását, az USA-ban azonban akadnak olyan gyöngyszemek, mint a nemrég említett, fejjel lefelé állított Ford, de nem az amcsik az egyetlenek, akik hasonló őrültségekkel tudnak előállni.

Dél-Amerikában, Afrikában és Ázsiában is hatalmas kultusza van az autók átépítésének, ezeken a helyeken azonban van még egy csavar, amit személy szerint nagyon izgalmasnak találok. Ezeken a kontinenseken nem a megszokott Focusok, Passatok vagy Corollák rohangálnak, hanem rengeteg, európaiaknak szinte ismeretlen neveket kapnak a nagy gyártók modelljei, amelyeket vagy átmatricáznak, vagy éppen gyárilag módosítanak, hogy alkalmazkodjanak az adott régió szükségleteihez.

Dél-Amerikában és Afrikában rengeteg UTE, vagyis személyautó platformra épített pickup van, Ázsiában pedig sok B-kategóriás kisautó. Ilyen a Toyota Vios is, amely a Yaris szedán változata, némi szépészeti átalakítással. Kicsit olyan, mint egy Yaris és egy Corolla szerelemgyereke, azonban igen népszerű Ázsiában.

Van egy modell, amely annak ellenére, hogy a Vios elterjedt, mégis egyedülálló a maga nemében. Mégis miért? A mindennapi autót átalakították úgy, hogy négy kerék helyett nyolc forogjon rajta, de nem olyan módon, ahogy azt elsőre képzelnénk. Mert, persze, léteznek nyolc kerekű járművek, kamionok, buszok, sőt limuzinok is.

Az indonéziai West Javában dolgozó taxis, Roni Gunawan azonban egészen máshogy képzelte el a kerekek elhelyezését, amikor úgy döntött, munkára használt autóját kicsit átalakítja. A Vios elölről teljesen ugyanúgy néz ki, mint bármely másik modell, azonban oldalról nézve egyből feltűnik a bizarr furcsaság.

A hátsó tengelyen ugyanis 3-3 kerék forog, vagyis igazából három különálló tengelyről van szó, de a kerekek összeérnek, így a földön guruló pár meghajtja a másik kettőt, akárcsak a fogaskerekek.

Az átalakítás semmilyen funkcióval nem szolgál, sőt, emiatt ki is kellett szerelni a hátsó ajtókat, de persze a látvány sokkal több fejet forgat, mint egy egyszerű taxi, így Gunawan főképp arra használja a bizarr külsejű autót, hogy népszerűsítse cégét.

Az átalakítás 90 millió indonéziai rúpiába, nagyjából 2 millió forintba került, de a kerekek mellett más dolgok is kerültek a limuzinba. Különleges fényezést, elég komoly hangrendszert és LED-világítást is kapott. Persze vannak hátulütők. Bár egyenesben semmi gond, de a hátsó súly miatt az autó sokkal kevésbé irányítható kanyarokban és nehezebben is fékez.

Következő
Nyitókép: AeroMobil