2. Seat Mii / Skoda Citigo / VW e-UP!
Három márka égisze alatt lehetett itthon is hozzájutni a Volkswagen-csoport népszerű villanyos miniautójához, bár ezek közül a legbénább nevű e-Up! maradt a legtovább forgalomban. Mivel műszakilag azonos konstrukciókról beszélünk, csupán kozmetikai különbségek vannak, így mi is erről fogunk írni.
A miniautót magát benzinmotorral ugyan korábban (2011-ben), az elektromos változatot „csak” 2013-ban mutatták be – így is ez lett a Volkswagen első tisztán elektromos autója. Az első széria még elég csekély, bruttó 18,7 kWh kapacitású akkumulátort kapott, ám kedvező ára miatt hamar népszerű lett.
2020-ban aztán jött a duplázás, már ami az akku méretét illeti (bruttó 36,8 kWh, ebből kiautózható 32,3), így a hatótáv 130-ról 260 km-re növekedett. Mára egyszerre vicces és szomorú, hogy akkor még akár ötmillió forintért (hogy ez kijöjjön, 1,3 millió forintnyi állami támogatás kellett, bár anélkül 6,3 millióért sem volt rossz vétel) hozzá lehetett jutni a ráncfelvarráson átesett példányokhoz.
Egyértelműen a városok és az agglomeráció bajnokáról van szó a VW trió képében, ám ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne autópályára merészkedni velük, igaz, a 130-as haladás számottevően növekvő fogyasztást eredményez. Nagy átlagban 13 kWh körüli, picivel az alatti értékekre számíthat az, aki ilyen autó mellett teszi le a voksát, ez persze főként a kis méretnek (3,6 méter hosszú) és tömegnek (1160 kg) köszönhető.
Nagy varázslat – így hőszivattyú – nincs a fogyasztás mérséklése érdekében, ám az extrák terén meglepően jól ellátott példányokba is botolhatunk a használtpiacon – lévén, hogy nemrég beszüntették gyártását, immáron véglegesen. Az első ülések fűthetősége mellett fűtőszálas első szélvédő, tolatókamera, tempomat, elektromos ablakok és tükrök is a felszereltség részét képezhetik.
Legyen akár a régebbi vagy az újabb, az első kerekek meghajtásáról ugyanaz a 83 lóerő és 212 Nm forgatónyomaték leadására képes villanymotor gondoskodik, így a végsebesség is minden esetben (GPS szerinti) 130 km/óra. 11,9 másodperces százas sprintje nem teszi gyorsulási bajnokká, ám annál több, mint amit egy ilyen kaliberű négykerekűtől várnánk.
A töltést illetően találunk különbséget a ráncfelvarrás előtti és utáni modellek között, méghozzá az öregebb e-Up! csak 16 amperes AC töltésre képes, az újabb viszont már 32 amperre is (3,7 vs. 7,4 kW), így kvázi ugyanannyi idő alatt tölthetjük fel normál, Type2-es aljzatról. A DC töltés – CCS csatlakozóval – 40 kW-os maximumot tud, ezzel fél óra alatt 60-65%-os töltöttség érhető el nulláról. Mivel sok nyavajája nincs, kedvelt típus a helyi emissziótól mentes haladást preferálóknak.
Seat Mii / Skoda Citigo / VW e-UP! - átlagfogyasztás 12,7-12,9 kWh/100 km