2021. szeptember 07. | 10:18

Már megkezdték a retró ihletésű elektromos mikrobusz önvezető képességének tesztelését.

A Volkswagen bemutatta a közelgő ID.Buzz elektromos mikrobusz prototípusának önvezető változatát, amely az autonóm technológia specialistájának számító Argo AI által kifejlesztett szoftvert használja.

Retró dizájnjának köszönhetően a T2-es Transporterre emlékeztető ID.Buzz forgalmazása a tervek szerint a jövő évben kezdődik, és személy-, valamint teherszállító kivitelben is elérhető lesz. A Müncheni Autószalonon most bemutatott ID.Buzz AD (Autonomous Driving) verzión számos kamera, LiDAR és radarérzékelő található, lehetővé téve az autonóm technológiájának működését.

A VW-csoport azt tervezi, hogy a Moia névre keresztelt, utazásmegosztó leányvállalata lesz az első cég, amely 2025-től kezdődően flottájának részeként üzemeltetni fogja az ID Buzz AD-t, elsőként Hamburgban. Az önvezető technológiával rendelkező ID Buzz prototípusok tesztelése már számos városban megkezdődött, többek között Münchenben, ahol az Argo európai székhelye is található.

A Volkswagen becslései szerint 2030-ra bevételeinek mintegy 15 százalékát a különféle mobilitási szolgáltatások adják majd.

„Az autonóm vezetés eddig sosem látott módokon fogja megváltoztatni a komplett iparágunkat” – nyilatkozta Herbet Diess, a VW vezérigazgatója, aki hozzátette, hogy a technológia megkétszerezheti az autóipar méretét, ugyanis a különféle új termékek elkészítése rengeteg új munkahelyet fog teremteni.

Ami az Argo rendszerét illeti, a szoftver a kamerák, radarok, érzékelők, valamint a tetőre szerelt, szabadalmaztatott Argo LiDAR-szenzor adatait felhasználva 360 fokban térképezi fel a jármű környezetét. A cég szerint a szoftver több mint 400 méter távolságból is érzékeli a különféle objektumokat, emellett pedig képes „előre megjósolni” a gyalogosok, kerékpárosok és más járművek mozgását, és szükség esetén ennek megfelelően módosítani az autó útvonalát. A rendszert főként az amerikai cég München mellett található zárt tesztpályáján tesztelik, ahol a legváltozatosabb körülmények között lehet kipróbálni a rendszer működését.

A cél pedig egyértelműen az, hogy létrehozzák a világ legjobb sofőrjét, legalábbis Brian Salesky, az Argo vezérigazgatója szerint, aki elmondta, az önvezető járműveknek számos előnyük van városi környezetben.

„Az autonóm járművekben található számítógép soha nem fárad el, semmi sem vonja el a figyelmét az útról, folyamatosan az autó környezetét figyeli és többszáz méterre is ellát. Emellett mindig tanul és fejlődik. Ugyanez nem mondható el emberi vezetőkről” – fejtette ki Salesky.

A két vállalat elsősorban a túlzsúfolt városi környezetre és a bonyolult közlekedési szituációkra összpontosít a fejlesztés ezen szakaszában, ugyanis arra számítanak, hogy kezdetben ezen a területen várható a legnagyobb igény a vásárlók részéről.

A technológia tesztelése kapcsán azért esett a választás az ID.Buzzra, mert mérete lehetővé teszi, hogy többféle felhasználási területre is könnyen adaptálható legyen. Diess az utasokat szállító változatot „Roboshuttle” néven emlegette, bár az egyelőre nem hivatalos, hogy a sorozatgyártásba kerülő verzió is ezt a nevet fogja-e viselni.

És hogy mikorra várható, hogy a Volkswagen autói képesek lesznek a teljes önvezetésre? Diess nem kívánt találgatásokba bocsátkozni. Ugyanakkor kifejtette, 2030-ra a VW termékeinek 85 százalékát továbbra is az autók fogják adni. Egyúttal kihangsúlyozta, az autonóm technológia rohamtempóban fejlődik, a költségek pedig folyamatosan csökkennek, melynek köszönhetően az Argo által fejlesztett rendszert az elkövetkező években egyre szélesebb körben kezdhetik majd el alkalmazni.