A 2020-as év végi szárnyalást követően idén januárban és februárban bezuhant a zöld rendszámos autók értékesítése Magyarországon, hogy aztán a márciusban ismét 1000 darab fölötti értékesítést produkálva az idei legjobb eredményt könyvelhesse el a szegmens. 2021 harmadik hónapjában összesen 1124 darabbal növekedett a hazai zöld rendszámos gépjárműállomány. Igaz, ez az eredmény még bőven elmarad a rekordot jelentő 1443 darabtól (2020. december), viszont így is a negyedik legjobb havi mennyiségnek számít. Arról nem is beszélve, hogy ez a szám 37,6 százalékkal magasabb, mint a tavaly márciusban regisztrált 817 darabos eredmény.

zöld rendszámos autók számának növekedése – grafikon

Magyarországon három (a gyakorlatban négy) járműkategória jogosult a zöld rendszámra, igaz az 5Z (egyéb nulla emissziós, például a hidrogén üzemanyagcellás járművek) kategória gyakorlatilag nem létezik. A legnépszerűbb már hosszú ideje az 5E, vagyis a tisztán elektromos járművek csoportja, ahol idén márciusban 527 darabos bővülést regisztráltak. A hivatalos adatokból az nem derül ki, hogy ennek a mennyiségnek a tükrében hogyan alakult az újonnan forgalomba helyezett, illetve a használt import EV-k aránya. Mivel a villanyautókra vágyók jelentős része valószínűleg megvárta az új állami támogatás bejelentését, így valószínűsíthetően a márciusi eladások minimálisak voltak. Ezek minden bizonnyal főként a korábban megrendelt és csak most átvett autók, illetve a magasabb árkategóriába tartozó, tehát támogatásra egyébként sem jogosult villanyautók közül kerültek ki. Tehát a tisztán elektromos hajtással rendelkező, újonnan forgalomba helyezett járművek jórésze minden bizonnyal használtként érkezett Magyarországra.

2019 óta számít a második legnépszerűbbnek az 5N, vagyis azon hatótávnövelt elektromos autók kategóriája, amelyek villanyos hajtás segítségével legalább 50 kilométer képesek megtenni. A zöld rendszámos járművek ezen csoportja márciusban 400 darabbal bővült, ami csaknem 64 százalékkal magasabb eredmény, mint egy évvel korábban.

Végezetül pedig az 5P kategória: a tisztán elektromos hajtással minimum 25 kilométer megtételére alkalmas tölthető hibridekből márciusban mindössze 197 darabot értékesítettek, ami összességében még így is a kategória harmadik legsikeresebb hónapját jelenti.

Bár a zöld rendszámra jogosult járműveknek márciusban még nem sikerült átlépni a 30 ezer darabos küszöböt, fontos kiemelni, hogy az elmúlt egy év folyamán nagyságrendileg 11 ezer darabbal emelkedett a számuk hazánk útjain. 2020 márciusában még mindössze 8468 darab tisztán elektromos járművet tartottak számon Magyarországon, vagyis egy év alatt 64 százalékkal bővült az állomány. Ezzel párhuzamosan a hatótávnövelt elektromos (5N) autók 61,3 százalékkal, míg a tölthető hibridek (5P) kategóriája 41,6 százalékkal gyarapodott az elmúlt 12 hónapban.

zöld rendszámos autók növekedése Magyarországon – táblázat

Magyarországon 2015 óta kaphatnak zöld rendszámot – ezzel egyidejűleg pedig számos kedvezményt – a fenti három kategóriába sorolható, tehát a tisztán elektromos, a hatótávnövelt elektromos, valamint a tölthető hibrid járművek.