A Chevrolet Bolt tűzesetei miatt elrendelt visszahívási kampány rávilágított a tisztán elektromos autókkal kapcsolatos egyik legnagyobb aggályra, ám a helyzet korántsem megoldhatatlan. Sőt, úgy tűnik, már el is készült a megoldás, ami képes meggátolni, hogy a villanyautók kigyulladjanak.

Kezdjük azzal, hogy miért olyan veszélyes, ha egy elektromos autó kigyullad. A lítium-ion akkumulátorok nagyobb hővel és tovább égnek, mint egy sima autótűz esetében tapasztaljuk. Ha az akkumulátorcsomag egyetlen cellája meghibásodik, az termikus eseményláncolatot, úgynevezett hőkitörést okozhat, melynek során az egyik cella begyújtja a körülötte lévő cellákat.

Ahogy ez a láncreakció folytatódik, a tűz hőmérséklete egyre növekszik. Ez a folyamat pedig akár órákig is eltarthat, ellentétben a belső égésű motoros autókkal, amelyek miután lángra kapnak, pillanatok alatt képesek leégni.

Utóbbi esetben a tüzet viszonylag egyszerűen és gyorsan el lehet oltani víz segítségével. Idén júliusban történt például az a tűzeset Philadelphia Haverford nevű elővárosában, amikor a helyi tűzoltók három órán keresztül küzdöttek azért, hogy eloltsanak egy kigyulladt Tesla Model S-t. Annak érdekében, hogy elejét vegyék a hasonló eseteknek, a gyártók gőzerővel dolgoznak a megoldáson.

„Amikor egy belső égésű motoros autó kigyullad, azt rendszerint nem az üzemanyag okozza. Ezek az eseteket általában valamilyen elektromos hiba miatt következnek be, amely felforrósodáshoz vezet, egy alkatrész megolvad és kigyullad. Egy elektromos járműben azonban a termikusan események hatására a fémek meggyulladnak, és a tűz gyorsan szétterjed az egész akkumulátorban” – nyilatkozta Michael Magdaof, a Livonia Tűzoltóság zászlóaljparancsnoka.

A kínai kormány rendkívül szigorú intézkedéseket vezet be annak érdekében, hogy az autóban utazók minél nagyobb biztonságban legyenek. A gyártóknak olyan biztosítóberendezéssel kell ellátniuk az autókat, amely képes garantálni, hogy egy balesetet követően az autó akkumulátora még öt percig ne gyulladjon ki. Mivel világviszonylatban Kína számít az elektromos járművek legnagyobb piacának, ezek a szigorú előírások minden olyan vállalatot érintenek, amelyek villanyautókat gyártanak, beleértve a Teslát, a Mercedest vagy az Audit is.

A probléma lehetséges megoldását egy michigani cég, a Munro & Associates szolgáltathatja, amely a szaúdi székhelyű SABIC multinacionális vállalattal karöltve dolgozik a projekten. Egy egyszerű és elegáns ötlettel álltak elő, ami nem más, mint egy darab műanyag, rendkívül magas hőtűréssel. Jelenleg az akkumulátorcellák burkolatához leggyakrabban alumíniumot használnak alacsony súlya és strapabírósága miatt. Sajnos az alumínium kiváló hővezető, ennek köszönhetően felgyorsítja az égési folyamatot. Az elektromos autók akkumulátoraiban keletkező tűz azonban gond nélkül átégeti az alumíniumot.

A Munro & Associates által tervezett műanyag 30 percig képes ellenállni akár 1000 Celsius fokos hőmérsékletnek is. Ez a rendkívül magas érték nem is annyira meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy a mérnökcsapat olyan szakemberekből áll, akik korábban a NASA, az Amerikai Védelmi Minisztérium és az Energiaügyi Minisztérium alkalmazottai voltak.

A Kínában bevezetett új szabályozás rendkívül nehéz helyzet elé állította az autóipart, mivel eddig nem léteztek olyan anyagok, amelyek lehetővé tették volna a gyártók számára, hogy megfeleljenek a dél-kelet ázsiai ország előírásainak. Éppen ezért nem meglepő, hogy a cég máris több autógyártóval folytat tárgyalásokat az különleges műanyag felhasználásáról.