2022. február 06. | 09:45

A folyamat elkerülhetetlen, de van módja annak, hogy lelassítsuk a degradációt.

Bár azzal kapcsolatban már számtalan kutatás látott napvilágot, hogy az elektromos járművek tulajdonosainak számottevően kevesebbet kell fenntartási költségekre költeni, mint a belső égésű motoros járművek esetében, az akkumulátorok tartóssága és élettartama azonban továbbra is egy ellentmondásos témának számít. Így akárcsak a felhasználók, úgy a gyártók esetében is kiemelten fontos kérdésnek számít, vajon mennyi ideig is bírják a villanyautókban dolgozó akkumulátorok.

Lényegében elkerülhetetlen, hogy a villanyautók akkumulátora vagy bármely újratölthető lítium-ion akkumulátor a használat során veszítsen a kezdeti kapacitásából. Azonban ennek a folyamatnak, vagyis a degradációnak a sebessége egy ismeretlen, nehezen kalkulálható változónak számít, amit a töltési szokásoktól, az akkumulátor konstrukcióján és hűtési módján át egészen a cellák kémiai összetételéig számos tényező befolyásol. Az elektromos járművek használatának négy olyan kulcsfontosságú eleme van, amelyek alapvetően határozzák meg azt, milyen gyorsan romlik az akkumulátor kapacitása.

Villámtöltés

A villámtöltés önmagában még nem feltétlenül vezet az akkumulátorok fokozott degradációjához, de a megnövekedett hőterhelés károsíthatja az akkumulátorcellák belsejében található elemeket. Ez a folyamat azt eredményezi, hogy idővel egyre kevesebb lítium-ion kerül át a katódról az anódra, vagyis a negatívról a pozitív elektródára. Ennek ellenére a villámtöltések következtében fellépő degradáció mértéke távolról sem olyan magas, mint azt a legtöbben feltételezik.

Az Idaho National Laboratory még 2014-ben kezdte meg négy darab, 2012-es évjáratú Nissan Leaf tesztelését, hogy kiderítsék, milyen hatással van a töltés az akkukapacitás változására. Két autót 3,3 kilowattos váltakozó áramú otthoni töltővel, kettőt pedig kizárólag 50 kilowattórás egyenáramú (DC) villámtöltővel töltöttek. Több mint 64 ezer kilométer megtételét követően az eredmények azt mutatták, hogy a folyamatos villámtöltés mindössze 3 százalékkal okozott nagyobb degradációt, mint a váltakozó áramú otthoni töltés. Ráadásul a kísérlet tapasztalatai alapján úgy tűnik, a környezet hőmérséklete sokkal nagyobb mértékben befolyásolja az akkumulátor kapacitásának változását.

A környezet hőmérséklete

Az alacsonyabb külső hőmérséklet lelassíthatja az elektromos járművek töltési sebességét, és ideiglenesen negatív hatással lehet a megtehető hatótávolság mértékére. A melegebb körülmények előnyösek lehetnek a gyorstöltés szempontjából, de a hosszan tartó forróság károsíthatja a cellákat. Ezért a szakemberek azt javasolják, hogy ha a villanyautót huzamosabb ideig (itt most nem órákról, sokkal inkább napokról beszélünk) a szabadban hagyja a tulajdonos, kitéve azt a hőingadozás hatásainak, célszerű hálózatra csatlakoztatni az akkumulátor kondicionálása érdekében (ha az autó rendelkezik ezzel a funkcióval).

Futásteljesítmény

Akárcsak bármilyen más újratölthető lítium-ion akkumulátor esetében, a töltési ciklusok számának emelkedése a cellák fokozatos elhasználódását eredményezi. A Tesla adatai alapján a Model S esetében a tulajdonosoknak körülbelül 5 százalékos kapacitásvesztéssel kell számolniuk mintegy 40 ezer kilométer megtételét követően. A grafikon tanúsága szerint nagyságrendileg 200 ezer kilométer megtétele szükséges ahhoz, hogy az akkumulátorkapacitás az eredeti érték 90 százalékára csökkenjen.

Idő

Az akkumulátorok legnagyobb ellensége kétségkívül az idő. 2016-ban az elektromosautó-rajongó, Mark Larsen arról számolt be, hogy a Nissan Leafjében található akkumulátor kapacitásának körülbelül 35 százalékát veszíti el nyolc év alatt. Ez az akkutechnológia mai fejlettségi szintjét figyelembe véve egy kiugróan magas érték. Ráadásul a korai Leafek esetében köztudottan magas volt a degradáció mértéke. A folyadékhűtésű akkumulátorok belsejében sokkal kisebb a hőingadozás mértéke, így a kapacitásvesztés is számottevően lassabban következik be. 

Mit lehet tenni?

Annak érdekében, hogy a villanyautó akkumulátorának élettartama a lehető leginkább meghosszabbodjon, lehetőség szerint célszerű betartani néhány egyszerű szabályt. 

Ha a nyári hőségben hosszabb ideig nincs megjáratva a vízhűtéses akkumulátoros gépkocsi, akkor ha lehetséges, elektromos hálózatra csatlakoztatva érdemes hagyni. Ha a villanyautó akkumulátora nem folyadékhűtéses, a melegebb napokon szerencsés árnyékos helyen parkolni vele.

Ha az elektromos autó rendelkezik ezzel a funkcióval, meleg napokon 10 perccel az elindulás előtt célszerű kondicionálni az akkumulátorokat. Így még a legmelegebb nyári napokon is megelőzhető az akkumulátor túlmelegedése.

Ahogy az Idaho National Laboratory vizsgálata rámutatott, az 50 kilowattos egyenáram nem olyan káros az akkumulátorokra, mint azt a legtöbben gondolják, de ha főként városban járnak a villanyautóval, az AC töltés olcsóbb és általában kényelmesebb töltési megoldást jelent. Ráadásul az említett tanulmány nem vizsgálta a 100 vagy 150 kilowattos töltőket, amelyeket már a legtöbb új elektromos autó képes használni.

Érdemes odafigyelni arra, hogy a villanyautó töltöttségi szintje ne essen gyakran 10-20 százalék alá. Szerencsés elkerülni, hogy az akkumulátor elérje ezt a kritikus zónát, és az utolsó csepp áramot is kipréseljék az egységből. Egyszer-egyszer ez nem árt, de ne legyen túl gyakori.

Ha Tesláról vagy más olyan autóról van szó, aminél be lehet állítani a maximális töltöttségi szintet, érdemes csak a 90 százalékos határig tölteni az akkumulátort. De azért időnként fel kell tölteni 100 százalékra is, hogy meg tudjon történni a cellák közötti feszültség-kiegysnlítés.

Van olyan villanyautó, amit jobb elkerülni?

A villanyautók esetében a gyártók leggyakrabban 8 év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállalnak az akkumulátorra, amibe a degradáció is beletartozik, ha az akksi kapacitása 70 százalék alá csökken. Ez természetesen a használt autók esetében ugyanúgy érvényes, így amennyiben nem új, hanem használt villanyautó vásárlásában gondolkodsz, szerencsés olyat választani, amely minél több garanciával rendelkezik.

Általános szabály, hogy a régi vagy nagy futásteljesítménnyel rendelkező modelleket érdemes óvatosan, fenntartással kezelni. Fontos szem előtt tartani, hogy az újabb autókban elérhető akkutechnológia már sokkal fejlettebb és kifinomultabb, mint egy 10 évvel ezelőtti villanyautóban. Összességében megállapítható, hogy jobb választás egy kicsit többet fizetni egy újabb használt autóért, mint súlyos összegeket költeni egy olyan gépkocsi akkumulátorának javítására, aminek már épp lejárt a garanciája.