A német autóklub, az ADAC legfrissebb statisztikájában 2011 és 2018 között gyártott gépkocsik meghibásodásait vizsgálták a 2020-as év folyamán. Tavaly az ADAC mintegy 3,386 millió műszaki hibának köszönhető szervizelést regisztrált Németországban, ami mintegy 10 százalékkal alacsonyabb a 2019-es számokhoz viszonyítva. Ez a csökkenés annak köszönhető, hogy a koronavírus-járvány miatt életbe léptetett korlátozó intézkedések folyományaként érezhetően visszaesett a forgalomban résztvevő gépjárművek száma a német utakon. Így nem is csoda, hogy a meghibásodásokat érintő statisztikai mutatók ezzel párhuzamosan javuló tendenciát mutattak 2020-ban.

Az ADAC adatainak tanúsága szerint a hagyományos, belső égésű motorral szerelt autókban a legnagyobb hibaforrást a 12V-os akkumulátor jelenti. A német autóklub kimutatása alapján tavaly az esetek 46,3 százalékában az akkumulátor meghibásodásának köszönhetően nem lehetett beindítani az autót. Ennek kapcsán egyúttal kiemelik azt is, hogy mivel egyre több fogyasztó található a mai modern járművekben, ez értelemszerűen fokozott megterhelést jelent az akkumulátorok számára is. Valamint azt javasolják, hogy amennyiben a kocsi előreláthatólag hosszabb ideig fog állni, mindenképpen érdemes egy olyan töltőre csatlakoztatni a 12V-os akkut, amely folyamatosan ellenőrzi annak állapotát, így a kellemetlen meglepetés is elkerülhetővé válik.

akkumulátor feszültségének mérése

A második leggyakoribb hibaforrásként a motorhoz, illetve a motorvezérléshez kapcsolódó rendszerek (befecskendezés, gyújtás, illetve a különféle szenzorok) hibáját jelölték meg 15,9 százalékkal. A harmadik helyen az egyéb – a karosszériát, a kormányművet, a fékeket, a futóművet, valamint a hajtásláncot – érintő meghibásodások fordultak elő, az esetek 14,2 százalékában.

Az ADAC a vizsgálat során külön kitért az EV-ket érintő, leggyakrabban előforduló műszaki hibákra is. A rendelkezésre álló adatok tanúsága alapján a villanyautók esetében ugyanúgy a 12V-os akkumulátor okozza a legtöbb problémát, mint a belső égésű motorral hajtott kocsik esetében. Az autóklub az esetek 54 százalékában jelölte meg hibaforrásként a kisfeszültségű indítóakkumulátort. Ez csaknem 8 százalékkal magasabb szám, mint amit a hagyományos járműveknél regisztráltak. Az EV-k működésének ugyanúgy nélkülözhetetlen eleme ez az egység, például az ajtók kinyitásához, az autó beindításához, számos kiegészítő rendszer működtetéséhez vagy a nagyfeszültségű akkumulátorcsomag bekapcsolásához is ez biztosítja a szükséges áramot.

Második helyre került 15,1 százalékkal a jármű elektronikai rendszerének a meghibásodása. Az EV-k esetén a leggyakoribb hibaforrások listájának harmadik pozíciójában a gumiabroncsok okozta meghibásodások állnak 14,2 százalékkal.

elektromos autó akkumulátorcsomagja közelről

Az ADAC továbbá azt is kiemeli, hogy a kifejezetten az elektromos autókban megtalálható alkatrészek, mint például a nagyfeszültségű, jellemzően 400V-os akkumulátorpakk, az elektromotor, az elektromos hajtáslánc, valamint a töltésért felelős rendszer elemei jellemzően rendkívül megbízhatóak, és csupán az esetek 4,4 százalékában voltak felelősek ezek az egységek a meghibásodásokért.