Nyolcvan e-járműakkumulátor gigaüzemet terveznek világszerte, ám a szakemberek attól tartanak, hogy ez sem lesz elegendő - derül ki az ABB támogatásával készült jelentésből. Az automatizálás szerepe kulcsfontosságú lesz annak érdekében, hogy ki lehessen elégíteni a keresletet.

Az előrejelzések ugyanis arról szólnak, hogy 2036-ban következhet be a fordulópont: ekkorra haladhatja meg az elektromos járművek száma a belső égésű motorral hajtottakat. Ez az ABB Robotika üzletága által szponzorált valamint az Ultima Media autógyártás elemzéssel foglalatoskodó részlege által készített “Elektromos jármű-akkumulátorok szállítási láncának elemzése” című jelentésből derül ki.

Persze fontos leszögezni, ez csupán egy becslés, amit számos tényező befolyásolhat, többek között az egyes országok elektromos járművekkel kapcsolatos állami támogatási programja.

Az elektromos járművek akkumulátorának gyártásában e pillanatban Ázsia jár az élen, a következő esztendők során Európa sokat faraghat versenyhátrányán. Az Egyesült Államok szintén gyártási kapacitásuk növelésén dolgozik.

„Az automatizálás kulcsfontosságú szerepet játszik a szerelési folyamatok biztonságában, a minőségben és a nyomonkövethetőségében, valamint a költséghatékony akkumulátortechnológiák megvalósításban, amelyek döntően fontosak az elektromos járművek elterjedéséhez,” – nyilatkozta Tanja Vainio, az ABB Robotika üzletághoz tartozó Auto Tier 1 Business Line ügyvezető igazgatója.

„A termelési sebesség és a rugalmasság alapvető fontosságú az elektromos jármű-akkumulátorok gyártási kapacitásának felfuttatásában, ezért nagy jelentőségű, hogy a celluláris gyártási architektúránk segítségével a gyártók gyorsan validálhatják a gyártócellák kialakítását, majd az egységes minőségi, biztonsági és termelékenységi normák szerint globálisan bevezethessék a gyártócellákat. A gyártócellák bevezetése és kiépítése lehetővé teszi a kapacitás valós idejű adatok alapján történő rugalmas módosítását és kereslethez igazítását” - mondta Vainio.

A jelentést elkészítők azon a véleményen vannak, hogy az akkumulátorcsomag-összeszerelésnek optimális esetben magukban az autógyártó létesítményekben, vagy legrosszabb esetben azok közvetlen közelében kellene végbemenniük.

„Az akkumulátor-összeszerelés és az autógyártás egymáshoz közeli telepítése a szállítási igény csökkentésével nemcsak a fenntarthatóságot javítja, de növeli a rugalmasságot is. A termelésben a celluláris módszer könnyen kiépíthető a meglévő gyártósorokon is. A keresleti görbe változását követve lehetőség van rá, hogy a gyártócellák számának gyors növelésével vagy csökkentésével pontosan szabályozni lehessen a gyártási kapacitás szintjét. A robotjaink kialakítása lehetővé teszi, hogy szükség esetén gyorsan átprogramozhassuk azokat új feladatok végzésére, így növelve a rugalmasságot, illetve a robotjaink élettartamának maximalizálásával tovább erősítsük a fenntartható termelési megközelítésünket” – folytatta Vainio.

elektromos autó töltése

„Úgy véljük, hogy egy erős akkumulátor-ellátási lánc kiépítése határozott versenyelőnyt biztosít majd az OEM-eknek, attól függetlenül, hogy az akkumulátorgyártást kiszervezik-e vagy saját vállalati keretek között szervezik-e meg, elősegíti az elmozdulást a maximális termelési rugalmasság felé, tovább csökkenti a költségeket és növeli a termelékenységet” – fűzte hozzá Vainio.

Az EV-k piaci térhódítását azok magas ára gátolja leginkább, a lakosság jelentős része számára ugyanis megfizethetetlenek az e-autók, különösen az újak. A teljes iparágnak azon kell munkálkodnia, hogy valamilyen módon csökkentsék az elektromos járművek költségét. Az elektromos járművek költségének akár a harmadát is felemészthetik az akkumulátorral kapcsolatos kiadások, így ez egy egyértelműen kiemelt terület.

„Egyre inkább úgy látjuk, hogy a magasabb termelékenység és az alacsonyabb költségek érdekében olyan megoldásra kell törekednünk, amelynél az akkumulátorcellákat egyenesen az akkumulátorcsomagba építik be” – jelentette ki Vainio.

“Az ABB számos gyártóval folytat együttműködést, aminek a keretében arra törekszik, hogy a rendszerei és a szaktudása alkalmazásával növelje a termelékenységet, javítsa a minőséget, emelje a munkabiztonság szintjét, illetve az összeszerelés automatizálásával csökkentse a kész akkumulátorcsomag költségeit, ami alapvető fontosságú ahhoz, hogy az e-járművek teljesíteni tudják a velük szemben támasztott költség- és adaptációs célokat” - zárta gondolatait Vainio.