A McLaren Group nehéz helyzetbe került pénzügyi szempontból a koronavírus-járvány kikiáltását követően, a brit gyártó többek között az ikonikus wokingi központját is kénytelen volt áruba bocsátani. Míg a 2019-es 4662 darab autót sikerült értékesíteniük, addig tavaly ez a szám mindössze 1659-re apadt, így a McLaren mintegy 686 millió fontos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni 2020-ban.

A társaság gyorsan beszedett 300 millió fontot a részvényesektől a 2020 tavaszán a járvány kihirdetését követően, valamint kapott egy 150 millió fontos rövid lejáratú kölcsönt a Bahreini Nemzeti Banktól. Ez csupán az első fázist jelentette, hiszen a wokingiak számára gyakorlatilag az egész év a friss befektetők felkutatásának jegyében telt. A cég túlélése a hosszútávú befektetésektől vált függővé, ezért a McLaren nekilátott a vállalat által csak háromfázisú tervének aposztrofált stratégia végrehajtásához.

A kettes fázis során megváltak a McLaren Forma-1-es csapatának egy részétől, amelyre végül decemberben került sor. Ezenkívül áprilisban mintegy 170 millió fontot folyt be, miután eladták a cég wokingi főhadiszállását. A cég jelen pillanatban visszabérli az ingatlant az új tulajdonostól.

a McLaren központja Wokingban

Azonban a harmadik fázis volt a legambiciózusabb: a társaság ötéves tervének megvalósításához szükséges pénzügyi források összegyűjtése és a meglévő adósságok refinanszírozása. Ez a pénz biztosítja, hogy a gyártó – haladva az iparági trendekkel – villanyosítani tudja a modellpalettáját. Az első elektromos hajtással rendelkező McLaren érkezése az évtized végére várható.

Cél a fenntartható növekedés

A McLaren májusban benyújtott jelentésében, amely a 2020-es év pénzügyi eredményeit részletezi elhangzott, a cégcsoport adósságainak további növekedése veszélybe sodorná az egész vállalat tevékenységét.

Hogy mindezt megakadályozzák, júliusban a McLaren bejelentett egy 550 millió fontos részvénybefektetést, amelyből 400 millió font a szaúd-arábiai állami befektetési alaptól (PIF) és az Ares Management globális befektetési cégtől érkezett.

Ez azonban nem változtat a részvények elosztásának arányán, így továbbra is a bahreini Mumtalakat szuverén befektetési alap rendelkezik a McLaren többségi tulajdonosának. Ugyanakkor a PIF-nek és az Ares-nak is helyet biztosítanak az igazgatótanácsban, amennyiben igényt tartanak rá.

„Ez a sikeres tőkeemelés kulcsfontosságú eleme a csoport fenntartható növekedési terveit támogató átfogó pénzügyi stratégiánknak” – nyilatkozta Paul McSaren, a McLaren csoport ügyvezető elnöke.

A meglévő részvényesek, valamint korlátozott számú új magánbefektető megállapodtak abban, hogy további 150 millió font tőkével egészítik ki az összeget 550 millióra.

McLaren modellek összeszerelés közben

Egy augusztusban benyújtott dokumentumból kiderül, hogy a korábbi részesedési struktúrát úgy alakították át, hogy minden korábbi részvényt három részre osztottak. Ez a részvények arányát nem befolyásolja: jelen pillanatban a Mumtalakat a 56,3 százalékot, a TAG Group 14 százalékot, míg a Michael Latifi (az F1-es pilóta Nicolas Latifi édesapja) által vezetett Nidala befektetési társaság pedig 10 százalékot birtokol a McLaren Groupban.

Annak ellenére, hogy a Moody’s hitelminősítő CAA1-es, vagyis „nagyon magas kockázati” kategóriába sorolja a McLarent, mégis igen komoly érdeklődés tapasztalható a céggel kapcsolatban. A Moody's szerint a gyenge értékelés annak köszönhető, hogy a McLaren a versenytársakhoz képest csak kis darabszámban gyárt autókat, és korlátozott pénzügyi lehetőségekkel rendelkezik.

A csoport most elsősorban a sportkocsigyártásra összpontosít, miután augusztusban megállapodás született arról, hogy jelentős veszteségeket termelő McLaren Applied mérnöki részleget eladják a londoni Greybull Capitalnak.

A versenyrészleget közös vállalkozásként, de külön társaságként kezelik, és bár a McLaren csoport 67 százalékával többségi tulajdonosnak számít, ennek ellenére már nem rendelkezik teljhatalommal a McLaren Racing felett.

A McLaren tervei

A McLaren tavaly felülvizsgálta a 2015-ben életbe léptetett, hétéves Track 22 tervét, amely évi ötezer jármű értékesítést tűzte ki célul. Ezt most négyezerre csökkentették.

A brit cég lassabban halad palettája villanyosításával, mint a rivális autógyártók. Azt ígérik, hogy 2026-ig minden modelljük hibrid hajtásláncot fog kapni, és még az évtized vége előtt elkészül az első, tisztán elektromos hajtással rendelkező McLaren is.

Az elektromos átállás kulcsmodellje a februárban bemutatott Artura plug-in hibrid, amely elsőként fogja használni a vállalat ultrakönnyű karbon-architektúráját, és egyben ez lesz az első McLaren, amely V6-os motorral rendelkezik.

McLaren Artura szemből, menet közben