Minden, amit a PHEV, azaz a plug-in hibrid autók töltéséről tudni érdemes.

A plug-in hibrideket (plug-in hybrid electric vehicle - PHEV) sokan a villanyautózás előszobájának tekintik, hiszen „stresszmentes” autózást biztosítanak, mindkét hajtástechnológiát magukban foglalják. Ideális esetben ezeket a városban elektromos üzemmódban lehet használni, és hosszú utazás során sem kell alkalmazkodni az elektromos hajtás velejáróihoz (pl. töltések előre tervezése), mert a belső égésű motorral olyan messze el lehet menni, mint egy hagyományos autóval. Ez a kategória jelenleg Magyarországon zöld rendszámra jogosult.

Mit takar a plug-in hibrid (PHEV) kifejezés?

A PHEV külső forrásból tölthető hibridet jelent, azaz ezek az autók képesek arra, hogy az elektromos hálózatból vételezzenek energiát. Az akkupakkjuk általában 8 kWh és 20 kWh közötti kapacitású (prémium kategóriában nagyobb is lehet) és tisztán elektromos módban is tudnak közlekedni, az így megtehető hatótáv modelltől függően 30 és 100 km közötti lehet.

A plug-inek is öntöltők?

Hát, csak részben. Az „öntöltő” kifejezést elsősorban marketingcéllal használják a hibrid (teljes értékű vagy részhibrid) autókra és ezzel arra utalnak, hogy azokat még tölteni sem kell, mert csak visszatáplálással töltik fel az akkumulátort. Ez azért lehetséges csak, mert a „klasszikus”, teljes értékű (értsd nem plug-in) hibrid modellekben nagyon kicsi, általában 1-2 kWh-s az akkumulátor. Ez az akkuméret a plug-in hibrid autók akkumulátorának csupán egytizede, így ezt a kis kapacitású akkumulátort valóban teljesen fel lehet tölteni lassítások során visszatáplálással.

A plug-in hibridek akkumulátora már olyan nagy kapacitású, hogy csak a lassításokból nyert energiával való teljes feltöltése nem lehetséges, a belső égésű motor energiájával való feltöltése pedig nem gazdaságos. Tehát az öntöltésre való hagyatkozás plug-in hibridek esetében a lehető legrosszabb eredményre vezet. 

Ha valaki nem tölti külső áramforrásból az autóját, akkor az visszatáplálással soha nem lesz még félig sem feltöltve, sőt, a nagyobb akkumulátor többletsúlya még magasabb fogyasztást és károsanyag-kibocsátást eredményez. Ez többször előkerült már vitatémaként – főleg az ingyenes parkolással összefüggésben – és vannak is már olyan városok (pl. Pécs, Miskolc), ahol a parkolási könnyítések címzettjei már csak a tisztán elektromos autók. Ha tehát nem megoldott a rendszeres töltés, akkor klasszikus hibridet érdemes választani, ezzel sokkal jobban óvjuk a bolygót.

Megéri otthon tölteni a PHEV autót?

Egyértelműen igen. 100 km megtétele elektromosan kb. 1540 Ft-ba kerül a magasabb, 70 Ft-os háztartási áramtarifával számolva (20 kWh-s fogyasztás mellett, tíz százalék töltési veszteséggel). A hatósági áras üzemanyaggal 7 literes fogyasztás mellett 3360 Ft 100 km-t autózni, azaz több mint a duplájába kerül (persze az autózási költség nem csak az üzemanyagköltségből áll, de a példa kedvéért ezektől most eltekintünk). Piaci üzemanyagár esetén pedig tovább nyílik az olló.

Hogyan lehet tölteni a PHEV modelleket?

A töltőcsatlakozók ezekben az autókban is szabványosak és azonosak azokkal a csatlakozókkal, amiket a tisztán elektromos autókban is használnak. A legtöbb autó ún. Type2-es típusú csatlakozóval felszerelt, ez alól a használtak között akad kivétel pl. a Mitsubishi Outlander, (amit még a Type1-es, ázsiai típusú csatlakozóval szereltek). A Type2-es csatlakozón keresztül váltakozó áramú (AC) töltéssel 3-8 óra alatt feltölthetők az autók. Ugyanúgy vásárlás vagy mozizás közben is lehet tölteni ezeket az autókat a bevásárló központokban, csak arra kell figyelni, hogy legyen megfelelő kábel is az autóhoz.

A legtöbb PHEV villámtöltésre, azaz DC töltésre nem alkalmas, nincs rajta ilyen csatlakozó egyszerűen azért, mert a normál életvitel szerint ezeket a kocsikat esténként otthon vagy napközben a munkahelyen feltöltik, a napi ingázást ezzel oldják meg. Autópályán viszont, ahol a DC töltők jellemzően elérhetők, már belső égésű üzemmódban közlekednek a PHEV-tulajdonosok. Kivétel persze itt is van (pl. Outlander, Mercedes egyes modelljei).
Mik a biztonságos otthoni töltés feltételei?

A legtöbb autóhoz vásárláskor adnak egy konnektoros mobil töltőt (hivatalos nevén EVSE), ami ugyan viszonylag kis teljesítményű, de ahhoz elég, hogy egy éjszaka alatt feltöltse ezt a kis méretű akkut. Ha pl. 12 kWh-s az akkumulátor, azt egy 10 Amperes konnektoros mobil töltővel 6 óra alatt 0-ról 100%-ra fel lehet tölteni. 

Ez azonban önmagában még nem elég, nagyon fontos a hálózat ellenőrzése! Ebben rejlik ugyanis a tapasztalatok szerint a legnagyobb veszély: a háztartás elektromos hálózatát és a hagyományos konnektorokat nem a villanyautó töltésre méretezték. 

Mit kell ellenőrizni vagy éppen kiépíteni? 

  1. Megfelelő vezeték-keresztmetszetet (legalább 2,5 mm átmérőjű rézkábel) kell biztosítani a villanyórától vagy az elosztószekrénytől lehetőleg megszakítás nélkül. Ennek oka, hogy minden egyes csatlakozási pont egy újabb hibalehetőséget rejthet. 
  2. Legyen megfelelő a konnektor, legalább olyan, amely 16 Amper fogadására is képes több órán át. Léteznek már speciálisan villanyautókhoz kifejlesztett konnektorok is. 
  3. Gondoskodni kell megfelelő villamos védelemről is (kismegszakító, érintésvédelmi relé, szükség szerint túlfeszültség-levezető).

A nem megfelelő vezetékek és konnektorok előbb-utóbb a töltő vagy akár az autó és a garázs kiégéséhez is vezethet. Javasolt tehát mindenképpen villanyszerelő szakember segítségét kérni, a biztonságos háttérrendszer kialakításán nem szabad spórolni.

Érdemes-e fali töltőbe beruházni?

A fali töltő felszerelése előtt azt érdemes tisztázni, hogy milyen gyorsan tölthető a PHEV és a nagyobb teljesítményű készülék valóban gyorsabb töltést eredményez-e. A plug-in hibridek egy része 16 Amperrel, azaz 3,7 kW-tal (pl. Volvo XC40), egy másik részük 32 Amperrel, vagyis 7,4 kW-tal (pl. Mercedes A250e) tölthetők. Ha az autó fedélzeti töltője 3,7 kW-os teljesítményű, akkor egy perccel sem lesz gyorsabb a töltés, akár egy nagy teljesítményű 22 kW-os fali töltővel töltik, akár egy 3,7 kW-os, konnektoros mobil töltővel. 

A fali töltőnek mindenképpen előnye, hogy biztonságos, hosszabb távon is jól használható lesz és az egységes európai szabványok miatt akár egy későbbi (villany)autóval is biztosan kompatibilis. Az alapján érdemes tehát dönteni a beruházásról, hogy ki milyen hosszú távra tervez.

Összességében a PHEV modellek töltése is odafigyelést és előzetes tájékozódást igényel. Sőt, a villanyautókhoz képest jóval gyakrabban, általában naponta kell ezeket tölteni. Összességében az a fontos, hogy az életvitelhez, a napi autózáshoz megfelelő autótípust válasszuk, nincsenek abszolút igazságok ezen a téren.

Ha kérdés merül fel, örömmel állnak rendelkezésre a b-evmobil szakemberei, a webshopban professzionális termékválasztékkal, illetve telefonon díjmentes, 15 perces szakmai konzultációval +36705635825. 
 

Zeitler Mátyás / Alapjárat.hu