2022. október 15. | 15:21

Az Innovációs és Technológiai Minisztériumot kerestük meg ezzel a kérdésünkkel, most válaszoltak.

Mint az korábban számomra is kiderült, nem olyan egyszerű egy elektromos autót szerelni, mint hittem. Nem arról van szó, hogy bonyolultabb vagy összetettebb lenne egy belső égésű motoros autó, hanem a biztonsági intézkedések pepecselőssé és a laikus számára nehézkessé teszik akár csak egy akkumulátor csomag leszerelését is.

Ez nem véletlen, több száz volt szaladgál magas áramerősséggel szemmel látható részegységekben is. Ha rossz helyre nyúlunk, nincs második esély, súlyos sérüléseket és akár halált is okozhat az áramütés, így nem mindegy, ki végezheti el egy elektromos autó karbantartását vagy szerelését.

Viszont a műfaj még relatíve új, csak most terjednek az elektromos autók és a közfeladatok ellátásában buszok, robogók. Idővel kelleni fog valaki, aki ezeket javítja, ezért kérdeztük meg az Innovációs és Technológiai Minisztériumot azzal kapcsolatban, hogy pontosan milyen képsítéssel lehet valaki elektromosautó-szerelő.

Így lehet valaki hivatalosan elektromosautó-szerelő az ITM szerint

Levelük első felében arról van szó, hogy mennyire elterjedt lett az utóbbi időben az elektromos közlekedés a közutakon. A 2021 januári adatok szerint 28 ezer zöld rendszámmal felszerelt autó volt Magyarország útjain, 2022 augusztusára ez 56 ezerre emelkedett, ezek közül több mint 30 ezer tisztán elektromos jármű, a többi plug-in hibrid.

Többféle szakképesítéssel is lehet villanyautót szerelni

Azzal folytatták, hogy a járműfenntartó tevékenységekhez tartozó rendelet 2022 augusztusában módosult (a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelet). Ebből kihámozható, hogy pontosan kit ismernek el elektromos vagy plug-in hibrid hajtású autó szerelőjének, itt megkülönböztetnek felsőfokú és középfokú végzettségeket. Elektromos járműhajtás szakmérnök hibrid és tisztán elektromos hajtásrendszerek javítása esetében lehet:

  • felsőfokú képesítéssel: elektromos járműhajtás szakmérnök, okleveles villamosmérnöki, villamos üzemmérnöki képesítés, vagy az előírt képesítések egyike és a javítandó hajtásrendszerrel szerelt jármű gyártója által előírt képzés, vagy képesítés
  • középfokú képesítéssel: alternatív járműhajtási, elektromos gép- és készülékszerelő technikusi képesítés vagy az előírt képesítések egyike és a javítandó hajtásrendszerrel szerelt jármű gyártója által előírt képzés, vagy képesítés

Nem csak egy már létező szakképesítésre van szükség, hanem az adott márka képzését is el kell végezni ahhoz, hogy elektromos autójukat szerelhessük. Ezek mellett nem lesz olyan általános szerelő, mint a belső égésű motoros autóknál, hacsak a szerelőjelölt nem végzi el az itthon kapható összes márka elektromosautó-szerelő képzéseit.