2021. június 02. | 14:01

Három specifikációban lesz elérhető a 412 km/órás végsebességgel rendelkező villanyautó.

A horvát Rimac Automobili bemutatta a C_Two elektromos hiperautó szériaváltozatát, amely Nevera néven kerül gyártásba. A 2 millió eurós (1,72 millió forint) Lotus Evija riválisa egy mediterrán ciklonról kapta a nevét. A sorozatgyártásra kész autó sok aspektusban eltér a 2018-ban bemutatott koncepcióváltozattól.

A Rimac azt állítja, hogy a kocsiba szerelt négy villanymotor kombinált teljesítménye 1914 lóerő, maximális nyomatéka pedig 2360 Nm, ami a cég szerint háromszorosa egy hagyományos belső égésű motorral hajtott szuperautó teljesítményének. A Nevera a hírek szerint mindössze 1,85 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre. A Nevera lehet az eddigi leggyorsabb sorozatgyártású autó, 412 kilométer/órás végsebessége nagyjából egy szinten van a Bugatti Chironnal.

Az energia egy H-alakú, 120 kWh kapacitású, egyedi fejlesztésű akkumulátorban tárolódik el, amely állítólag akár 1,4 MW teljesítményt is képes leadni, és 550 kilométeres WLTP hatótávolságot biztosít. A motor az autó monocoque vázának szerkezeti elemét is képezi, ami 37%-kal növeli a merevséget, és úgy van elhelyezve, hogy 48:52 arányú súlyelosztást tegyen lehetővé. A Rimac szerint a Nevera központi monocoque szerkezete a legnagyobb egy darabból álló szénszálas szerkezet a világon, vagyis nincs párja az autóiparban.

Az általános kialakítás a C_Two-ból ismerős lehet, de a diffúzor, a légbeömlők és a karosszériaelemek finom módosításai okán a sorozatrgyártásra szánt modell 34 százalékkal hatékonyabb aerodinamikailag, mint a korábbi prototípusok. A fékek és a motor hűtési hatékonysága alacsony sebességnél 30%-kal nőtt, egyes karosszériaelemek mozgását a légáramlás befolyásolja.

Ennek köszönhetően a Nevera „high downforce” üzemmódban is vezethető, amely állítólag 326%-kal növeli a leszorítóerőt, de érdemes megemlíteni a „low drag” üzemmódot is, amely 17,5%-kal javítja a légáramlás hatékonyságát. A Nevera a hagyományos elektronikus menetstabilizáló és kipörgésgátló rendszerek helyett az „All-wheel Torque Vectoring 2” programot használja, amely „pontos nyomatékszintet” képes minden egyes kerékre irányítani, másodpercenként 100 számítást elvégezve, hogy „dinamikus reakciókat adjon az út- és pályakörülményekre.”

A Nevera elektrohidraulikus regeneratív fékjei úgy lettek beállítva, hogy reagáljanak az akkumulátor és a hajtáslánc állapotára. Ha például az akkumulátor forró, a mozgási energia a fékeken keresztül áramlik vissza a kerékhez, míg ha a fékek hevülnek túl, a teljesítmény-visszatáplálás mértéke 300 kW-os maximális sebességig felfelé tárcsázódik. Maga a fékrendszer 390 mm-es Brembo karbon-kerámia tárcsákból áll, amelyekhez hatdugattyús féknyergek tartoznak, és a beszámolók szeirint „kivételesen erőteljes” fékezési teljesítményt nyújtanak.

Az autó egy steer-by-wire rendszert használ, amely különböző szintű visszajelzéseket ad a vezetőnek, és amely a „Driver Coach” üzemmódban - a hét vezetési mód egyikében - egy mesterséges intelligencián alapuló eszközként használható, amely tanácsokat ad a vezetőnek az „optimális versenyvonal kiválasztásával és a jármű irányításával kapcsolatban”.  A rendszer érzékelők, kamerák és radarok egész sorát használja, hogy hang- és vizuális útmutatást nyújtson a vezetőnek a navigálás során. A minimalista utastérben a valós idejű telemetriai adatok is megjelennek, amelyek letölthetők laptopra vagy okostelefonra.

A Rimac ígérete szerint a 150 megépített Nevera mindegyike egyedi lesz, a modell három specifikációban (GT, Signature és Timeless) lesz elérhető. Minden autót Mate Rimac, a cég alapítója tesztel és ír alá.