A James Bond filmekben a 007-es ügynökök mellett két fontos szereplő van még: a Bond-lányok és az autók. Következzenek hát a legvagányabb James Bond kocsik!
2019 áprilisában hivatalosan is bejelentették, hogy megkezdődtek a 25. film előkészítő munkálatai. A 2020-ban, Daniel Craig főszereplésével érkező alkotás címe még nem ismert, ahogy sajnos az sem, hogy milyen autó(k) fog(nak) benne szerepelni. Arra a kérdésre azonban, hogy melyik filmes autó volt az eddigi kedvence, a James Bondot megformáló színész egyből rávágta, hogy az Aston Martin DB5. Az autó először az 1964-es Goldfingerben tűnt fel a filmvásznon és meg is hozta számára az ismertséget. James Bond nem lenne James Bond a szuperfegyverekkel és titkos rendszerekkel felszerelt autói nélkül, nézd végig, milyen verdákkal pörkölt a rossz fiúk orra alá az elmúlt évtizedekben!
1. Aston Martin DB5 – Goldfinger (1964)
Az Aston Martin és James Bond közös kalandjai az 1963-ban bemutatott 2+2 üléses GT-vel kezdődtek. A ma már több mint 50 éve tartó együttműködés 12 filmszerepet eredményezett a gyártónak, és ezt a konkrét típust is a Goldfinger tette igazán felejthetetlen ikonná.
Az autó orrában duruzsoló soros 6 hengeres 4,0 literes, teljesen alumínium motor kezdetben 286 lóerős volt, később teljesítményét feltornázták 325 lóerőre. Ekkora erő kevesebb mint 8 másodperc alatt gyorsította 100 km/h-ra és elérhette a 233 km/h-ás végsebességet is. Az erő átviteléről alapból egy 5 sebességes ZF kézi váltó gondoskodott, de opcionálisan egy 3 sebességes Borg-Warner automata váltóval is elérhető volt a modell. Ez nem hangzik túl sportosan, de az autót inkább szánták nagysebességű kényelmes utazásokra, mint sportos kanyarvadászatra. Ez a típus összesen hat alkalommal tűnt fel a filmvásznon, legutoljára a 2012-es Skyfallban. A gyár 2018-ban jelentette be, hogy a filmben szereplő a tehetős ügyfeleik számára.
2. Aston Martin DB2/4 MkIII – Goldfinger (1964)
Kevesen tudják, de a Goldfinger könyv verziójában az alkotó Ian Fleming eredetileg egy Aston Martin DB2/4 MkIII sportautóban képzelte el James Bond karakterét. A filmben végül mégis a szerepelt, mely akkoriban az Aston Martin legfrissebb modellje volt. A marketingesek jó lóra tettek, a film hatására megugrottak a típus eladásai és így a márka is komoly fejlődést könyvelhetett el.
3. Rolls-Royce Phantom III – Goldfinger (1964)
A film 1964-es bemutatásakor a III már 20 éve nem volt gyártásban és ez volt az utolsó Rolls, amin a márka híres alapítóinak egyike, Henry Royce is dolgozott. A film készítői úgy gondolták, hogy az egyik főhős mesés életszínvonalához egy ilyen Rolls-Royce illik.
Orrában egy 7,3 literes V12-es motorral az autó nem volt képes 140 km/h-nál nagyobb sebességet elérni, és a százra gyorsulása is közel 17 másodpercet emésztett fel. Ezek az adatok csak akkor tűnnek soványnak, ha nem tudod, hogy az autó maga egyébként 3,5 tonnás nyomott. A Goldfingerben szereplő jármű a mai napig létezik, gyakran veszik elő különböző James Bond eseményeken, illetve 2014 óta a Londoni Filmmúzeumban van állandó jelleggel kiállítva.
4. Toyota 2000GT Convertible – Csak kétszer élsz (1967)
Japán első komolyan vehető sportautója. Eredetileg egy zárt autó, sosem készült belőle kabrió kivitel. A filmben szereplő példányt utólag módosították, mégpedig azért, mert Sean Connery, azaz James Bond egyszerűen nem fért el benne. A készítők kérésére a Toyota nemes egyszerűséggel lefűrészelte a tetőt anélkül, hogy a karosszériát komolyabban megerősítették volna. Emiatt – hiába volt a motorja kellően virgonc – nagyon kellett vigyázni a forgatás során, nehogy az autó túlságosan elcsavarodjon és visszafordíthatatlan sérüléseket szenvedjen a szerkezete.
5. Aston Martin DBS – Őfelsége titkosszolgálatában (1969)
George Lazenby főszereplésével készült film főhősének szolgálati autója egy Aston Martin DBS volt, mely meglepően kevés jelenetben tűnt föl. A korábbi filmekkel ellentétben nem volt telerakva mindenféle fegyverzettel, mindössze egy, a kesztyűtartóból előbújó puskával volt felszerelve, sőt, még az ablakai sem voltak páncélozottak. Ezt később a főhős is megbánja, mert feleségét az autóra leadott lövések következtében veszíti el.
Ami a motorját illeti, az Aston Martin eredetileg egy 5,4 literes tervezett az orrába, de végül nem tudták időre elkészíteni, így Bondnak az előd soros 6 hengeres, 4,0 literes motorjával kellett beérnie.
6. Mercedes-Benz 600 – Őfelsége titkosszolgálatában (1969)
Az autó, ami megfelel a politikusoknak, királyoknak, arab sejkeknek vagy a hírességeknek, az jó lesz a James Bond filmekben szereplő gonoszoknak is. A kor egyik legnagyobb luxusát nyújtó limuzin olyan különlegességekkel is fel volt szerelve, mint az olajjal működő hidraulikus szék-, és ablakmozgatás vagy a légrugózás. A mobilizálásáról az azóta legendássá vált 300 lóerős 6,3-as gondoskodott, mely meneküléshez kellő erővel ruházta fel a 3 tonnás Mercedest. Érdekesség, hogy a sofőr rendelkezésére álló teljesítmény „csak” 250 lóerőre rúgott, ugyanis a nagynyomású hidraulikus rendszer simán levette a maradék 50-et.
7. Ford Mustang Mach 1 – Gyémántok az örökkévalóságnak (1971)
Az 1971-es Gyémántok az örökkévalóságnak című filmben ismét a produkcióhoz visszacsábított Sean Connery húzta magára James Bond egyenruháját, és mivel Amerikába szólította a kötelesség, láss csodát, pont egy Mach1 volánja mögé pattanhatott be. A Mach1 a Mustangok számára készített teljesítménynövelő csomag volt, melynek részét képezte egy 375 lóerős masszív V8-as „big block” is. Egyébként ezzel az autóval sikerült a készítőknek elkövetniük a James Bond filmsorozat egyik legnagyobb bakiját, az egyik jelenetben az autó a jobb oldalán két keréken gurult be egy sikátorba, majd a következő vágásnál a bal oldalán gurult ki onnan…
8. Lotus Esprit S1 – A kém, aki szeretett engem (1977)
A 70-es évek végére általánossá váltak a a James Bond filmekben. Nagyot kellett hát villantani, így született a tengeralattjáróként is használható, periszkóppal, vízalatti torpedókkal és föld-levegő rakétával felszerelt autó ötlete. A titkos funkciókkal nem volt probléma, ellenben az autó kezelhetősége és vezethetősége nem váltotta be a stáb reményeit. A probléma olyan méreteket öltött, hogy a forgatást is le kellett állítani és az autót vissza akarták küldeni a gyárnak. Emiatt maga a mérnöke, Roger Becker látogatott el a forgatás helyszínére kivizsgálni a helyzetet. Becker, aki ismerte az autó minden porcikáját, maga pattant be a volán mögé és száguldozott a járgánnyal. A produkció olyan meggyőzően sikerült, hogy a forgatás folytatódhatott és a rendező őt kérte fel autós kaszkadőrnek a film hátralévő részében.
9. Citroën 2CV6 – Szigorúan bizalmas (1981)
A nem éppen a tipikus James Bond autó. Mégis, amikor megsemmisül Bond Lotus Espritje és menekülnie kell, kénytelen bepattanni egybe. A kicsi autó kicsi motorja sajnos nem volt elegendő a filmben elvárt sebességek eléréséhez, a kis 600 ccm-es, 2 hengeres léghűtéses motort kicserélték egy 1,0 literes négyhengeres blokkra. Ennek köszönhetően legalább a kamerákon keresztül úgy tűnt, mintha száguldanának a kisautóval. A Citroënnek annyira tetszett a jelenet, hogy megajándékozták a típust egy limitált kiadással, a filmben szereplő autóból készült replikákat egy időben meg lehetett vásárolni.
10. Alfa Romeo GTV6 – Polipka (1983)
Az olaszok meglehetősen alulreprezentáltak a James Bond filmekben, mármint kevés olasz autó bukkan fel bennük. Ezért különösen izgalmas szereplője volt a Polipka című résznek ez az Alfa Romeo GTV6. Az autót titkosügynökünk kötötte el és egy nagysebességű autópályás üldözésben vette hasznát. Ebben nagy segítségére volt a 2,5 literes V6-os motor 160 lóereje, amely csak úgy repítette a könnyű karosszériát, az üldöző rendőröknek esélyük sem volt elcsípni őt.
11. Aston Martin V12 Vanquish – Halj meg máskor (2002)
A 2001-ben megjelent Vanquish ideális választás volt titkosügynök-autónak. Elegáns és visszafogott, akár egy testreszabott öltöny, de 6,0 literes V12 motorjával bármikor kivetkőzik magából és zabolátlan szörnyeteggé változik. Aztán kiderült, hogy a forgatás szempontjából mégsem volt ideális választás, a filmben szereplő Astonban egy 300 lovasra izmosított Ford származék motor dolgozott, amihez könnyedén hozzá lehetett passzítani az összkerékhajtást. Erre azért volt szükség, mert a film egyik ikonikus üldözőjelenetét igazi jégen vették fel, amihez az eredeti, hátsókerékhajtás nem volt épp megfelelő. Ezt a kis csalást leszámítva az autó mindenben megfelelt James Bond elvárásainak, beépített shotgun, gépfegyver és rakéták is a felszerelés részét képezték, sőt az autó képes volt teljesen láthatatlanná válni, ha a szükség úgy hozta.
12. Aston Martin DB10 – Spectre: A fantom visszatér (2015)
Daniel Craig filmbéli szuperautóját kifejezetten James Bondnak készítették, ráadásul kézzel. Összesen 10 darabot gyártottak a különleges autóból, 8-at a produkció számára, 2 darabot kiállítói autónak. Kijelenthetem, hogy a 007-es még ezzel is arrébb tudott állni, ugyanis mozgatásáról egy 4,7 literes, 500 lóerős V8-as motor gondoskodott, amely akár 305 km/h-ás végsebesség elérését is lehetővé tette. Ami a fegyverzetét illeti, gépfegyverből és lángszóróból állt az arzenál, illetve az autót teljes páncélzat védte alul, felül, mindenhol.
+1. Jaguar CX-75 – Spectre: A fantom visszatér (2015)
A szintén egy koncepcióautó, ami azonban sosem érte meg a sorozatgyártást. A 2010-es Párizsi Autószalonon bemutatkozott sportautót anyagi okok miatt végül elkaszálták, mégis a James Bond franchise számára készítettek néhányat a Jaguar mérnökei.
A négykerekű nem rendelkezett különleges rejtett trükkökkel, fegyverzettel vagy képességekkel, de a hajtáslánc mindenért kárpótolt. A kocsiban egy-egy elektromotor kapcsolódott a kerekekhez, tehát abból volt 4 darab, összeteljesítményük 780 lóerő volt és nem kevesebb, mint 1600 Nm forgatónyomatékot biztosítottak. A szuperautó hatótávját 900 km-re becsülték, ami úgy volt lehetséges, hogy a motortérben elhelyeztek két darab hatótávnövelő dízel üzemű gázturbinát. Papíron 3,4 másodperc alatt ugrott százra, és 330 km/h-ás végsebességre volt képes.