2018. december 21. | 11:00

Sok ikonikus járgány színesíti a Hollywoodban készült filmek repertoárját, ám bizonyos autók egész filmsorozatokon át megjelennek a vásznon, ilyen ez a brit sportautó is.

A DB-sorozat azelőtt a Sir David Brown előtt tiszteleg, aki 25 évig volt az Aston Martin tulajdonosa. Ennek egyik jeles példányáról lesz most szó, a DB4 utódjaként érkező DB5-ről. Az 1963-ban bemutatott sportkocsit az olasz Carrozzeria Touring Superleggera tervezte, és a DB4-ben is dolgozó sorhatos motort fejlesztették tovább annak érdekében, hogy az új szériában még jobb teljesítményt nyújtson.

A főleg kétajtós kupé és kabrió kivitelben gyártott jármű varázslatos formatervet kapott, minden szögből időtálló és harmonikus a megjelenése. Alig több mint 1000 darab készült belőle 1965-ig, ám ennyi idő is elég volt ahhoz, hogy világhírnévre tegyen szert. Az orrában egy 4,0 literes, hathengeres alumínium blokk dolgozott, melyhez egy ötfokozatú manuális ZF váltót kapcsoltak, ám kérésre háromsebességes automatával is elérhető volt.

Az alapkivitel 286 lóerőt tudott, és 390 Nm maximális csúcsnyomatékkal rendelkezett 4500-as fordulaton. A 0-100-as sprintet kicsivel 8 másodperc alatt teljesítette, a végsebessége pedig 233 km/óra volt. Szériaként jártak hozzá a dönthető ülések, a bőr belső, az elektromos ablakok, a krómküllős kerekek és a magnézium-ötvözetből készült karosszéria elemek. A DB5 ráadásul hátul hajtott, mely jó vezethetőséget eredményezett.

A Vantage modellt ’64-ben mutatták be, mely a módosított karburátoroknak és vezérműtengelynek köszönhetően 330 lóerőt produkált. A Convertible volt a másik érdekessége a szériának, hiszen ebből csak 123 készült, melyből mindössze 19 volt balkormányos. Kérhető volt hozzá levehető keménytető is a vásznas megoldás mellett. Ami azonban a legnagyobb ritkaságnak számít, az a shooting brake kivitel, melyet a kupékból alakítottak át egy alvállalkozó segítségével, és összesen 12 készült belőle gyártás idején.

Eddig még nem lenne olyan érdekes a történet, hiszen készült már más sportautó is korábban, mely nem futott be ekkora pályát. Ám a DB5 összeforrt a James Bond szériával, hiszen ez volt a kütyükkel felszerelt 007-es ügynök szuperautója az 1964-es Goldfingerben, melynek nem más volt a főszereplője, mint Sean Connery.

A menő eszközökkel felszerelt Aston John Stears keze munkáját dicséri, aki a speciális effektusok szakértője volt. A film promotálására két prototípust használtak, az egyiket később a gyártó által megfosztották a kütyüktől, majd pedig eladták. Aztán egy lelkes rajongó végül visszarakta bele a cuccok egy részét, 1997-ben pedig ellopták ezt a példányt, mely azóta sincs meg. A Tűzgolyóban is ez szerepelt egy év múlva, aztán további 7 Bond filmben is feltűnt, többek közt a 2006-os Casino Royale-ban és a Skyfallban is.

 A filmes DB5-ök sajátjai voltak olyan extrák, mint a megforduló rendszám, a GPS-es nyomkövetés, a könyöklőbe épített kapcsolók, a kerékből kinyúló abroncsvágó pengék, a hátsó olajfröcskölő, a golyóálló üvegek, az első gépfegyver a lámpa alatt és az üléskatapult.

Az egyik megmaradt filmbeli DB5 a Londoni Filmmúzeumban van kiállítva, egy másik példányt pedig 2010-ben árvereztek el 1 milliárd forint körüli áron. Ez még mind semmi, hiszen 2018 nyarán az Aston bejelentette, hogy további 25 példányt gyártanak belőle, és szintén jóval 900 millió forint feletti áron juthatnak majd hozzá a szerencsés vásárlók.