2023. április 11. | 21:52

A modell mai napig meghatározó szerepet tölt be a családi autók között.

Jó kiállású, közepes, de mégis kellően nagy méretű autó a családnak. Akár szedán, akár kombi formában és ha kell akkor erős és különleges motorokkal is. Ez lenne a Volkswagen Passat, ami már 50 éve jelen van a piacon.

1973-ban azonban még egy kicsit mást képviselt, mint napjainkban. Nagy technikai ugrásnak számított, hiszen a Bogár és társai koncepciójával szemben már modern orrmotoros felépítéssel dolgoztak a mérnökök. A levegő helyett már víz hűtötte a blokkot.

Eleinte még nem klasszikus szedánként vagy kombiként volt jelen, hanem mint egy testesebb két- vagy négyajtós ferdehátú. Ezért a formáért egyébként a híres formatervező, Giorgetto Giugiaro felelt, aki később hasonló elven skiccelte fel az első Golf és Scirocco alakját is.

Majd egy évvel később, 1974-ben érkezett a kombi kivitele a Passatnak, amit azóta is Variantnak neveznek volkswagenes körökben. 1983-ban megérkezett a második generáció B2 néven, amiben egy rakás fontos újítást sorakozott fel. Főleg elektronikai téren lett modernebb és élvezetesebb a Passat felszereltsége.

Persze ezek régen voltak, és nálunk nem is futott belőlük annyi, mint a harmadik generációból, ami 1988-ban érkezett meg. Ez egy teljesen új dizájnelvet követett, aminek megfelelően Malac-Passat lett a beceneve. Emellett elengedték a ferdehátú formát és megjelent a hagyományos szedán, mellette persze maradt a Variant is.

Ebben szintén bőséggel sorakoztak a technikai újítások és megjelent a Syncro összkerékhajtás is. Kezdetekben a legdurvább változata az 1991-es Variant GT G60 Syncro volt, mely 160 lóerő leadására volt képes egy 1,8 literes motorral és egy különleges G-feltöltővel.

Később jöttek a VR6 motorok is, mellyel megint egy komoly autó benyomását keltette a B3 jelölésű Volkswagen Passat. Érdekes módon az utána következő B4-es modell csak egy erős ráncfelvarrása volt az elődnek, nem egy teljesen új autó. Emiatt kissé felejthetőbb is maradt, nem volt akkora durranás, mint az 1997-es B5.

Hiszen az 5. generációt talán senkinek sem kell itthon bemutatni, rengeteg rohangál belőle az utakon a mai napig. Nagyon megbízható és tartós konstrukciónak bizonyult motorjaival együtt, ezért még mindig népszerű használt autónak számít itthon. Bár aki teheti, az talán már inkább a ráncfelvarrást választja, mely B5.5 néven futott. Érdemes megjegyezni, hogy ennél a modellnél kísérletezett a Volkswagen a W motorelrendezéssel, így született meg anno a különleges Passat W8.

Aztán jött a modellváltás, 2005-ben berobbant a B6-os változat, amely egy frissebb és modernebb forma lett elődjénél. Érdekes, hogy a B3 és B4 mintájára a következő generáció itt is csak egy erős ráncfelvarrás lett, így a B7 megint nem említhető új modellként. A B6 és 7 volt a két utolsó Passat, melyekben szerepelt a Volkswagen legendás VR6-os motorja. A B6-ból egyébként ki is próbáltunk anno egy R36 kivitelt, ami egészen elképesztő élmény egy alap Passathoz képest.

Itt érdemes egyébként megemlíteni a Passat CC-t is, mely az alap szedán egy kissé kupésított kivitele volt. Az elegáns formavilághoz jobb felszereltségek tartoztak, persze magasabb ár ellenében, és a Volkswagen elkezdte házon belül előhívni a négyajtós kupék világát. Emellett egy pont ellentétes szegmensbe is belépett, amikor a B7-ből megjelent az Alltrack kivitel. Ez egy emelt és körbeműanyagozott autó lett, mellyel az éppen divatba lépő SUV felépítés felé tettek egy lépést.

Aztán nem kellett sokat várni, mert 2015-ben megjelent a nyolcadik generáció B8 néven. Ez már egy egészen elegáns és tiszteletreméltó forma volt a Volkwagen közepesen nagy autójának. Nem csak a szedán, de a kombi, azaz Variant kivitele is igazán szépre sikerült. A forma mellet a technika is komoly volt, rengeteg vezetéstámogató és modern rendszer volt elérhető. Illetve még mindig, hiszen egyelőre még a nyolcadik generációnál tartunk, aminek nemrég temették a szedán kivitelét.

Mivel mindenki SUV-t akar, ezért egy ilyen közepes szedánnak már nem volt létjogosultsága és csak a kombi kivitele maradt a palettán a Passatnak. A szedán után maradó tátongó űrt egyelőre a CC ihlette Arteon tölti ki, melynek egyébként szintén van kombija. Egyelőre arról is kevés a hír, hogy mi lesz az utóddal, de vannak pletykák arról, hogy a B9 még megjelenik, mint hagyományos vagy hibrid autó. Utána viszont valószínűleg elkerülhetetlen lesz az elektromos kivitel a jelenlegi változatok helyett.

Ha megnéznél még egy igazi, nyers és nagylöketű belsőégésű motorral szerelt Passatot, ajánlom figyelmedbe az R36-ról készült videónkat.

Volkswagen

Volkswagen