A 6,0 literes, 6 méteres, V8-as batár szépség – 1956 Lincoln Premiere

Közzétéve:
2019-06-30, 06:57

1956-ban a Lincoln bemutatta a második generációs Capri mintájára épített luxusautóját, az első generációs Premiere-t. A 6,0 literes V8-as motorral szerelt luxusautó 275 lóerő leadására volt képes

Az 1950-es évek középére a Lincoln eladásai jócskán megcsappantak. Azon túl, hogy saját modelljeit sem vették, még az akkor külön márkaként létező, ám a Lincoln-Mercury fennhatósága alá tartozó Continental eladásain is hatalmasat bukott. Hogy elkerülje a csődöt, 1956-ban bemutatta a Capri mintájára épített 1. generációs Premiere-t.

1956 Lincoln Premiere, kék, kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról

1956 Lincoln Premiere, kék, kabrió, hátulnézet, oldalnézet, balról
Az 1. generációs Premiere valójában a 2. generációs Capri jól felszerelt változata volt

1956 fontos év volt a Lincoln számára. Ebben az évben mutatta be a Capri 2. generációját, illetve a Premiere első generációját. A két autó lényegében teljesen azonos: formatervük, motorválasztékuk és termetük szinte teljes mértékben megegyezik. A különbségek annyiban merültek ki, hogy a Premiere valójában a Capri egy jobban felszerelt változata volt.

Ahelyett, hogy a vállalat egy új autót tervezett volna, ugyanazt a modellt ugyanabban az évben 2 néven is piacra dobta. Ennek persze az egyik oka az, hogy a Ford luxusmárkája közel állt a csődhöz, illetve az is, hogy a XX. század derekán szinte minden amerikai autógyártó pofátlanul „klónozta” saját kínálatát. Ha olvastad az 1940-es Buick Superről szóló cikkem, pontosan tudod, mire gondolok!

1956 Lincoln Premiere, kék, kabrió, elölnézet, oldalnézet, jobbról
1956-ra már a Lincoln is belevágott a „Forward Look” fejlesztésébe

Ahogy a képen láthatod, ’56-ra már a Lincoln is elkezdte utánozni a korszak Chryslereinek formatervét. A „Forwad Look” a nagyszerű Virgil Exner nevéhez köthető, akit az ’50-es évek elején a Chrysler felkért az összes márkájának formatervi frissítésére.

Az új koncepció magába foglalta a nyújtott, lapos testet és a kezdetleges uszonyokat. A közönség olyan jól fogadta az új tervezői irányzatot, hogy az évtized végére már minden amerikai autógyártó másolta.

1956 Lincoln Premiere, kék, kabrió, oldalnézet, balról
Tengelytávja 3 200 mm, teljes hossza 5 664 mm, szélessége 2 029 mm volt

A Premiere-t 2 ajtós kupé és kabrió kivitelben gyártották. A 4 ajtós szedán is szerepelt a palettán, melyen a kor szellemének megfelelően nem volt B-oszlop. A Bill Schmidt tervezte autó ma hatalmasnak tűnhet, viszont saját évtizedében teljesen átlagos méretű luxusautónak minősült.

Tengelytávja elérte a 3,2 méteres hosszt, amire egy majdnem 5,7 méteres kocsiszekrényt illesztettek. A 2 méteres szélesség lehetővé tette az üléspadonkénti 3 személy szállítását. Az ’50-es években a Ford Lincoln divíziója közösen tevékenykedett a Mercury-val, így talán nem is meglepő, hogy a Premiere sokban hasonlít a Mercury Montclairre. Na de hogyan is fest közelről ez a majdnem 6 méteres behemót? Derítsd ki a videóból!

1956 Lincoln Premiere, műszerfal, felülnézet, oldalnézet, balról

1956 Lincoln Premiere, műszerfal, oldalnézet, jobbról
Az ’50-es években egyedinek számított a műszerek téglalap alakú formája

A 6 személyes luxusautó beltere a legfinnyásabb üzletembereket is lenyűgözte. Már magának a műszerfalnak számos olyan jellemzője volt, ami csak a Premiere-re és a Caprira volt jellemző. Míg a legtöbb autó óracsoportja hatalmas, kör alakú műszereket kapott, hogy egy repülő / űrhajó vezérlőegységeinek megjelenését imitálják, addig a 2 Lincoln műszerei aránylag kicsi, téglalapalakú visszajelzőket kaptak.

Ami még nekem szimpatikus, hogy a vezérlő egységeket a sofőr köré építették, szó szerint csak ki kellett nyújtani a kezedet. Összehasonlítási alapként nézd meg az ’57-es Imperial Crownt. Az rendben van, hogy a rádiót középre szerelték, de gondolj bele, mekkorát kellett nyújtózkodni, hogy elérd?

1956 Lincoln Premiere, műszerfal anyós felőli oldala, elölnézet, oldalnézet, jobbról
Bőrborítás és letisztult arany felirat a műszerfalon: a prémium kategória egyértelmű jele

Ami viszont az Imperial mellett szól, hogy több figyelmet fordítottak a vezető biztonságára. Az ’50-es években még nem volt sem légzsák, sem csukló kormánymű, így a Chrysler luxusmárkája a kormányt párnázta ki, hogy baleset esetén a kormányrúd ne nyársalja fel a sofőrt. A Premiere-n ehhez hasonló technológia nem volt, az egyedüli védelmet a kormány befelé ívelő küllői jelentették. Baleset esetén az anyós oldali utas sem járt sokkal jobban, mondjuk ő legalább bőrborítású tömény fémbe üthette a fejét.

1956 Lincoln Premiere, műszerfal, kapcsolók, elölnézet, oldalnézet, balról
A fűtéskapcsolókat a kormány mögé rejtették

Ahogy a fenti képen is láthatod, a Premiere egy elég jól felszerelt autó volt. A más autókon hatalmas helyet foglaló kapcsolókat apró karokkal helyettesítették. Kiemelném a vízszintes sebességmérőt, ami az ’50-es évek USA-jában egy egyedi design-elem volt. A Premiere alapmodellje 4 féle képpen állítható bőrüléseket, elektromos ablakokat, analóg órát és rádiót kapott.

A szedánok és kupék rendelhetőek voltak légkondival, ami a hátsó utasok esetében a kalaptartóról küldte a levegőt. Az induló modell ára 4 601 dollár volt, ami a mai árfolyam szerint 42 400 dollárnak, vagyis kb. 11,9 millió forintnak felelne meg. A kabriók még ennél is drágábban, 4 747 dolláros áron mentek.

1956 Lincoln Premiere, motortét, V8, felülnézet, oldalnézet, jobbról
A Premiere egy V8-as, 275 lóerős „Y” blokkot kapott

Motor terén nem volt nagy választék. Az egyetlen lehetőség egy 6 029 köbcentis, 205 kW-os OHV erőforrás volt, ami 544 Nm-nyi nyomatékon dolgozott. Legnagyobb sebessége 185 km/h volt, állóhelyből 10,4 másodperc alatt gyorsult 100-ra. A váltásért egy 3 sebességes automata kormányváltó felelt.

22,3 literes fogyasztása ma elképzelhetetlenül sok lenne, viszont a XX. század közepén ez egy teljesen átlagos mennyiség volt luxusautók terén. Azt azért figyelembe kell venni, hogy akkoriban alig volt drágább autózni, mint sétálni! Na de nézzük, hogyan is repeszt!:

 1956 Lincoln Premiere, kék, kabrió, csomagtartó, hátulnézet, oldalnézet, balról

A kipufogót a lökhárítóba, a tanksapkát a rendszám mögé rejtették
A kipufogót a lökhárítóba, a tanksapkát a rendszám mögé rejtették

Az ’50-es évek Amerikájában a gyártók 2 főbb dologra figyeltek. Az egyik a hatalmas lökettérfogatú és erős motor, a másik a csili-vili megjelenés volt. Én speciel nagyon is meglepődtem, mikor megtudtam, hogy a Premiere-t leginkább türkiz és levendula színben rendelték.

A dizájnos megjelenés magába foglalta a funkcionális elemek elrejtését. Ennek az autónak az esetében például a kipufogót a hátsó lámpák alatti lökhárító nyúlványon vezették ki, a tanksapkát pedig a rendszámtábla mögé szerelték. A csomagtartóra szerelt lovag-motívumot csak az 1956-1957-es modellévben használták. A sisak felemelésével lehetett hozzáférni a csomagtér kulcslyukához.

1957 Lincoln Premiere, sötétkék, kabrió, elölnézet, oldalnézet, jobbról
A ráncfelvarrás már a következő évre megérkezett. A képen: 1957 Lincoln Premiere

Az ’56-os Premiere nem igazán váltotta ki a hozzá fűzött reményeket. Egy éves gyártása alatt belőle és a Capriból 2 447 példány hagyta el a gyártósort, mégis hozzásegítették a céget az anyagi fellendüléshez. Ebben az évben a Lincoln több mint 50 000 autót adott el, ami az 1955-ös kb. 27 ezerhez képest igen szép eredmény! 1957-ben mind a 2 modell megújult, az új formatervet mégsem új generációs modellként, ehelyett ráncfelvarrott 1. gen-es variánsként árusították.

1956 Lincoln Premiere, orr, kék, elölnézet, oldalnézet, jobbról
Egy 1. generációs Premiere ára több 10 ezer dollár is lehet

Mivel relatív kevés készült a Premiere-ből, nem is csoda, ha egy fennmaradt példány ára eléri a több 10 ezer dollárt. Az RM Sotheby’s 2016-os hershey-i árverésén kalapács alá került levendula színű szedán 23 100 dollárért, vagyis nagyjából 6,5 millió forintnak megfelelő összegért cserélt gazdát. A képeken bemutatott kabrió ára ennél jóval magasabb volt. Új gazdája 2018 márciusában 86 200 dollártól, kb. 24,9 millió forinttól vált meg az új szerzeményért.

1956 Lincoln Premiere, orrdísz, lovag-motívum, aranyozott, elölnézet, oldalnézet, balról
Mit gondolsz, Neked kellene az USA történetének e darabja?

Mit gondolsz, ha 1956-ban dollár milliomos lettél volna, befizettél volna egy új Premiere-re, vagy inkább a korszak Cadillac-kjei, Imperialjai vagy Packardjai közül válogattál volna? További képekért és információért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát!

További autós hírek

Sokkoló videón egy újabb zebrán gázolás. Most egy betegszállító ütött el egy nőt a 18. kerületben, Budapesten. A balesetről videó…

Egy nő vesztette életét hétfőn délelőtt a 86-os főúton, ahol egy Mazda személyautó és egy kamion ütközött frontálisan – adta…

Meghalt a műszaki hibás busznak ütköző személygépkocsi utasa a vezetője pedig súlyos sérüléseket szenvedett Noszlop és Bakonygyepes között. Az eset…

Szamarak és juhok százai akadályozták a forgalmat a romániai A2-es autópályán kedden, mivel egy pásztor az autópálya Duna-hídján terelte át…

“Az elsőnél figyeljétek a zöld lámpát a jobb szélén, bőven szabadot jelez már egy ideje, ha nem figyelek, lehet, hogy…

Kapcsolódó írások

1957 Imperial Crown, meggyvörös, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. május 12.
1957-ben az Imperial bemutatta egyik legikonikusabb zászlóshajóját, a Virgil Exner tervezte Crownt. Az autó nem csak méreteivel, de teljesítményével és felszereltségével is túlszárnyalta a kor legelitebb luxusautóit
1958 Continental Mark III, piros kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 28.
1958-ban a Ford megpróbálta feléleszteni a haldokló Continental divíziót. A Mark II utódjául egy költséghatékony 7,0 literes yachttal állt elő, ami 1958-ban a Mark III-ban teljesedett ki
1959 Cadillac Eldorado Biarritz, vörös kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, távolról
2019. november 24.
Az autók uszonyai az ’50-es évek Amerikájában bukkantak fel, és egészen a ’60-as évekig nélkülözhetetlen formatervi elemek voltak. De mégis mely 8 autó uszonyai voltak a legvonzóbbak?
1957 Buick Roadmaster Skylark kabrió, fekete, vörös ponyvatetővel, elölnézet, oldalnézet, balról döntve
2020. január 18.
A Roadmaster modellek évtizedeken át a Buick legerősebb és legjobban felszerelt modelljei voltak, mondhatni valóságos izomautók voltak már az izom-kultusz megszületése előtt is! Ma közülük 9-t meg is ismerhetsz!