A 6,0 literes, 6 méteres, V8-as batár szépség – 1956 Lincoln Premiere

Közzétéve:
2019-06-30, 06:57

1956-ban a Lincoln bemutatta a második generációs Capri mintájára épített luxusautóját, az első generációs Premiere-t. A 6,0 literes V8-as motorral szerelt luxusautó 275 lóerő leadására volt képes

Az 1950-es évek középére a Lincoln eladásai jócskán megcsappantak. Azon túl, hogy saját modelljeit sem vették, még az akkor külön márkaként létező, ám a Lincoln-Mercury fennhatósága alá tartozó Continental eladásain is hatalmasat bukott. Hogy elkerülje a csődöt, 1956-ban bemutatta a Capri mintájára épített 1. generációs Premiere-t.

1956 Lincoln Premiere, kék, kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról

1956 Lincoln Premiere, kék, kabrió, hátulnézet, oldalnézet, balról
Az 1. generációs Premiere valójában a 2. generációs Capri jól felszerelt változata volt

1956 fontos év volt a Lincoln számára. Ebben az évben mutatta be a Capri 2. generációját, illetve a Premiere első generációját. A két autó lényegében teljesen azonos: formatervük, motorválasztékuk és termetük szinte teljes mértékben megegyezik. A különbségek annyiban merültek ki, hogy a Premiere valójában a Capri egy jobban felszerelt változata volt.

Ahelyett, hogy a vállalat egy új autót tervezett volna, ugyanazt a modellt ugyanabban az évben 2 néven is piacra dobta. Ennek persze az egyik oka az, hogy a Ford luxusmárkája közel állt a csődhöz, illetve az is, hogy a XX. század derekán szinte minden amerikai autógyártó pofátlanul „klónozta” saját kínálatát. Ha olvastad az 1940-es Buick Superről szóló cikkem, pontosan tudod, mire gondolok!

1956 Lincoln Premiere, kék, kabrió, elölnézet, oldalnézet, jobbról
1956-ra már a Lincoln is belevágott a „Forward Look” fejlesztésébe

Ahogy a képen láthatod, ’56-ra már a Lincoln is elkezdte utánozni a korszak Chryslereinek formatervét. A „Forwad Look” a nagyszerű Virgil Exner nevéhez köthető, akit az ’50-es évek elején a Chrysler felkért az összes márkájának formatervi frissítésére.

Az új koncepció magába foglalta a nyújtott, lapos testet és a kezdetleges uszonyokat. A közönség olyan jól fogadta az új tervezői irányzatot, hogy az évtized végére már minden amerikai autógyártó másolta.

1956 Lincoln Premiere, kék, kabrió, oldalnézet, balról
Tengelytávja 3 200 mm, teljes hossza 5 664 mm, szélessége 2 029 mm volt

A Premiere-t 2 ajtós kupé és kabrió kivitelben gyártották. A 4 ajtós szedán is szerepelt a palettán, melyen a kor szellemének megfelelően nem volt B-oszlop. A Bill Schmidt tervezte autó ma hatalmasnak tűnhet, viszont saját évtizedében teljesen átlagos méretű luxusautónak minősült.

Tengelytávja elérte a 3,2 méteres hosszt, amire egy majdnem 5,7 méteres kocsiszekrényt illesztettek. A 2 méteres szélesség lehetővé tette az üléspadonkénti 3 személy szállítását. Az ’50-es években a Ford Lincoln divíziója közösen tevékenykedett a Mercury-val, így talán nem is meglepő, hogy a Premiere sokban hasonlít a Mercury Montclairre. Na de hogyan is fest közelről ez a majdnem 6 méteres behemót? Derítsd ki a videóból!

1956 Lincoln Premiere, műszerfal, felülnézet, oldalnézet, balról

1956 Lincoln Premiere, műszerfal, oldalnézet, jobbról
Az ’50-es években egyedinek számított a műszerek téglalap alakú formája

A 6 személyes luxusautó beltere a legfinnyásabb üzletembereket is lenyűgözte. Már magának a műszerfalnak számos olyan jellemzője volt, ami csak a Premiere-re és a Caprira volt jellemző. Míg a legtöbb autó óracsoportja hatalmas, kör alakú műszereket kapott, hogy egy repülő / űrhajó vezérlőegységeinek megjelenését imitálják, addig a 2 Lincoln műszerei aránylag kicsi, téglalapalakú visszajelzőket kaptak.

Ami még nekem szimpatikus, hogy a vezérlő egységeket a sofőr köré építették, szó szerint csak ki kellett nyújtani a kezedet. Összehasonlítási alapként nézd meg az ’57-es Imperial Crownt. Az rendben van, hogy a rádiót középre szerelték, de gondolj bele, mekkorát kellett nyújtózkodni, hogy elérd?

1956 Lincoln Premiere, műszerfal anyós felőli oldala, elölnézet, oldalnézet, jobbról
Bőrborítás és letisztult arany felirat a műszerfalon: a prémium kategória egyértelmű jele

Ami viszont az Imperial mellett szól, hogy több figyelmet fordítottak a vezető biztonságára. Az ’50-es években még nem volt sem légzsák, sem csukló kormánymű, így a Chrysler luxusmárkája a kormányt párnázta ki, hogy baleset esetén a kormányrúd ne nyársalja fel a sofőrt. A Premiere-n ehhez hasonló technológia nem volt, az egyedüli védelmet a kormány befelé ívelő küllői jelentették. Baleset esetén az anyós oldali utas sem járt sokkal jobban, mondjuk ő legalább bőrborítású tömény fémbe üthette a fejét.

1956 Lincoln Premiere, műszerfal, kapcsolók, elölnézet, oldalnézet, balról
A fűtéskapcsolókat a kormány mögé rejtették

Ahogy a fenti képen is láthatod, a Premiere egy elég jól felszerelt autó volt. A más autókon hatalmas helyet foglaló kapcsolókat apró karokkal helyettesítették. Kiemelném a vízszintes sebességmérőt, ami az ’50-es évek USA-jában egy egyedi design-elem volt. A Premiere alapmodellje 4 féle képpen állítható bőrüléseket, elektromos ablakokat, analóg órát és rádiót kapott.

A szedánok és kupék rendelhetőek voltak légkondival, ami a hátsó utasok esetében a kalaptartóról küldte a levegőt. Az induló modell ára 4 601 dollár volt, ami a mai árfolyam szerint 42 400 dollárnak, vagyis kb. 11,9 millió forintnak felelne meg. A kabriók még ennél is drágábban, 4 747 dolláros áron mentek.

1956 Lincoln Premiere, motortét, V8, felülnézet, oldalnézet, jobbról
A Premiere egy V8-as, 275 lóerős „Y” blokkot kapott

Motor terén nem volt nagy választék. Az egyetlen lehetőség egy 6 029 köbcentis, 205 kW-os OHV erőforrás volt, ami 544 Nm-nyi nyomatékon dolgozott. Legnagyobb sebessége 185 km/h volt, állóhelyből 10,4 másodperc alatt gyorsult 100-ra. A váltásért egy 3 sebességes automata kormányváltó felelt.

22,3 literes fogyasztása ma elképzelhetetlenül sok lenne, viszont a XX. század közepén ez egy teljesen átlagos mennyiség volt luxusautók terén. Azt azért figyelembe kell venni, hogy akkoriban alig volt drágább autózni, mint sétálni! Na de nézzük, hogyan is repeszt!:

 1956 Lincoln Premiere, kék, kabrió, csomagtartó, hátulnézet, oldalnézet, balról

A kipufogót a lökhárítóba, a tanksapkát a rendszám mögé rejtették
A kipufogót a lökhárítóba, a tanksapkát a rendszám mögé rejtették

Az ’50-es évek Amerikájában a gyártók 2 főbb dologra figyeltek. Az egyik a hatalmas lökettérfogatú és erős motor, a másik a csili-vili megjelenés volt. Én speciel nagyon is meglepődtem, mikor megtudtam, hogy a Premiere-t leginkább türkiz és levendula színben rendelték.

A dizájnos megjelenés magába foglalta a funkcionális elemek elrejtését. Ennek az autónak az esetében például a kipufogót a hátsó lámpák alatti lökhárító nyúlványon vezették ki, a tanksapkát pedig a rendszámtábla mögé szerelték. A csomagtartóra szerelt lovag-motívumot csak az 1956-1957-es modellévben használták. A sisak felemelésével lehetett hozzáférni a csomagtér kulcslyukához.

1957 Lincoln Premiere, sötétkék, kabrió, elölnézet, oldalnézet, jobbról
A ráncfelvarrás már a következő évre megérkezett. A képen: 1957 Lincoln Premiere

Az ’56-os Premiere nem igazán váltotta ki a hozzá fűzött reményeket. Egy éves gyártása alatt belőle és a Capriból 2 447 példány hagyta el a gyártósort, mégis hozzásegítették a céget az anyagi fellendüléshez. Ebben az évben a Lincoln több mint 50 000 autót adott el, ami az 1955-ös kb. 27 ezerhez képest igen szép eredmény! 1957-ben mind a 2 modell megújult, az új formatervet mégsem új generációs modellként, ehelyett ráncfelvarrott 1. gen-es variánsként árusították.

1956 Lincoln Premiere, orr, kék, elölnézet, oldalnézet, jobbról
Egy 1. generációs Premiere ára több 10 ezer dollár is lehet

Mivel relatív kevés készült a Premiere-ből, nem is csoda, ha egy fennmaradt példány ára eléri a több 10 ezer dollárt. Az RM Sotheby’s 2016-os hershey-i árverésén kalapács alá került levendula színű szedán 23 100 dollárért, vagyis nagyjából 6,5 millió forintnak megfelelő összegért cserélt gazdát. A képeken bemutatott kabrió ára ennél jóval magasabb volt. Új gazdája 2018 márciusában 86 200 dollártól, kb. 24,9 millió forinttól vált meg az új szerzeményért.

1956 Lincoln Premiere, orrdísz, lovag-motívum, aranyozott, elölnézet, oldalnézet, balról
Mit gondolsz, Neked kellene az USA történetének e darabja?

Mit gondolsz, ha 1956-ban dollár milliomos lettél volna, befizettél volna egy új Premiere-re, vagy inkább a korszak Cadillac-kjei, Imperialjai vagy Packardjai közül válogattál volna? További képekért és információért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát!

Kapcsolódó írások

1957 Imperial Crown, meggyvörös, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. május 12.
1957-ben az Imperial bemutatta egyik legikonikusabb zászlóshajóját, a Virgil Exner tervezte Crownt. Az autó nem csak méreteivel, de teljesítményével és felszereltségével is túlszárnyalta a kor legelitebb luxusautóit
1957 Studebaker Silver Hawk, bézs, oldalnézet, balról, RM Sotheby’s
2019. január 02.
Idén 60 éves a Studebaker egyik utolsó zászlóshajója. Több Hawk modell is létezett, melyek közül az ’59-es Silver vitte a legtöbbre
Gosford Classic Cars, 1956 Wartburg 311, almazöld
2019. május 01.
A Gosford Classic Cars árverésre bocsájt egy kimagaslóan jó állapotú Wartburg 311-est. Az autó értékéhez sokat hozzátesz, hogy az első modellek egyike és a legapróbb részleteiben is eredeti
1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar