2019. március 29. | 14:23

82 500 dollárért, vagyis majdnem 22,5 millió forintért kelt el egy Buick Roadmaster kombi az RM Sotheby’s árverésén. Az autónak nem csak a megjelenése, de teljesítménye és története is különleges

Az 1991-ben alapított RM Sotheby’s aukciós háztól már megszokhattuk, hogy árverésein különleges autók különlegesen magas összegekért kelnek el. Ilyen például az 1884-es Dion Bouton gőzautó esete, melyet az új tulajdonos 1,24 milliárd forintnak megfelelő összegért kapott meg. Nála kicsit szerényebb összegért, nagyjából 22 millió 404 ezer forintért talált új gazdára egy 1947-es Buick Roadmaster – szintén a Sotheby’s keretei között.

A Buick a Roadmaster-sorozatot 1936 és 1958, illetve 1991 és 1996 között gyártotta. Az aukción kalapács alá került modell a széria 4. generációjából származik, melyből az eredeti tervek szerint nem készült volna kombi változat. A legenda szerint az amerikai gyártó azért fogott bele a kivitel szerelésébe, mert egy pénzes hölgy a vállalat menedzsmentjének kijelentette, hogy ő bizony Buickot akart venni, de a kombik hiánya eltántorította a vásárlástól. A cég végül észlelte a kombiban rejlő potenciált, így belevágott a „vagon” szerelésébe. Egy Roadmaster Woody Wagon eredeti ára 3 249 dollár volt, ám ez mára jócskán megemelkedett.

A kombi kivitelből összesen 300 példány készült, közülük kevesebb, mint 4 darab maradt fent. Nem csak, hogy ritka autóról van szó, de nem szabad elsiklani afelett sem, hogy a kombik gyártása 1947-ben indult meg, tehát egy korai példányról van szó. Megjelenése évében a Buick legdrágább és legjobban felszerelt modellje volt.

A „Woody”elnevezés az autó faszerkezetére utal. Az autózás hajnalán a fém igen drágának bizonyult, így a gyártók ahol tudták, fával helyettesítették. Ezt a technikát a luxusmárkák is alkalmazták, a Rolls-Royce Phantom I limuzin kivitelének felépítménye is jórészt fából készült. A tömegtermelés beindulásával a fa szerepe visszaszorult, az ’50-es évek elejére már csak a kocsiszekrény hátsó keretei készültek belőle. Idővel visszatért a formatervezők asztalára, de csak mint design-elem. A ’80-as évek Amerikájában divatosnak számított az autók oldalát faléccel díszíteni, mely autó orrától egészen a faráig húzódott.

A Roadmaster elnevezés magyar jelentése: „Az utak ura”, utalva az autó stabilitására, megbízhatóságára és tekintélyt parancsoló megjelenésére. Az autó hajtásáért egy 144 lóerős, 5,2 literes soros elrendező 8 hengeres erőforrás felelt. Ehhez egy 2 sebességes automata vagy egy 3 sebességes kézi kormányváltó csatlakozott. A fenti modellbe ez utóbbit szerelték. A sebesség féken tartásáért hidraulikus fékek feleletek, melyből az autó mind a 4 kerekére jutott.

Az aukción bemutatott példány egy teljes restauráláson esett át, melynek során az elfáradt faszerkezetet juharfa és mahagóni anyagával helyettesítették. A restaurálás befejeztével az autó több jeles veterános eseményen is feltűnt, például a Concours d'Elegance-on és a Glenmoor Gatheringen is. Ha részletesebben is érdekel a Roadmaster negyedik generációja, keresd fel korábbi cikkemet, vagy nézd meg a videót:

Az igazat megvallva első ránézésre számomra furcsának tűnt a luxus kombi, de minél többet nézegettem, egyre csak bejött! Mit gondolsz, ha Neked is állna egy a garázsban, Te a naptól is óvnád, vagy vele mennél nyáron Horvátba?