vasárnap - 2024. április 28.
14 °C
időjárástiszta égbolt
95 647 Ft
100 697 Ft
D 633 Ft

Alkalmi vétel! Családi kombit most csak 22,5 millióért! – 1947 Buick Roadmaster Woody Wagon az RM Sotheby’s aukcióján

82 500 dollárért, vagyis majdnem 22,5 millió forintért kelt el egy Buick Roadmaster kombi az RM Sotheby’s árverésén. Az autónak nem csak a megjelenése, de teljesítménye és története is különleges

Az 1991-ben alapított RM Sotheby’s aukciós háztól már megszokhattuk, hogy árverésein különleges autók különlegesen magas összegekért kelnek el. Ilyen például az 1884-es Dion Bouton gőzautó esete, melyet az új tulajdonos 1,24 milliárd forintnak megfelelő összegért kapott meg. Nála kicsit szerényebb összegért, nagyjából 22 millió 404 ezer forintért talált új gazdára egy 1947-es Buick Roadmaster – szintén a Sotheby’s keretei között.

A Buick a Roadmaster-sorozatot 1936 és 1958, illetve 1991 és 1996 között gyártotta. Az aukción kalapács alá került modell a széria 4. generációjából származik, melyből az eredeti tervek szerint nem készült volna kombi változat. A legenda szerint az amerikai gyártó azért fogott bele a kivitel szerelésébe, mert egy pénzes hölgy a vállalat menedzsmentjének kijelentette, hogy ő bizony Buickot akart venni, de a kombik hiánya eltántorította a vásárlástól. A cég végül észlelte a kombiban rejlő potenciált, így belevágott a „vagon” szerelésébe. Egy Roadmaster Woody Wagon eredeti ára 3 249 dollár volt, ám ez mára jócskán megemelkedett.

A kombi kivitelből összesen 300 példány készült, közülük kevesebb, mint 4 darab maradt fent. Nem csak, hogy ritka autóról van szó, de nem szabad elsiklani afelett sem, hogy a kombik gyártása 1947-ben indult meg, tehát egy korai példányról van szó. Megjelenése évében a Buick legdrágább és legjobban felszerelt modellje volt.

A „Woody”elnevezés az autó faszerkezetére utal. Az autózás hajnalán a fém igen drágának bizonyult, így a gyártók ahol tudták, fával helyettesítették. Ezt a technikát a luxusmárkák is alkalmazták, a Rolls-Royce Phantom I limuzin kivitelének felépítménye is jórészt fából készült. A tömegtermelés beindulásával a fa szerepe visszaszorult, az ’50-es évek elejére már csak a kocsiszekrény hátsó keretei készültek belőle. Idővel visszatért a formatervezők asztalára, de csak mint design-elem. A ’80-as évek Amerikájában divatosnak számított az autók oldalát faléccel díszíteni, mely autó orrától egészen a faráig húzódott.

A Roadmaster elnevezés magyar jelentése: „Az utak ura”, utalva az autó stabilitására, megbízhatóságára és tekintélyt parancsoló megjelenésére. Az autó hajtásáért egy 144 lóerős, 5,2 literes soros elrendező 8 hengeres erőforrás felelt. Ehhez egy 2 sebességes automata vagy egy 3 sebességes kézi kormányváltó csatlakozott. A fenti modellbe ez utóbbit szerelték. A sebesség féken tartásáért hidraulikus fékek feleletek, melyből az autó mind a 4 kerekére jutott.

Az aukción bemutatott példány egy teljes restauráláson esett át, melynek során az elfáradt faszerkezetet juharfa és mahagóni anyagával helyettesítették. A restaurálás befejeztével az autó több jeles veterános eseményen is feltűnt, például a Concours d'Elegance-on és a Glenmoor Gatheringen is. Ha részletesebben is érdekel a Roadmaster negyedik generációja, keresd fel korábbi cikkemet, vagy nézd meg a videót:

Az igazat megvallva első ránézésre számomra furcsának tűnt a luxus kombi, de minél többet nézegettem, egyre csak bejött! Mit gondolsz, ha Neked is állna egy a garázsban, Te a naptól is óvnád, vagy vele mennél nyáron Horvátba?

Forrás: