Autógyártók leggyorsabb szériamodelljei 2021-ben - 1. rész

Bukovics Krisztián újságíró
Közzétéve:
2021-02-07, 12:08

Itt most a tempó a lényeg.

Összeállítottam a világ leggyorsabb, „mainstream” gyártók által kínált szériamodelljeinek 21-es listáját, amelyet három részletben mutatok be. Kezdjük a mezőny hét „leglassabb” járművével, ami persze meglehetősen relatív, hiszen valószínűleg bármelyiket elfogadná a legtöbbünk: jellemzően öt másodperc alatt gyorsulnak 0-ról 100 kilométer/órára, és jobbára csak az elektronika korlátozza őket abban, hogy 300 kilométer/órás sebességet érjenek el. Ami még izgalmasabbá teszi a dolgot, hogy van köztük tucatautóra épült csúcsmodell, két tonnánál nehezebb terepjáró és klasszikus sportautó is.

A cikksorozat többi részét alább olvashatod:

Most pedig következzen az „utolsó" hét modell!

21. Volvo S60 T8 Polestar – 180 km/óra (elektronikusan korlátozva)

Csak és kizárólag a Volvo gyári végsebesség-korlátozásának köszönhetően szerepel a mezőny végén a Volvo immáron 415 lóerős csúcsmodellje. Korábban még engedékenyebbek voltak a gyártónál, hiszen az elsősorban az amerikai piacra szánt T8 250-nél szabályozott le, a sebességőrültek számára talán az jelent vigaszt, hogy azért van megoldás a korlátozás feloldására.

Addig marad a 4,6 másodperc alatti 0-100-as sprint, ami azért sok mindenért kárpótol, ha csupán ezt az adatot néznénk, előkelőbb helyen állna a mostani mezőnyben.

Volvo S60 T8 Polestar szemből, oldalról

20. Volkswagen Golf R – 249 km/óra

Nem, ez nem az a Golf, amit lakótelepi parkolókban látsz megfordulni leggyakrabban, a mostani R-verzió az eddigi legerősebb. A kétliteres turbómotor az Audi S3-ból érkezett, de itt annál is erősebb valamennyivel, összesen 320 lóerő áll a sofőr rendelkezésére, amit a konszern több más modelljében is szolgáló, nyomatéktól függően automatikusan működő összkerékhajtás segítségével tud kihasználni. Ennek megfelelően nulláról 100 km/órára villámgyorsan kúszik fel a sebességmérő mutatója, 4,7 másodperc alatt éri el ezt a sebességet a legerősebb Golf, amelyhez kapható lesz egy Performance csomag is, amivel átmenetileg 270 lóerőre növelhető a teljesítménye.

Különleges kék színű fényezésű Volkswagen Golf R

19. Renault Megane RS Trophy-R 300 – 262 km/óra

A franciák RS modelljei mindig is ínyencségnek számítottak, megítélésük is sokkal jobb általában, mint az adott típus alapmodelljeié. Nem lesz ez másként a Megane RS Trophy 300 esetében sem, amely elsősorban remek súly/lóerő arányának köszönheti nem mindennapi fürgeségét. Az alig 1,3 tonnás Megane 300 lóereje 5,4 másodperc alatt katapultálja 0-ról 100 km/órára az autót, az 1,8-as motor kereken 300 lóerős, amelyhez 400 Nm forgatónyomaték párosul.

Versenypályán, egy kanyarban száguld a Megane Rs Trophy 300

18. MINI John Cooper Works GP – 264 km/óra

Naná, hogy nem hiányozhat a listáról a MINI mindenkori csúcsmodellje sem, hiszen ez az autó minden porcikájában az autózás örömét szolgálja. A 306 lóerős MINI 5,2 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer/per órás tempóra, maximális nyomatéka is igencsak figyelemreméltó, 450 Nm. Igyekeznie kell annak, aki magáénak szeretné tudni a GP verziót, gyártását elvileg 2000 példányban limitálták, aki lemarad, annak be kell érnie a 75 lóerővel gyengébb, sima John Cooper Works modellel.

Szürke-piros Mini JCW GP, oldalról, egy versenypályája boxutcájában

17. Kia Stinger – 270 km/óra

A koreaiak immár minden szegmensben jelen vannak, mi több, egyre feljebb törekednek, így nem hiányozhatnak ebből a listából sem. A nálunk is megfordult Stinger V6-os, 3,3 literes turbós benzinmotorjának 361 lóereje minden szempontból ígéretes, az erőt nyolcsebességes automata váltó segíti a kerekeken keresztül az aszfaltra juttatni, gyorsulása vérbeli sportautókat idéz: az 5,4 másodperces 0-100-as sprinttel nem fog szégyent vallani a tulajdonosa sehol sem, ahogy a német autópályákon sem kell majd túl gyakran lehúzódnia.

Piros Kia Stinger, négy kipufogóvéggel, oldalról, hátulról fotózva egy szerpentinen

16. Lexus LC 500 Sport Pack – 270 km/óra

A Lexus izomból oldja meg, amit mások turbóból: az 5,0 literes, V8-as motort még hallgatni is élmény, nemhogy kihasználni a tudását. Az LC500 4,4 másodperc alatt tudja a nulla-százat, és 270 km/óra a végsebessége. A bődületes erőt tízsebességes automata osztja be, van miből gazdálkodnia, szükség esetén pedig 9000-ig is elforog a motor. Nem kell mondani – még ezen a mezőnyön belül is igencsak kívánatos darab.

Fekete fényezésű, Lexus LC500-as egy téglaház előtt, hátulról, oldalról

15. Land Rover Range Rover Sport SVR - 283 km/óra

Vannak, akik súly/lóerő aránnyal és vannak, akik minél alacsonyabb légellenállási mutatóval próbálják minél jobban kitolni modelljük sebességét. És vannak, akik megoldják ugyanezt nyers, kompromisszummentes, brutális erővel: a 2,3 tonnás Range Rover Sport SVR álló helyzetben is tekintélyt parancsoló tényező, 283 kilométer/per órás sebességnél pedig már-már ijesztő. Még döbbenetesebb adat, hogy a V8-as, kompresszoros, 567 lóerős erőforrás 4,5 másodperc alatt gyorsítja fel nulláról 100 kilométer per órás sebességre az autót…

Kék színű Land Rover Sport SRV szemből, oldalról egy tengerparti fövenyen

Ha kíváncsi vagy rá, mit tud az ezen a listán is szereplő Lexus LC500-as a valóságban, nézd meg lentebb elérhető tesztvideónkat vagy az alapjarat.hu youtube csatornáján!

Kapcsolódó írások

Ford Probe szemből
2020. december 28.
Avagy a legrosszabb autónevek valaha.
2021-es Volkswagen Golf R elölről
2021. február 02.
A gyári kézikönyvben érdekes sorokra bukkant egy felhasználó.

További hírek