Autógyártók leggyorsabb szériamodelljei 2021-ben - 3. rész

Bukovics Krisztián újságíró
Frissítve:
2021-02-22, 11:56

Brutális autók, amelyeknek inkább a versenypályán lenne a kizárólagos helyük

Összeállítottam a világ leggyorsabb, „mainstream” gyártók által kínált szériamodelljeinek 21-es listáját, amelyet három részletben mutatok be. Következik az élmezőny, amennyiben pedig szeretnéd elolvasni a cikksorozat előző részeit, azt itt teheted meg:

Nyilván lehet vitatkozni, hogy egy Ferrari, Maserati, Bentley vagy Bugatti mennyire tömeggyártó, de a hivatalos besorolásuk szerint azok, még ha az alábbi modellekben használt technika olykor inkább a versenysporthoz áll közelebb. Ezeket az autókat azonban nem feltétlenül pályára tervezték, hanem akár mindennapi használatra is, és többségük így is szolgálja gazdáját. A top 7-es mezőnyben már kicsit ciki a 3 másodperc feletti 0-100-as gyorsulás, bár valószínűleg nem az egy-két tizednyi különbség alapján döntenek a tisztelt és – valljuk be: irigyelt – ügyfelek.

Íme az 21-es lista élmezőnye!

7. Maserati MC20 – 325 km/óra

Azért már érezhetően egyre beljebb haladunk az elit autós világban, a Maserati messze nem mondható a mindennapok tipikus autójának, bár azért már idehaza is szembejön velünk egy-egy modelljük. Közülük talán az egyik legritkább a cég jelenlegi leggyorsabb modellje, a versenysport által inspirált MC20-as lesz, amelyben egy kerek háromliteres lökettérfogatú V6-ból sajtoltak ki két ikerturbó segítségével 621 lóerőt, valamint 730 Nm-t. Ez nem mellesleg ma a legerősebb hathengeres erőforrás, s mivel az MC20 kevesebb mint 1500 kiló, így könnyen kiszámolható a döbbenetes adat, hogy minden lóerőre mindössze 2,3 kilogramm jut. Ezek után már nem is meglepő talán, hogy a 0-100-as sprint mindössze 2,9 másodpercig tart, de 200-ra is csak 8,8 másodpercnyi idő kell az MC20-nak.

Kék színű Maserati MC20 egy versenypályán, oldalról fotózva

6. Mercedes-AMG GT Coupe– 325 km/óra

Ahogy egy ismerősöm mondta még a ‘90-es években: a bőrkabát az bőrkabát, a Mercedes meg Mercedes. Valószínűleg az akkori érték-státuszszimbólumok szemléltetése volt a célja, az viszont tény, hogy a Mercedes nem nagyon szeret kimaradni a „leg”-ekből az autóiparon belül. Az egy dolog, hogy az utóbbi években a csúcskategóriában, az F1-ben már-már unalmas a dominanciája, de ezt szeretné és tudja is kamatoztatni a közutakra szánt, szép hasznot hozó járműveiben is.

A jelenlegi kínálat leggyorsabb darabjában egy biturbós 4,0 literes, V8-as motor fújtat, 720 lóerő keresi gazdáját és ha emberére talál, akkor vidáman, 3,7 másodperc alatt gyorsul fel százra. Az AMG GT egyik változatát volt szerencsénk nekünk is tesztelni – jó volt, nem kicsit…

Sárga Mercedes AMG GT Coupe egy versenypályán, oldalról

5. Porsche 911 Turbo S – 330 km/óra

A Porsche már az a kategória, ahol egyértelmű a lenyűgöző teljesítmény, ezt még az utóbbi időkben sem sikerült lerontaniuk azzal sem, hogy felültek például az SUV-vonatra. Azért valljuk be, hogy elsősorban nem valami óriási batár, hanem az a bizonyos klasszikus, örök forma ugrik be elsőre a Porsche mátkáról, nem véletlen, hogy éppen ez jelenti a kínálat leggyorsabbikát is a németeknél.

A felépítése nem sokat változott, ahogy a formája is nagyon ismerős, viszont a 3,8 literes, két, változó geometriájú turbóval lélegeztetett motor immár 650 lóerős, nyomatéka pedig még a közvetlen elődjéhez képest is 50 Nm-rel nőtt, immár kerek 800 Nm. Ezzel pedig nem csak tovább gyorsult a modell, hiszen végsebessége 330 km/óra, de 0,2 másodpercet lefaragott a 0-100 sprintből is, ugyanis 2,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre. A továbbra is farmotoros autóba nyolcfokozatú (PDK) duplakuplungos automata váltó került, a teljesítményt az összkerékhajtású autónál elöl 20-as felniken feszülő 255/35-ös, hátul pedig 21-es felnikre húzott, 315/30 méretű abroncsok viszik át az úttestre.

Porsche 911 Turbo, ezüst fényezéssel, szemből, oldalról

4. Bentley Continental GT - 333 km/óra

A Bentley éppen ellentétje a Porschenek, hiszen sohasem szeretett volna az utca keménykötésű vagánya lenni, mindig is a jólfésültég, hűvös elegancia jellemezze még akkor is, ha sportosnak látszó luxusautókat gyártott éppen. Pontosan ilyen a komoly reményekkel a piacra lépő Continental GT: az Armani öltöny alatt egy atléta teste feszül. Nem aprózta el a hengerek számát a gyártó, a W12-es motorok egyik utolsó darabja duruzsol az orrban 635 lóerős teljesítménnyel és 900 Nm-es nyomatékkal. Az erőátvitelről összkerékhajtás és nyolcfokozatú, duplakuplungos automata gondoskodik, s bár a 2280 kilogrammos önsúly nem kevés, de így is izzadság nélkül, 3,6 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre.

Egy esti kivilágításban tündöklő kastély előtt álló ezüst színű Bentley Continental GT

3. Ferrari SF90 Stradale – 340 Km/óra

Kissé talán meglepő, hogy ezúttal nem V12-es motor repíti a jelenlegi leggyorsabb Ferrarit, hanem egy V8-as, igaz, három elektromos motorral megtámogatva. Az SF90 Stradale hibrid hajtása így összesen 986 lóerőt ad le (ebből 770 lóerőrért felelős a benzinmotor), nyomatéka összesen 800 Nm, ami elegendő ahhoz, hogy 2,5 másodperc alatt teljesítse a 0-100-as sprintet. Ehhez persze szükséges van az összkerékhajtásra is, anélkül szinte lehetetlen lenne az iszonyatos erő átvitele az aszfaltra.

A Ferrari klasszikus vörös színű fényezésében pompázó SF90 Stradale egy versenypályán, hátulról, oldalról

2. Lamborghini Aventador SVJ – 349 km/óra

A Ferrari örök vetélytársa, a Lamborghini sem hiányozhat ebből a mezőnyből, a jelenlegi leggyorsabb modelljük, az Aventador SVJ végsebesség 349 kilométer/óra. Külön tiszteletet érdemel, hogy ezt tisztán motorerőből oldja meg, hiszen a 6,5 literes, 759 lóerős V12-es turbó és elektromotoros segítség nélkül, nyers izomerőből gazdálkodik. A lassan kihalófélbe kerülő szívómotorok rajongói számára valószínűleg ez jelenti álmaik netovábbját, hiszen a 720 Nm-es nyomatékú autó játszva gyorsul 100 kilométer/órás sebességre három másodperc alatt – egészen pontosan 2,8 szekundum a 0-100-as sprint ideje. Ebben jelentős szerepet játszik, hogy minden egyes paripára mindössze 1,98 kilogramm megmozgatásra váró tömeg jut. A hétsebességes, robotizált váltó mellett a sofőrt olyan huncutságok segítik, mint Dinamica Veicolo Attiva (LDVA) nevű vezérlőegység, amely a négykerék-kormányzásért és mágneses lengéscsillapításért is felel, de nem elhanyagolható társak a külön e modellhez fejlesztett Pirelli P Zero Trofeo abroncsok sem.

Szürke-fehér fényezésű Lamborghini Aventador SVJ az egyik hivatalos sajtófotón, szemből, hátulról

1. Bugatti Chiron - 491 km/óra

A listavezető egy másik kategóriában játszik, nem véletlenül az első sorozatgyártású autó, ami először lépte át a 300 mérföld/órás végsebességet, „európaira” konvertálva az adatokat egészen pontosan 491 kilométer/órával képes száguldani a Chiron. Mindehhez egy közepes vállalkozás teljes cégautóflottányi lóereje segíti hozzá, 1479 lóerő a leggyorsabb Bugatti összteljesítménye. A 16 hengeres, W16-os motorral egy hétfokozatú automata birkózik meg, nem lehet könnyű dolga. Ahogy a sofőrnek sem, akinek talán az sem árt, ha a sima, valamint versenysport jogosítványok mellett akad egy pilóta jogsija is. A hivatalos végsebességi rekordot beállító Andy Wallace szerint 400 kilométer/órás sebességgel a nyílegyenes és tükörsima aszfalton sem volt könnyű egyenesben tartani az autót, ami ilyenkor másodpercenként már mintegy 130 métert tesz meg.

Fekete-narancs fényezésű Bugatti Chiron szemből, oldalról

A Chironból egyébként több LEGO-változat is elérhető, ami azonban igazán különleges, hogy elkészült az életnagyságú LEGO-modell is az autóból. Utóbbi leleplezéséről szóló videót lentebb tudod megnézni, vagy elérheted közvetlenül az alapjarat.hu YouTube csatornáján.

 

Kapcsolódó írások

Egy Audi és egy Bentley modell egymás mellett hátulról egy kifutón
2020. október 27.
A brit márka számára sem jött jól a járvány és a Brexit. Sok a kérdőjel az ő jövőjükben, azonban az Audi sokat tud segíteni nekik abban, hogy továbbra is működőképesek lehessenek.
Mercedes-AMG One modell egy versenypályán féloldalról
2020. október 27.
Már Nico Rosberg és David Coulthard is rendelt belőle egyet. Most még erősebb lehet a végeredmény.

További hírek