2021. február 20. | 13:50

Brutális autók, amelyeknek inkább a versenypályán lenne a kizárólagos helyük

Összeállítottam a világ leggyorsabb, „mainstream” gyártók által kínált szériamodelljeinek 21-es listáját, amelyet három részletben mutatok be. Következik az élmezőny, amennyiben pedig szeretnéd elolvasni a cikksorozat előző részeit, azt itt teheted meg:

Nyilván lehet vitatkozni, hogy egy Ferrari, Maserati, Bentley vagy Bugatti mennyire tömeggyártó, de a hivatalos besorolásuk szerint azok, még ha az alábbi modellekben használt technika olykor inkább a versenysporthoz áll közelebb. Ezeket az autókat azonban nem feltétlenül pályára tervezték, hanem akár mindennapi használatra is, és többségük így is szolgálja gazdáját. A top 7-es mezőnyben már kicsit ciki a 3 másodperc feletti 0-100-as gyorsulás, bár valószínűleg nem az egy-két tizednyi különbség alapján döntenek a tisztelt és – valljuk be: irigyelt – ügyfelek.

Íme az 21-es lista élmezőnye!

7. Maserati MC20 – 325 km/óra

Azért már érezhetően egyre beljebb haladunk az elit autós világban, a Maserati messze nem mondható a mindennapok tipikus autójának, bár azért már idehaza is szembejön velünk egy-egy modelljük. Közülük talán az egyik legritkább a cég jelenlegi leggyorsabb modellje, a versenysport által inspirált MC20-as lesz, amelyben egy kerek háromliteres lökettérfogatú V6-ból sajtoltak ki két ikerturbó segítségével 621 lóerőt, valamint 730 Nm-t. Ez nem mellesleg ma a legerősebb hathengeres erőforrás, s mivel az MC20 kevesebb mint 1500 kiló, így könnyen kiszámolható a döbbenetes adat, hogy minden lóerőre mindössze 2,3 kilogramm jut. Ezek után már nem is meglepő talán, hogy a 0-100-as sprint mindössze 2,9 másodpercig tart, de 200-ra is csak 8,8 másodpercnyi idő kell az MC20-nak.

6. Mercedes-AMG GT Coupe – 325 km/óra

Ahogy egy ismerősöm mondta még a ‘90-es években: a bőrkabát az bőrkabát, a Mercedes meg Mercedes. Valószínűleg az akkori érték-státuszszimbólumok szemléltetése volt a célja, az viszont tény, hogy a Mercedes nem nagyon szeret kimaradni a „leg”-ekből az autóiparon belül. Az egy dolog, hogy az utóbbi években a csúcskategóriában, az F1-ben már-már unalmas a dominanciája, de ezt szeretné és tudja is kamatoztatni a közutakra szánt, szép hasznot hozó járműveiben is.

A jelenlegi kínálat leggyorsabb darabjában egy biturbós 4,0 literes, V8-as motor fújtat, 720 lóerő keresi gazdáját és ha emberére talál, akkor vidáman, 3,7 másodperc alatt gyorsul fel százra. Az AMG GT egyik változatát volt szerencsénk nekünk is tesztelni – jó volt, nem kicsit…

5. Porsche 911 Turbo S – 330 km/óra

A Porsche már az a kategória, ahol egyértelmű a lenyűgöző teljesítmény, ezt még az utóbbi időkben sem sikerült lerontaniuk azzal sem, hogy felültek például az SUV-vonatra. Azért valljuk be, hogy elsősorban nem valami óriási batár, hanem az a bizonyos klasszikus, örök forma ugrik be elsőre a Porsche mátkáról, nem véletlen, hogy éppen ez jelenti a kínálat leggyorsabbikát is a németeknél.

A felépítése nem sokat változott, ahogy a formája is nagyon ismerős, viszont a 3,8 literes, két, változó geometriájú turbóval lélegeztetett motor immár 650 lóerős, nyomatéka pedig még a közvetlen elődjéhez képest is 50 Nm-rel nőtt, immár kerek 800 Nm. Ezzel pedig nem csak tovább gyorsult a modell, hiszen végsebessége 330 km/óra, de 0,2 másodpercet lefaragott a 0-100 sprintből is, ugyanis 2,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre. A továbbra is farmotoros autóba nyolcfokozatú (PDK) duplakuplungos automata váltó került, a teljesítményt az összkerékhajtású autónál elöl 20-as felniken feszülő 255/35-ös, hátul pedig 21-es felnikre húzott, 315/30 méretű abroncsok viszik át az úttestre.

4. Bentley Continental GT - 333 km/óra

A Bentley éppen ellentétje a Porschenek, hiszen sohasem szeretett volna az utca keménykötésű vagánya lenni, mindig is a jólfésültég, hűvös elegancia jellemezze még akkor is, ha sportosnak látszó luxusautókat gyártott éppen. Pontosan ilyen a komoly reményekkel a piacra lépő Continental GT: az Armani öltöny alatt egy atléta teste feszül. Nem aprózta el a hengerek számát a gyártó, a W12-es motorok egyik utolsó darabja duruzsol az orrban 635 lóerős teljesítménnyel és 900 Nm-es nyomatékkal. Az erőátvitelről összkerékhajtás és nyolcfokozatú, duplakuplungos automata gondoskodik, s bár a 2280 kilogrammos önsúly nem kevés, de így is izzadság nélkül, 3,6 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre.

3. Ferrari SF90 Stradale – 340 Km/óra

Kissé talán meglepő, hogy ezúttal nem V12-es motor repíti a jelenlegi leggyorsabb Ferrarit, hanem egy V8-as, igaz, három elektromos motorral megtámogatva. Az SF90 Stradale hibrid hajtása így összesen 986 lóerőt ad le (ebből 770 lóerőrért felelős a benzinmotor), nyomatéka összesen 800 Nm, ami elegendő ahhoz, hogy 2,5 másodperc alatt teljesítse a 0-100-as sprintet. Ehhez persze szükséges van az összkerékhajtásra is, anélkül szinte lehetetlen lenne az iszonyatos erő átvitele az aszfaltra.

2. Lamborghini Aventador SVJ – 349 km/óra

A Ferrari örök vetélytársa, a Lamborghini sem hiányozhat ebből a mezőnyből, a jelenlegi leggyorsabb modelljük, az Aventador SVJ végsebesség 349 kilométer/óra. Külön tiszteletet érdemel, hogy ezt tisztán motorerőből oldja meg, hiszen a 6,5 literes, 759 lóerős V12-es turbó és elektromotoros segítség nélkül, nyers izomerőből gazdálkodik. A lassan kihalófélbe kerülő szívómotorok rajongói számára valószínűleg ez jelenti álmaik netovábbját, hiszen a 720 Nm-es nyomatékú autó játszva gyorsul 100 kilométer/órás sebességre három másodperc alatt – egészen pontosan 2,8 szekundum a 0-100-as sprint ideje. Ebben jelentős szerepet játszik, hogy minden egyes paripára mindössze 1,98 kilogramm megmozgatásra váró tömeg jut. A hétsebességes, robotizált váltó mellett a sofőrt olyan huncutságok segítik, mint Dinamica Veicolo Attiva (LDVA) nevű vezérlőegység, amely a négykerék-kormányzásért és mágneses lengéscsillapításért is felel, de nem elhanyagolható társak a külön e modellhez fejlesztett Pirelli P Zero Trofeo abroncsok sem.

1. Bugatti Chiron – 491 km/óra

A listavezető egy másik kategóriában játszik, nem véletlenül az első sorozatgyártású autó, ami először lépte át a 300 mérföld/órás végsebességet, „európaira” konvertálva az adatokat egészen pontosan 491 kilométer/órával képes száguldani a Chiron. Mindehhez egy közepes vállalkozás teljes cégautóflottányi lóereje segíti hozzá, 1479 lóerő a leggyorsabb Bugatti összteljesítménye. A 16 hengeres, W16-os motorral egy hétfokozatú automata birkózik meg, nem lehet könnyű dolga. Ahogy a sofőrnek sem, akinek talán az sem árt, ha a sima, valamint versenysport jogosítványok mellett akad egy pilóta jogsija is. A hivatalos végsebességi rekordot beállító Andy Wallace szerint 400 kilométer/órás sebességgel a nyílegyenes és tükörsima aszfalton sem volt könnyű egyenesben tartani az autót, ami ilyenkor másodpercenként már mintegy 130 métert tesz meg.

A Chironból egyébként több LEGO-változat is elérhető, ami azonban igazán különleges, hogy elkészült az életnagyságú LEGO-modell is az autóból. Utóbbi leleplezéséről szóló videót lentebb tudod megnézni, vagy elérheted közvetlenül az alapjarat.hu YouTube csatornáján.

 

  • Címkék:
  • Top