2023. július 13. | 10:10

Az új határozat értelmében a városokban és az autópályákon is jelentősen csökkenne a megengedett legnagyobb sebesség az Unió területén.

A közlekedési balesetek száma Európában folyamatosan nő, ezért lépni kell. Persze számtalan megoldás lenne kisebb-nagyobb energiabefektetéssel, az EU vezetése most mégis az egyik legkevesebb munkával járó ötletet vette elő.

Ennek értelmében pedig mindenhol megvágnák a sebességkorlátozásokat az EU területén és nem is kis mértékben. Ez különösen Csehországban veheti majd ki magát furán, ahol éppen most tervezik 150 km/órára emelni az autópályák maximális megengedett sebességét.

Ezzel szemben az EU következő népszerű dobása lehet majd, hogy az autópályák maximális sebességét 100 km/órában maximalizálnák. Ennél viszont talán még meghökkentőbb, hogy a települések maximális sebességét 30 km/órára csökkenténék a jelenlegi 50 km/óra helyett.

Az csak egy dolog, hogy egy nagyváros forgalma fokozottan lelassulna és helyenként élhetetlenné változna egy ilyen sebességkorláttól. Viszont innentől az autóutak lennének a gyorsabb megoldások az autópályák felett a 110-es felső korlátjukkal? Vagy azokat is behúznák a 100-as korlát alá?

Hollandiában korábban egyébként már bevezették a 100 km/órás felső sebességhatárt a pályákon a környezetvédelemre hivatkozva. Egy tanulmány szerint az átlag autó 20 százalékkal kevesebbet fogyaszt így, mint 120 km/óránál.

Az EU viszont a környezetvédelem mellett a közlekedésbiztonsággal is takarózik jelen helyzetben. Szerintük ugyanis 50 km/óránál ötször magasabb a halálozás esélye egy közlekedési balesetben, mint 30-nál.

Az autóban ülőkre nézve ez azt jelenti, hogy 50-nél 45 százalékos, míg 30-nál 15 százalékos a sérülések kockázata. A féktávolság a jelenleg használt városi sebességnél 27 méter, míg 30 km/óra esetében csupán 13, bár ezt nem tudni milyen autókkal számolták ki, és milyen körülmények között.

A 30-as korlátozás egyébként elég sok modern európai nagyvárosban elterjedt már. Ilyen Brüsszel, Párizs, Milánó, Bologna vagy akár Róma. Ezekben jellemzően az a közös, hogy nem mindenhol érvényes a 30 km/óra, csak bizonyos zónákban, ahol ez nem okoz fennakadásokat.

Az autópályák lassítása viszont kicsit bizonytalan lábakon sántikál. Hiszen ez például szembe menne Németország autópályáival is, ahol gyakorta nincs sebességkorlátozás. De sok esetben pont az autópálya lényegét ölné meg, amik így csak egy nagy forgalomáteresztő-képességű utak lennének, nem gyors megoldások az utazásra.

Depositphotos