2022. január 10. | 12:20

Autók, amelyekből nem nézik ki a nagy teljesítményt vagy a gyorsaságot, pedig…

Volvo V70R

  • Lökettérfogat: 2,5 liter
  • Hengerszám: 5
  • Üzemanyag: benzin
  • Feltöltés: turbó
  • Teljesítmény: 300 LE
  • Hajtás: összkerékhajtás
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 5,9s
  • Végsebesség: 250 km/h

Nem gondolnád, de ez a kockaformájú hullaszállító simán otthagy a lámpánál. Erős turbómotorjának és állandó összkerékhajtásának köszönhetően sok autóst lepett már meg a Volvo izmosított kombija, de garantálom, hogy néha a saját tulajdonosait is meglepi erejével és sportos viselkedésével.

Volvo V70R
Kép: Volvo

Irmscher Vectra i35

  • Lökettérfogat: 3,2 liter
  • Hengerszám: V6
  • Üzemanyag: benzin
  • Feltöltés: kompresszor
  • Teljesítmény: 302 LE
  • Hajtás: elsőkerék-hajtás
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 6,3s
  • Végsebesség: 283 km/h

A kétoldalon kivezetett 4 kipufogóvég ugyan árulkodó jel, de a 283 km/órás végsebességet garantálom, hogy senki nem nézi ki ebből az Opel Vectra kombiból. Amikor a nagy és erős prémiumok 250-nél mind leszabályoznak, akkor ez vígan levillogja őket a belső sávból, és gyorsul tovább.

Volkswagen Passat W8

  • Lökettérfogat: 4,0 liter
  • Hengerszám: W8
  • Üzemanyag: benzin
  • Feltöltés: nincs
  • Teljesítmény: 275 LE
  • Hajtás: összkerékhajtás
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 7,8s
  • Végsebesség: 250 km/h

Hol vannak már azok az idők, amikor a Volkswagen olyan különleges kocsikat gyártott, mint a 6,0 literes, W12 hengeres Phaeton, az 5,0 literes V10 dízel Touareg vagy éppen ez a B5.5-ös, W8 hengeres Passat? Ez utóbbi típus jellemzően a kormolós, 1.9 TDI motorral szerelt, ezért is külön ünnep, ha egy ritka 8 hengeressel találkozik az ember.

Volvo S80 V8

  • Lökettérfogat: 4,4 liter
  • Hengerszám: V8
  • Üzemanyag: benzin
  • Feltöltés: nincs
  • Teljesítmény: 315 LE
  • Hajtás: összkerékhajtás
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 6,5s
  • Végsebesség: 250 km/h

Ha az ember meglátja ezt az elegáns limuzint, nem az jut rögtön az eszébe, hogy az orrában akár egy Yamaha-eredetű 315 lóerős V8-as benzinfaló is lakozhat. Az meg főleg nem, hogy a volánjánál akár olyasvalaki is ülhet, aki alkalomadtán a padlóig süllyeszti a gázpedált. Pedig, ha ez megtörténik, akkor az izmos S80-asból előtör az őserő, miközben a motorja úgy szól, mint egy Corvette modellé.

Volvo S80
Kép: Volvo

Mitsubishi Galant VR-4

  • Lökettérfogat: 2,5 liter
  • Hengerszám: V6
  • Üzemanyag: benzin
  • Feltöltés: turbó
  • Teljesítmény: 280 LE
  • Hajtás: összkerékhajtás
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 5,3s
  • Végsebesség: 240 km/h

Ha egy ilyen Galant gurul be melléd a lámpánál, eszedbe ne jusson kiállni ellene, ha „csak” egy sima 30i BMW-d, 320-as Mercid vagy ezekhez hasonló autód van. A kézi váltós kivitel 5,3 másodperc alatt futja a százat, de az automatának sincs szüksége 5,7 másodpercnél többre. Ezek ma is szép számok, főleg azok voltak a '90-es évek végén, amikor ez a különleges (és szép) autó született.

Lexus GS450h

  • Lökettérfogat: 3,5 liter
  • Hengerszám: V6
  • Üzemanyag: benzin
  • Feltöltés: nincs
  • Teljesítmény: 345 LE
  • Hajtás: hátsókerék-hajtás
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 5,9s
  • Végsebesség: 250 km/h

Ez a hibrid Lexus képes önállóan a villanymotorjára támaszkodva is csendben haladni (maximum 40 km/órás sebességgel, max. 2 kilométeres távolságig), de ha az ember úgy akarja, akkor az öblös 3,5 literes V6-os motor és a hozzákapcsolt 200 lóerős villanymotor együttes erejét maximálisan kihasználva ijesztő gyorsulásokra is képes.

HGP Golf 6 R3.6 Biturbo

  • Lökettérfogat: 3,6 liter
  • Hengerszám: V6
  • Üzemanyag: benzin
  • Feltöltés: turbó
  • Teljesítmény: 745 LE
  • Hajtás: összkerékhajtás
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 3,0s
  • Végsebesség: 320 km/h

Tudom, hogy nem számít sleepernek az, ami már ránézésre is erős, vagy amiből az ember kinézi a jó menetteljesítményeket. De ez az izmos Golf mégis sleeper szerintem, mert nem látszik rajta, hogy Ferrarikat is simán lealáz. Kinézed belőle a 300 lóerőt, de nem a 745-öt. Egy jól sikerült rajtot követően 8,9 másodperc múlva már a 200-as jelzést is elhagyja a sebességmérő mutatója.

Škoda Fabia vRS 1.9 TDI

  • Lökettérfogat: 1,9 liter
  • Hengerszám: soros 4 henger
  • Üzemanyag: dízel
  • Feltöltés: turbó
  • Teljesítmény: 131 LE
  • Hajtás: elsőkerék-hajtás
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 9,2s
  • Végsebesség: 205 km/h

Szögezzük le, hogy nem feltétlenül csak az lehet sleeper, amiben kötelezően 2-300 vagy annál sokkal több lóerő van, és egyáltalán nem látszik rajta. Egy mindössze 100 lóerős kocsi is lehet sleeper, ha csupán 20 lóerősnek látszik. Az első generációs Škoda Fabia vRS szerintem belefér a sleeperek közé, mert ugyan látszik rajta, hogy nem egy 60 lóerős, 1,2-es háromhengeres szívóbenzin, de a 131 lóerőt és a masszív 310 Nm-es dízelnyomatékot azért nem mutatja.

Skoda Fabia RS
Foto: Skoda

Škoda Superb 3.6 FSI 4x4

  • Lökettérfogat: 3,6 liter
  • Hengerszám: V6
  • Üzemanyag: benzin
  • Feltöltés: nincs
  • Teljesítmény: 260 LE
  • Hajtás: összkerékhajtás
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 6,5s
  • Végsebesség: 250 km/h

A Passat R36 motorjával is lehetett konfigurálni anno a Škoda nagyautóját, de sajnos csak kevesen választották a nyomatékos, 140 és 170 lóerős dízelek mellett. Pedig a csehek – valljuk be, nem éppen szépségdíjas – limuzinját ez a motor tette igazán különlegessé. Erejéről egyedül a négy kipufogóvég árulkodik.

+1: Ford Transit 3.5 V6 EcoBoost

  • Lökettérfogat: 3,5 liter
  • Hengerszám: V6
  • Üzemanyag: benzin
  • Feltöltés: turbó
  • Teljesítmény: 310 LE
  • Hajtás: hátsókerék-hajtás
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 6,8s
  • Végsebesség: N/A

Nem vicc, valóban létezik ekkora teljesítményű Transit, csak sajnos nem Európában. Ez egy olyan kisteherautó, amely nem a kipufogójából okádja a füstöt, hanem a padlógázas elindulásokkor a kerekei felől. Kit érdekel, hogy mennyit lehet bele pakolni vagy mennyit vontathat, amikor 6,8 másodperces a 100-ra gyorsulás!?