2020. december 27. | 11:04

Következzenek a járművek, amelyekkel az autógyártás nagyágyúi elindultak az úton.

A cikksorozat első részében azt a tizenöt autógyártót mutattam be, amelyek a legelsők voltak az autózás történelmében. Most következzen a második felvonás, azok a márkák, amelyek egy kicsit lassabban ébredtek, a hús-vér lovakat lassabban cserélték belsőégésű lóerőre. Lássuk hát, honnan indultak a ma ismert autógyártók, melyek voltak a legelső autóik.

Bentley (1919)

Walter Owen Bentley és testvére, Horace már az első világháború előtt is készített gépkocsikat, de csak 1919-ben alapították meg a Bentley Motors vállalatot. Már az elején is sportos, az akkori viszonyokhoz képest gyors autókat gyártottak. Munkásságuk eredményeképpen 1930-ra autóikkal már öt alkalommal megnyerték a Le Mans-i 24 órás versenyt. Első autójukat egy 3,0 literes 4 hengeres, 16 szelepes motor hajtotta.

Citroёn (1919)

André Citroёn 1916 óta szeretett volna autókat gyártani, de a háború közbeszólt, és üzemét a kormány a hadipar szolgálatába állította. Azonban, amikor vége lett a világégésnek, szinte azonnal nekivágott az autógyártásnak. Első járműve, a Type A 1919-ben látta meg a napvilágot és a rövid, mindössze kétéves gyártási idő ellenére egészen hihetetlen 24 000 darab készült belőle, annyira sikeres volt.

Jaguar (1922)

A Jaguar nem Jaguar néven kezdte meg működését, 1922-ben még Swallow Sidecars volt a neve, és nem is gyártott saját autókat, hanem karosszériákat készített olyan márkák számára, mint az Austin, a Singer vagy a Wolseley. A Jaguar nevet csak 1945-ben vette fel a vállalat, mert a második világháború után nem lett volna jó ötlet SS rövidítésű márkanévvel próbálkozni. A képen egy 1935-ös modell, az SS Jaguar látható, amikor a név még csak modellnévként jelent meg.

Chrysler (1924)

Walter Chrysler első autója igazán innovatív volt a maga korában. 3,3 literes, soros hathengeres motorjában alumíniumból készültek a dugattyúk, a mozgó alkatrészekhez nagynyomású olajpumpa juttatta el a megfelelő mennyiségű kenőanyagot, valamint olajszűrőt is alkalmaztak a kártékony fémreszelék eltávolítására. Az autó nagy sikert aratott, az eladások meredeken emelkedtek, az első évben 32 ezer autó talált gazdára.

BMW (1927)

A BMW 1916-ban alakult, mint repülőgépmotorokat gyártó vállalat. 1923-ban aztán még mindig nem az autók jöttek, akkor még csupán motorkerékpárokat kezdtek készíteni. Az autógyártás csak 1927-ben került bele a németek portfóliójába, amikor megjelent első autójuk, a Dixi 3/15. Ám ez valójában nem saját autó, hanem egy Austin Seven volt, amely licensz alapján készült, és szinte nulla módosítással vették át a britektől.

Volvo (1927)

Természetesen a svédek is ott voltak a történelem azon pillanatában, amikor az autóipar világhódító útjára indult. Az Assar Gabrielsson és Gustav Larson által alapított vállalat első autója az OV4 volt. Egy Volvo már akkor sem a nagyzolásról szólt, mégis kizárólag „kabrióként” lehetett megvásárolni. A járművet egy 1940 köbcentis négyhengeres mozgatta, nem túl acélos 28 lóerővel.

Nissan (1931)

A japán Nissan vállalat 1911-ben alapult, de akkor még Kaishinsha Motorcar Works volt a neve. Aztán DAT Motorcar Corporation lett az új megnevezés, majd 1934-ben kapta meg ma is ismert Nissant. Ennek ellenére 1986-ig Datsunként gyártották az autókat, csak utána vezették be az autóknál a Nissan márkanevet. Az első Datsun 1931-ben készült el, ami a BMW-nél látottakhoz hasonlóan egy licenszelt Austin Seven volt.

Toyota (1936)

A Toyota 1936 óta létezik, megalapítása nem volt zökkenőmentes, és a szigorú japán kormány külön engedélye kellett hozzá. Első autójuk, az AA még kizárólag a helyi piacra készült, de már létezett belőle nyitott kivitel is AB néven. Orrában egy 3,4 literes, 6 hengeres motor lapult, amellyel feltehetően egész kellemes menetteljesítményekre lehetett képes.

Volkswagen (1938)

Ferdinand Porsche jegyzi a Volkswagen Bogarat, ám egyesek szerint maga Barényi Béla, az autók passzív biztonsági rendszereinek az atyja rajzolta először meg a vonalait még a ’20-as években. Akárhogy is van, a náci Németország népének szánt modell (Hitler parancsára kezdték tervezni) a világ negyedik legnagyobb darabszámban értékesített autójává vált az évtizedek során, és egészen 2003-ig szinte eredeti formájában gyártották.

Jeep (1941)

Amikor világossá vált a második világháborúban, hogy az Egyesült Államok sem maradhat ki belőle, hirtelen szükségük lett egy sokoldalú, spártai, megbízható és könnyen szerelhető összkerékhajtású járműre. Ez lett a Jeep (valójában Willys MB és Ford GPW) elnevezésű terepjáró, amelyből már a háború alatt 640 000 darab készült. Egy népszerű magyarázat szerint a Jeep elnevezés onnan ered, hogy angolul General Purpose (GP), azaz általános felhasználású járműként emlegették, és a GP rövidítés a hangzása (dzsípí) miatt egyszerűen Jeep márkanévvé alakult szép lassan.

Ferrari (1947)

Enzo Ferrari egykor az Alfa Romeo versenyigazgatója volt, és onnan történő távozása után 7 évig nem készíthetett olyan autót, amely a saját nevét viseli. Nem is tette, helyette Auto Avio néven árulta a négykerekűeket, de amint letelt az idő, meg is jelent az első Ferrari, a Tipo 125, amit egy 1,5 literes, V12-es motor hajtott 118 lóerővel. Érdekesség, hogy ugyanez a motor volt az első Forma-1-es Ferrari versenyautóban is, igaz, ott kompresszorral feltöltött kivitelben.

Maserati (1947)

A Maserati-testvérek 1926-ban alapították meg autógyártó vállalkozásukat, ám egészen 1947-ig nem készült utcai kivitelű jármű, csak versenyzésre építettek autókat. A fordulatot a Tipo A6 hozta el, amelyet egy 1,5 literes sorhatos motor hajtott. Teljesítménye azonban nem volt méltó a gyár versenyautós imidzséhez, ezért hamar lecserélték egy erősebb, 2,0 literes erőforrásra.

Land Rover (1948)

A Land Rover a brit autógyártás egyik éke, a brit autóipar koronája, annak idején az 1904-ben alapított Rover leányvállalataként kezdte meg működését (ma az indiai Tatához tartozik). A cél olyan autók kifejlesztése volt, amelyek minden körülmények között és minden terepen megállják a helyüket. Ezt sikerült is elérni, nem véletlenül szolgálnak Land Roverek a világ legeldugottabb helyein.

Lotus (1948)

Egy újabb jármű, amely az Austin Seven alapjaira épült, ugyanis a Lotus is licensz alapján készítette az első autóit. Valószínűleg nagyon jó áron kínálták anno az Austin gyártási jogait. A motorsportban jeleskedő ikonikus márka az utóbbi évtizedekben nem sok új autóval rukkolt elő, talán az új kínai tulajdonosok változtatnak ezen hamarosan.

Porsche (1948)

Ugyan a Porschét 1931-ben alapították, az első autójukat csak 17 évvel később készítették el. A Porsche 356 valójában egy átrajzolt Volkswagen Bogár volt, ugyanis a háború utáni Németországban nagyon nehéz volt nyersanyagokhoz, erőforrásokhoz és pénzhez jutni. Érdekes megfigyelni, hogy talán a Porsche az egyetlen gyártó ma a világon, amelyik jelenlegi modelljeiben is megőrizte az ős-Porsche jellemvonásait.

Ha megnéznél egy videót a 356-os modellről, less bele ebbe! Amennyiben a videó nem indulna el, ezen a linken tekintheted meg.