2023. április 12. | 11:16

A félelem valahol jogos, mivel sok ilyen létesítményt nem ilyen súlyú autókra terveztek.

Lassan túl vagyunk a sokkon és kezdünk hozzászokni, hogy az elektromos autók mennyivel nehezebbek az eddig megszokott belső égésű motoros autóknál. Szinte már nem is meglepő egy kéttonnás autó, pedig bőven van még feljebb. De nem csak az elektromos autók súlya egyre több, a plug-in hibrid és a belső égésű autók tömege is egyre csak nő.

Ennek persze megvannak a hátulütői, amikor azt vesszük észre, hogy süllyed az udvar az ötméteres SUV alatt, akkor az azért fejvakarásra készteti az embert. Mégsem akkorára, mint akit az fenyeget, hogy emiatt összedől egy parkolóház is akár.

Legalábbis nemrég felmerült ennek veszélye Angliában, ahol a szakértők egyre jobban aggódnak a még hetvenes években épített parkolóházak miatt. Ha esetleg egy kicsit elhanyagoltabb állapotúról van szó, akkor főleg van miért a körmüket rágni.

Hiszen a hetvenes években ezeket még az akkor népszerű Ford Cortina kategóriájú autókhoz tervezték, amelyek éppen egy tonna körül voltak. Ma egy kisebb elektromos autó, mondjuk egy Volkswagen ID.3 simán eléri az 1,9 tonnát. De nagyobb testeknél, mint mondjuk a BMW i7, ott akár a 2,7 tonnát is átlépheti a saját tömeg.

De elég országon belül maradni, hiszen a '70-es évek Range Rovere, ami nagy autó volt, az ismét csak egy tonnával könnyebb, mint napjainkban. Tehát az autók rengeteget híztak és ez főleg a kényelem, biztonság okán történt, de méretre is sokat nőttek.

Az elektromos autókról nem is beszélve, mert míg egy átlagos belső égésű motor 150 kiló körül alakul, egyes elektromos autók akkumulátora elérheti a fél tonnát. Míg a motor mögött van egy váltó, az akkumulátor mellett akár 2-3 villanymotor is, egy kisebb váltóval szintén.

Statikusok és szakemberek szerint ez már sok lehet a régebben épült parkolóházaknak és fennáll a veszélye, hogy leszakadnak vagy összedőlnek. Emiatt ezeket sürgősen meg kell erősíteni, hiszen a villanyautók rohamosan terjednek.

Depositphotos