2023. február 02. | 09:07

Az új szabályozás egyelőre az Euro 5 alatti dízeleknek szól, de hamarosan szigorodik.

Február elsejétől lépett életbe egy új szabályozás München egy belvárosi részére. Innentől akinek Euro 4-es, esetleg öregebb dízel autója van, az nem hajthat be az Umweltzone nevű területre.

A behajtási tilalomra táblák hívják majd fel a figyelmet, illetve a lakosságot is tájékoztatják a változásokról. Már csak azért is megy előre a kampány, mert ha minden kerek, akkor október elsejétől már az Euro 5 dízeleket sem fogják beengedni.

Aki megszegi ezt a szabályt és a hatóságok rajtakapják, az kereken 100 eurós, átszámolva olyan szűk 40 ezer forintos bírságot kaphat. Emellett viszont nevetségesen tág azoknak a csoportba tartozó autók listája, akik mégis behajthatnak erre a területre.

Jöhet majd nyugodtan áruszállító, helyi lakos, mozgáskorlátozottak és az oldtimer minősítésű veterán autók. Emellett aki a Großmarkthallehoz, az Ostbahnhofhoz vagy az Olympiastadionhoz megy, arra sem vonatkozik a kitiltás.

Mindezek ellenére a német hatóságok nem csak egyszerűen kitiltották az Euro 4 esetében 2005 előtti (később az Euro 5 esetében 2009 előtti) dízel üzemű autókat. Hanem felkészültek, és az ilyen autókkal rendelkezőknek a kialakított P+R parkolókat ajánlják, illetve a tömegközlekedést.

München élvonalban jár a dízel autók kitiltásával, hiszen egyelőre jó ötletnek tűnik és sok város tervezgeti a lépést, Varsó konkrétan mindenféle öreg autót kitiltana, nem csak a dízeleket. Ezzel szemben a német környezetvédelmi miniszter most tett indítványt arra, hogy tiltsák be az üzemanyagokban a bioadalékot, ami szembemegy a klímacélokkal.

Az ilyen elkapkodott ötletek miatt a gyártók sem erőltetik nagyon a dízelmotorok fejlesztését, sokan inkább a hibrid és elektromos technika felé hajlanak egy egyáltalán nem biztos jövőképbe. Ezzel szemben maradtak gyártók, akik kitartanak a technika mellett, a Mazda például most fejlesztett a egy új, 3,3 literes, sorhatos dízelmotort.

Depositphotos