2023. december 05. | 17:01

Még a hősugárzót sem jó ötlet magára hagyni a lakásban, de egy kenyérpirítót az elektromos autónk alá tenni, hogy ezzel melegítsük fel az akkumulátort, kifejezetten veszélyes. Ezt saját kárán tapasztalta meg egy dán férfi.

A téli hideg beálltával a belső égésű motoros autók fogyasztása is növekszik – főleg csak rövid távú használat mellett. Az elektromos autóknál ez hatványozottan érvényesül.

Ennek egyik összetevője természetesen a fűtés, amit a villanyhajtású jármű nem a motor által termelt felesleges hőből von el, hanem külön kell azt előállítania. A másik része a hatótávcsökkenésnek az akkumulátor kémiájában rejlik, hidegben ugyanis egyszerűen nem érzi jól magát az akku, ezért kevesebb a belőle kivehető – és egyúttal alacsonyabb a bele tölthető – energia, míg fel nem melegszik eléggé. Még a hagyományos, 12V-os indítóakkumulátorokra is igaz ez.

Főleg az újabb e-autók között akadnak modellek, melyeknél a hűtőközeget (folyadékot) töltés közben vagy időzítővel akár előre felmelegíthetjük, de némelyik régebbi jármű, mint amilyen a Nissan Leaf vagy a VW e-Golf, semmilyen hőmenedzsmenttel nem rendelkezik. Ezeknél egyszerűen menet közben melegszik fel magától az akku, ami extrém hidegben nem garantált.

Ilyenkor a leleményes emberek képesek kitalálni nem megszokott dolgokat. Ezt tette egy dán autótulaj is december 2-án szombaton a Koppenhágától 80 kilométerre nyugatra fekvő Stenlille településén, ő kenyérpirítóval próbálta előfűteni négykerekűje telepét.

A mutatvány azonban rosszul sült el, a melegítés közben ugyanis kigyulladt az autó, ami ezt követően teljesen leégett, és mivel egy nyitott kocsibeálló alatt állt, az is lángra kapott, majd a tulaj házában – egyes jelentések szerint a szomszédéban – is kárt tett. A tüzet sikerült eloltani, személyi sérülés nem történt, de az anyagi kár mellett felelőtlensége miatt bírsággal is számolhat a férfi.

A tűzoltók mindenesetre nagyot néztek, amikor meglátták a lángok keletkezésének okát. Ennél egy fokkal még a hősugárzó is jobb lett volna – persze nem szeretnénk senkit ilyen veszélyes dolgokra buzdítani.

Akinek nincs garázsa és normális előfűtési lehetősége, inkább számoljon a csökkent hatótávval, minthogy egy rossz döntés miatt okozzon hatalmas bajt magának.

Depositphotos