A NASCAR és a száguldó koporsó helyett sorhatos fürdőkád! – 1949 Nash Ambassador, 1950 Rambler és Statesman

Közzétéve:
2019-02-20, 12:33

A II. világháborút követően az amerikai gyártók nem tudták eladni autóikat. A problémát végül a Nash oldotta meg: 3 olyan modellel állt elő, amik bármely rajzfilmben megállnák a helyüket!

Az autózás története során számtalan olyan autó született, melynek már megszületése is több kérdést vet fel. Csak egy pár példa: Papírjaguár 601, Fiat Multipla, az ékszíj helyett harisnyával hajtott Polski 126, a 3 kerekű, 1 ajtós Peel, és még pl. az automata Supra. Táborukat követi az amerikai Nash Airflyte sorozatának 3 tagja, melyeket formatervük miatt csak „felborított fürdőkád”-nak gúnyoltak. Ők a Nash Rambler, Ambassador és Statesman.

1934 1937 LaFayette Motors, Nash LaFayette, fekete, öngyilkos ajtó, oldalnézet, elölről, balról, retrovasak, alapjárat
A Nash 1934-ben mutatta be a LaFayette modellt

A Nash-ről röviden: A Nash az amerikai autózás egyik legmeghatározóbb alakja volt. Minden az 1897-ben alapított Ramblerrel kezdődött. A Škodához hasonlóan eleinte bicikliket szerelt, majd a századfordulón áttért a motorizált szekerek kisipari termelésére. A céget 1916-ban felvásárolta George W. Nash, a General Motors egyik kulcsfontosságú alakja. 1917-től Nash Motors néven kezdte gyártani autóit. A márka hatalmas sikernek örvendett, a gyár nem győzött elég autót termelni. Ennek örömére Nash 1925-ben megalapította az Ajaxot, ami bár alacsonyabb árkategóriát képviselt a Nash-nél, minőségét nagyon is dicsérték. A jó minőség ellenére a népeknek szóló márkát lenézték, így csökkentek az eladások, a márka nem élte meg 1930-t. Emellett a Nash 1924-ben szintén felvásárolta az indianai LaFayette luxusgyártót, gyártósoráról Ajaxok gurultak le. A cég emlékéül az anyavállalat 1934-ben bemutatta a Nash LaFayette modellt.

A II. világháborút követően még Amerikában is megcsappant a kereslet a túlméretes autók iránt. A vásárlók kisebb, kis fogyasztású, mégis erőteljes autókra vágytak. Ennek a piaci igénynek a kielégítéséül jelent meg 1950-ben a Nash Rambler. A győztes nagyhatalom erősödésével végül olcsóbbá vált az üzemanyag, ami utat nyitott a termetes óriások megjelenéséhez, ami a Statesman és az Ambassador megszületéséhez vezetett. A Nash ebben az időszakban fejlesztette ki az Airflyte formatervet, ami magába foglalta a Tatráéhoz hasonló aerodinamikus géptestet és a fedett kerekeket. A koncepció alapjául a kor repülőinek és egyre áramvonalasabb vonatjainak vonalkövetését vették. Ez utóbbi sokat javított az autó gyorsulásán és fogyasztásán.

Hudson Hornet, NASCAR, Nash Rambler Ambassador Statesman Airflyte, AMC Pacer,sárga, oldalnézet, elölről, balról, retróvasak, alapjárat
A Nash és Hudson együtt alkották meg az AMC-t. Egyik legikonikusabb modellje a ’75-ös Pacer volt

Az Airflyte sorozatnak 3 kimagasló tagja volt, ők a Rambler, Ambassador és Statesman. Megjelenésük idején hatalmas sikernek örvendtek, ám az ’50-es évek közepére nem csak a 3 modell, de a cég népszerűsége is csökkent. A Nash egyezségre lépett a méltán híres Hudson Motors-zal, 1954-ben megalapították az American Motors Corporationt. Az AMC ’87-ig gyártott autókat, köztük az amerikai retró egyik kedvencét, a Pacert. Jó, nem egy vérbeli csajozós autó, de a ’70-es években kiakasztotta a "de zsír ez a verda-faktort":

Érdemes még megemlíteni, hogy az újonnan alapított vállalat 1958-ban feltámasztotta a Rambler márkanevet, mely az USA-ban ’69-ig, Ausztráliában és Új-Zélandon ’78-ig szerelt pár modellt. A Nash-ről elmondhatom, hogy elég viharos utat járt be, ami sajnos nem végződött happy enddel. Mai szemmel legnépszerűbb és legelismertebb modelljei az Airflyte-trió volt, melyek egyedi megjelenése több generáció szívébe belopták magukat. Nézd is meg őket:

1950 Nash Rambler landau kabrió, bordó, oldalnézet, elölről, balról, retróvasak, alapjárat

1951 Nash Rambler 3 ajtós kombi, kék, oldalnézet, elölről, jobbról, retróvasak, alapjárat
Az 1950-es Nash Rambler az amerikai kompakt kisautók egyik első képviselője volt

Kezdem a trió legkisebb tagjával, az 1950-es Ramblerrel. Nevének magyar jelentése „turista”, „kószáló személy”. Eleinte csak landau kabrió kivitelben létezett, 1951-ben érkezett a kombi, és Country Club néven a kemény tetős változat. Felszerelés terén túlszárnyalta riválisait, olyan extrák kerültek az alapfelszereltségek közé, amikért más gyártók súlyos összegeket számoltak fel. Ilyen például a fehér falú gumiabroncs, az elektromos óra és az AM rádió.

1950 Nash Rambler landau kabrió, 1951 Nash Rambler 3 ajtós kombi, műszerfal, oldalnézet, balról, retróvasak, alapjárat
A „Select and Lift” funkciónak köszönhetően az autó egy extra lopásgátlót is kapott

Szeretnivaló lekerekített megjelenése sajnos nem kompenzálta teljesítményét. A 2,8 literes, sorhatos motor legnagyobb sebessége 130 km/h volt és 21,0 másodperc alatt gyorsult 100-ra. Mellette szól, hogy az alig 4,5 méteres kisautó 11,2 litert evett 100 km-en, ami akkoriban nem is volt olyan rossz. A 2 540 mm tengelytávú, 4 470 mm hosszú autó a család második autójának és az asszony hétvégi bevásárlókocsijának a szerepét töltötte be. És még milyen jól:

Ami még pozitívumként felhozható, hogy egy esetleges rablás esetén a tolvajnak ismernie kellett az autót, hogy el tudjon száguldani vele. A Nash újításaihoz tartozott, hogy a kulcs kétszeri elfordítása után a váltót egyesbe kellett tenni, majd magad felé húzni, hogy a motor elinduljon. Ezt a műszaki megoldást a Nash „Select and Lift” néven népszerűsítette. A ráncfelvarrott változat 1953-ban érkezett, ami kétféle sorhatos erőforrással volt kérhető. A 3,0 literes kézi, a 3,2 literes automata váltóval jelent meg. Az ő esetében már csak a hátsó kerekeken volt fedő. A Rambler az amerikai kompakt kisautók első képviselője volt.

1949 1951 Nash Ambassador Airflyte fastback kupé, almazöld, fehér, oldalnézet, elölről, balról, retróvasak, alapjárat

1949 1951 Nash Ambassador Airflyte fastback kupé, almazöld, fehér, oldalnézet, hátulról, jobbról, retróvasak, alapjárat
Az 1949-es Ambassador volt az első „felborított fürdőkád”

A brigád következő tagja az Ambassador, amit a Nash kifejezetten családi autónak szánt. A szintén fastback kivitelű modell 1949 és 1951 között 2 féle motorral rótta az utakat. Mind a 2 sor-6-os, 3,8 literes volt, ám a 112 lóerős, 84 kW-os csak kézi, míg a 115 lovas 86 kW-os 3 sebességes kézi és automata kormányváltóval volt rendelhető. A féktelen száguldásnak 4 darab 10 hüvelykes dobfék parancsolt megálljt.

1949 1951 Nash Ambassador Airflyte fastback kupé, műszefal, Uniscope, elölnézet, oldalról, balról, retróvasak, alapjárat
A Nash újítása volt a „Uniscope” néven ismert tömbösített óracsoport

A magyarul „nagykövet” névre keresztelt autó sok különleges megoldással rendelkezett. Ilyen például, hogy a 2 üléssort egy 3 személyes ággyá lehetett alakítani, emellé a funkció mellé társult az opcionális extraként rendelhető sötétítő. További különlegesség volt a „Uniscope”, ami a műszerek egy kupacba szerelését takarta. A műszerfalon külön index visszajelző nem volt, helyette az irányjelző végére szerelt lámpa villogása jelezte a kanyarodás szándékát. Az alapfelszereltséget gazdagította a „Weather Eye” nevű légkondi csomag. Az Airflyte-k megjelenéséig a légkondi kizárólag a legfelsőbb kategóriás gyártók modelljeiben volt jelen. Felszerelés tekintetében 2 változat, a Custom és a Super létezett.

NASCAR 1950 Nash Ambassador, Louise Smith, NASCAR Hudson Hornet, fekete fehér kép, oldalnézet, elölről, balról, retróvasak, alapjárat
Louise Smith saját autójával nevezett a NASCAR-ra. Ő volt a verseny első női pilótája

Nem csak az utakon, de a versenypályán is remekelt. Legnagyobb érdemei közé tartozik, hogy a NASCAR bajnokságain is részt vett. Rajongói táborát csak növelte, hogy a 94-es sorszámú autó volánja mögött Louise Smith, a NASCAR első női pilótája kormányzott. 1947 és 1956 között 38 versenyben győzedelmeskedett. Pályafutásának a Disney Verdák 3 animációs film is emléket állít, melyben alteregója egy Louise „Barnstormer” Nash nevű Ambassador.

További részletekért nézd meg a videót. Nem lehet egy rossz darab, ha Jay Lenónak is van:

1950 1951 Nash Statesman Aiflyte Super, babkék, 2 ajtós kupé, oldalnézet, elölről, jobbról, retróvasak, alapjárat

1950 1951 Nash Statesman Airflyte Super, babakék, 2 ajtós kupé, oldalnézet, hátulról, jobbról, retróvasak, alapjárat
A Statesmanen már elkezdtek nőni az ’50-es évek jellegzetes uszonyai

A trió legexkluzívabb tagja az ’50-ben piacra dobott Statesman, vagyis „államférfi” volt. A 2 848 mm tengelytávú óriás készült 2 ajtós kupé és szedán, illetve 4 ajtós szedán formájában is. Ő 3 felszereltségi szinttel rendelkezett. A Custom és Super mellett szerepelt a Fleet-only variáns is, ami lényegében a fapados kivitelt jelentette.

1950 1951 Nash Statesman Airflyte Super, babakék, 2 ajtós kupé, műszerfal, oldalnézet, jobbról, retróvasak, alapjárat
A Rambler és Ambassador műszerfalához képest a Statesmané puritánabb volt

Két társával ellentétben a Statesman belső megjelenése puritánabb volt. A Uniscope helyett hagyományos műszerfalat kapott, emellé társult a biztonsági övek megjelenése. A kesztyűtartó nem áll a műszerfal vonalába, sőt le is lóg, ami lehetőséget adott az akkoriban kifejlesztett Highway Hi-Fi utólagos beszerelésére. Motor terén megegyezett társaival, ő is egy soros elrendezésű, 6 hengeres erőforrást kapott. A 3,0 literes motor működését egy 3 sebességes kormányváltó segítette, ami rendelhető volt hagyományos és automata kivitelben is. Gyártása 1951 végén leállt, rá egy évre jelent meg a következő generáció. Részletesebb betekintésért nézd meg a videót:

A Nash Airflyte modelljei forradalmi újításokat hoztak az autógyártás világába. Saját korukban olcsó, de vagány verdáknak számítottak, a jenkik imádták őket. Ennek ellenére mégsem váltak kultikus veteránokká, Európában nevük többnyire ismeretlen, így nem is váltak gyűjtői darabokká. Ha Neked mégis bejön a 3 egyedi autó valamelyike, rövid keresgélés után Te is rátalálsz a számodra megfelelő autóra.

tuning Nash Rambler custom, izomautó, kombi, kék, oldalnézet, elölről, balról, retróvasak, alapjárat
Meglepő módon sexy a tuningolt Airflyte. A képen: Nash Rambler Station Wagon

Nagyjából olyan 10 és 15 ezer dollár közötti összegért lehet már egy jobb állapotú modellt venni, de áruk könnyen elszállhat. Az RM Sotheby’s 2008-as monterey-i aukcióján egy ’51-es landau Rambler 34 650 dollárért, vagyis majdhogynem 9,5 millió forintnak megfelelő összegért kelt el. Szintén a Sotheby’s aukcióján 2019 márciusában egy ’50-es Ambassador is kalapács alá kerül, ami várhatóan 30 és 40 ezer dollár, kb. 8 és 11 millió értékben talál új gazdára. Ha jobban szereted magad bütykölni az autódat és inkább valami egyedi verdára vágysz, az Airflyte a Te embered. Nem egy tipikus tuningautó, de az amcsiknak egész érdekes vasparipákat sikerült belőlük varázsolni.

További autós hírek

Újabb elégedetlenségi hullám söpör végig a budapesti taxisokon. Ezúttal az Uber utódjaként emlegetett Bolt (korábbi nevén a Taxify) húzta ki a gyufát azzal,...

Igencsak parás dologgal szerzett egy kis extra bevételt és hírnevet egy Ohio államban működő autómosó – szúrta ki a hvg.hu Nemsokára itt a...

Egy egyszerű balra kanyarodásnak indult, aztán… Beakadt a kormány fogasléc? Megszédült a sofőr? Az autóvezető hirtelen rájött, hogy gyalogos? Várjuk a megfejtéseket kommentben…...

Október 20-án, vasárnap vadgázolás történt az M3-ason, a kisbagi pihenőnél. A gázolónak hatalmas szerencséje volt, hogy ennyivel megúszta!Írt néhány sort az esetről: “Sziasztok!Én...

Olvasónk András küldte nekünk a felvételt. Annyit írt hozzá: Dunaharasztin az 51-esen készült a felvétel tegnap este. Még a lovas nézett rám csúnyán...

Kapcsolódó írások

1969 Dodge Charger Daytona, fekete, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 19.
1969-ben mutatkozott be a NASCAR történetének egyik legikonikusabb sportautója, a Plymouth Superbird testvéreként is ismert Dodge Charger Daytona
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1951 1954 NASCAR Hudson Hornet, szedán, kék, oldalnézet, elölről, balról
2019. január 15.
1951-ben a Hudson bemutatta legendás típusát, ami az utak mellett a versenypályákon is szép eredményeket ért el. Ő a NASCAR egyik verhetetlen csillaga, a Hudson Hornet
1946 Hudson Series 58 C-28, pickup, zöld, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. augusztus 03.
1946-ban a Hudson bemutatta a Commodore pickuppá alakított változatát, a C-28-ast. Az 58-as széria legnagyobb tagja azonnal nagy sikert aratott, 2 év alatt több mint 3 000 példány talált gazdára.