kedd - 2024. április 30.
21.5 °C
időjárástiszta égbolt
95 647 Ft
100 697 Ft
D 633 Ft

Nem csak a Mini létezik - Rowan Atkinson és az autók

A legendás brit komédiás több versenysorozatban is szerepelt már, igazi fanatikusnak tekinthető.

Amikor azt mondom angol humor, akkor sokaknak jut eszébe az egyik legkiválóbb mestere, Rowan Atkinson. A brit mókamester több generációt szórakoztatott a Mr. Bean sorozat főszereplőjeként anélkül, hogy egy épkézláb mondatot kiejtett volna a száján. A legtöbbeknek így is égett be a tudatába, mint a viccesen gesztikuláló csávó, aki bohócot csinált magából a képernyőn.

Azt viszont kevesen tudják róla, hogy a magánéletében egy komoly ember, egyébként pedig diplomás mérnök. Ami szintén nem köztudott, hogy hatalmas autórajongó. Elég impozáns kollekciója van a garázsában, melyeket előszeretettel használ is, nem csak nézegeti őket. Több versenysorozatban részt vett már, többnyire klasszikus brit sportautókkal pályázik. Most a teljesség igénye nélkül megmutatok neked néhányat kedvenc járművei közül.

Szép számban vannak a birtokában klasszikus sportautók, mint például az 1939-es BMW 328. Ezt a modellt 1936-ban mutatták be, és többek közt a Mille Migliát is megnyerte. Mindössze 500 darab készült belőle, napjainkban nagyjából 300 millió forintba kerül egy ilyen járgány. A soros hathengeres motorral ellátott autóból a brit komédiás is vásárolt magának egyet, sőt, ő is elindult vele a Mille Miglián nem olyan régen.

„Nem gyűjtő vagyok. Nem szeretem az úgynevezett vitrin szindrómát, amikor a jobbnál jobb autók egy garázsban porosodva tűnnek el a köztudatból. Nyomaszt, hogy egyeseknél úgy állnak egy helyben, mint a befektetett arany vagy egy festmény.” – mondta egyik nyilatkozatában Atkinson.

Nem is lenne igazi angol úriember, ha hiányozna egy régi Jaguar a garázsából. Éppen ezért vett egy Mark 7 típust, melyet az ötvenes években gyártottak soros hathengeres motorral. Ez a modell is eredményes volt a korabeli ralifutamokon, nem véletlenül esett erre a választása Atkinsonnak sem. Mondani sem kell, ezzel az autóval is elindult néhány versenyen.

Csak hogy az amcsi vonalat is erősítse kicsit, szerzett magának egy 1964-es Ford Falcont, melyet teljesen kibelezett és versenyautóvá alakította. Bekerült egy masszív bukókeret a kocsiba, aztán megtámadta vele a versenypályákat. Furcsa választás egy 50 éves amerikai trágyával versenyezni, de a humorista sosem az unalmasságáról volt ismert.

Mivel a motorsportnak is nagy rajongója, így nem maradhatott ki a gyűjteményéből egy Lancia Delta Integrale sem, mely a ’80-as ’90-es évek fordulóján többször is rali világbajnokságot nyert. Ekkoriban egy autós magazinba írt cikkeket, ahol kifejtette, mennyire szereti a Lancia vezethetőségét.

Több Aston Martinja is van, de talán a legritkább ezek közül egy V8 Zagato típus, melyből mindössze 89 példány készült összesen. Ezt a modellt az Aston a Zagato dizájnstúdióval közösen fejlesztette, napjainkban 200 millióba is kerülhet egy ilyen. Érdekessége a dolognak az is, hogy összetörte az egyik futamon az autót, mely egyébként többször is megesett már vele pályafutása során különböző kocsi volánja mögött.

Nem csak a technikával gyűlt meg a baja Atkinsonnak, a törvény embereivel is került már kínos szituációba. Egyszer megállították gyorshajtás miatt, és amint a rendőr a büntetést írta neki a szokásos vezényszavak mellett, egyszer csak a következő mondatot hallotta: „Rendben, ide kérnék egy aláírást a csekk miatt… és ezt pedig a lányomnak írja alá.” Nem hitte el, hogy létezik ilyen pofátlan ember a világon, hiszen ő akarta kihasználni azt, hogy híres ember lévén kidumálja magát a helyzetből, ehelyett a rendőr használta ki őt. Persze utólag ezt a sztorit is nevetve mesélte.

Nem maradhatott ki a repertoárból egy igazi „hot-hatch”, így vásárolt egy Renault 5 Turbót is. Szintén versenyzési céllal tekintett a modellre, melyet eredetileg egy 1,4-es, turbós négyhengeressel gyártottak. A kis ferdehátú 115 lóerőt tudott, mely egy mindössze 850 kilós autótól nem is rossz teljesítmény.

Az egyik legritkább és legérdekesebb kocsija a Morgan Aeromax, mely a nemrég feltámasztott brit sportautógyár egyik látványos modellje. A 2000-es évek elejétől gyártott Aero 8 kupé változatának tervezésénél főleg alumíniumot használtak, a hajtásról pedig egy 4,4 literes V8 gondoskodik, melyet a BMW gyárt. Az autó mindössze 100 példányban készült, és többek között a brit autós-műsorvezető, Richard Hammond is vett magának egy ilyet.

Természetesen igazi hírességhez híven ő is ad a luxusra, ezért a Johhny English filmben is szereplő Rolls Royce Phantom Coupéból is van neki egy, melyet cirka 140 millió forintnyi fontért vásárolt. Az autó orrában dolgozó 6,75 literes V12-es motor 460 lóerőt tud, mellyel a könnyűnek aligha nevezhető utazóautó is elég fickósan mozog.

A legdurvább sztori mégsem ezekhez az autókhoz kapcsolódik, hanem az 1997-ben vásárolt McLaren F1-eséhez. A szupersportkocsit 640 000 fontért (235 millió forint) vette, majd pedig kétszer is totálkárra zúzta. Első alkalommal egy Roverbe szállt bele, másodszor pedig egy fának csapódott vele. Mindkét balesetet komolyabb sérülés nélkül megúszta. Majd pedig 2015-ben, egészen sokkoló áron, 8 millió fontért (2,9 milliárd forint) túladott az autón. Csak gratulálni tudok a büszke tulajnak, aki egy ilyen relikviához hozzájutott.

Forrás: