2020. augusztus 12. | 09:10

A benzinvérűek szívritmusát megzavaró, klasszikus 190E Evo II.

A ‘80-as években eszméletlen király autók születtek, majdhogynem kontinenstől függetlenül mindenhol ontották magukból a gyárak a nyers vezetési élményt nyújtó, teljesítménycentrikus technikai bravúrokat halmozó termékeket. Nem, nem azt mondom, hogy régen minden jobb volt, de volt ennek a kornak olyan aspektusa, ami miatt szívesebben éltem volna meg azokat az időket kormánnyal a kezemben, mint a járni tanulással elfoglalva. Bár lehet azt is marhára élveztem akkor.

A német autóipar egyik legismertebb, mára relikviává vált példánya, a korabeli BMW E30 M3 volt. Azonban a lépcsőshátú, hátsókerekes sportautó riválisa idehaza kevesebbek számára ismert, ez pedig a Mercedes 190E Evo II. A német túraautó-bajnokság (DTM) egyik ikonikus autójának utcai verziója ritka, mint a fehér holló. A szóban forgó W201 EVO II 2,5 literes, szívó négyhengerese 16 szelepes motorja 235 lóerőt szabadított az aszfalatra, amit igen magas, 7200-as fordulatszámon adott le.

Ahogy a BMW-től az M3, úgy az EVO II is a versenysorozat homologizációs folyamata miatt került fel a cég palettájára 500 legyártott darabszámmal. Közel 30 év után teljes csoda, hogy egyáltalán járóképes darabok is vannak még belőle, ilyen kevés kilométerrel pedig egyenesen a múzeumban a helye.

Jelen példány az amerikai székhelyű Gooding & Company aukciósház listájában szereplő 36. tétel. Az autó a 105-ös számú vas a legyártott 502-ből, amiben alig több mint 10 ezer kilométer van jelenleg. Átszámolva ez nagyjából évi 330 kilométeres futásteljesítményt jelent 1990-től máig, nem csoda, hisz az autó élete nagy részét gyűjtőknél töltötte. Ennél az autónál ez egy konkrét kontinenseken átívelő kalandos történet, hiszen a jelenlegi német származású tulaj egy japán gyűjtőtől szerezte meg nagyjából öt éve. Alacsony futásteljesítménye ellenére a tulajdonos a califonriai Irvineban található Mercedes-Benz Classic Centerben újította fel az autót, hogy tényleg minden porcikája hibátlan legyen.

Nem ez az egyetlen izmos W201-es Mercedes, ami az utóbbi időben kalapács alá került, viszont ilyen kevés kilométerrel nagyon ritkán látni ennyire öreg kultikus autót. Nem véletlen, hogy végül nem kevesebb mint 258 500 dollárért kelt el, ami több mint 76 millió forintnak felel meg. A jól felszerelt változat újkori ára 119 000 német márka volt, ami az 1990-es árfolyam szerint közel 4,7 millió forint volt. Pusztán érdekesség, hogy néhány online inflációkalkulátorban elvégzett gyors számítás szerint az az eredmény jött ki, ez ma 75 millió Ft-nak felel meg. Ez tehát azt jelenti, hogy majdnem ugyan annyiért kelt el ma az autó, mint amennyibe került újonnan. Végül is, majdnem új az állapota is ilyen kevés kilométerrel, nem?

  • Címkék: