2022. április 10. | 18:22

A koncepcióautók tervezésekor kiélheti minden vágyát a művész, hiszen közel sem biztos, hogy sorozatgyártásba kerül majd az adott típus. Az idő azonban bebizonyította, hogy egy jól eltalált tanulmánnyal is be lehet kerülni a történelemkönyvekbe.

Fiat 130 Familiare (1971)

Gianni Agnelli, a Fiat egykori vezére imádta a különleges és drága autókat, néhányat kizárólag saját felhasználásra gyártatott, köztük a Fiat 130 kombit 3,2 literes, hathengeres motorral, 165 lóerővel. Ezekből négyet birtokolt az Agnelli család, a főnök Villa d’Este névre hallgató, tetőcsomagtartós autója piknikkosarat is kapott, ettől volt igazán egyedi és megismételhetetlen.

Aston Martin Bulldog (1980)

Eleinte 25 darabot terveztek legyártani az elektromosan nyitható, sirályszárnyas ajtókkal és duplaturbós V8-assal szerelt, 700 lóerős Bulldogból. 321 km/órás végsebességgel ez lett volna korának leggyorsabb sorozatgyártású autója, azonban az Aston Martin új tulajdonosa nem gondolta, hogy profitábilis lehet a projekt. Az egyetlen Bulldogot eladták és idén építették újjá a Classic Motor Cars Shropshire-i műhelyében.

Duplamotoros Volkswagen Scirocco (1983)

Az Audi ralis sikerein felbuzdulva a Volkswagen is szeretett volna egy szeletet kihasítani a tortából, ezért terveztek egy Sciroccót, amelynek két végén 1-1 1791 köbcentis, négyhengeres motort helyeztek el. A 360 lóerős autó 290 km/órás végsebességet tudott és 4,5 másodperc alatt teljesítette a 0-100-as sprintet. Ebből két példány készült, egyet tesztelésre, egy pedig kiállítási darabnak szántak.

1983-ban a VW szögletes kerékjárati ívekkel és egyenként 140-140 lóerős motorokkal látta el a koncepciót, és a két manuális váltó helyett két, három fokozatú automata került bele – ebből a változatból csupán egy példány készült.

Porsche 928-4 (1984)

A Porsche Panamera Sport Turismo közvetlen ősének a 928-4 tekinthető, ami gyakorlatilag egy 928 S, már ha a B-oszlop előtti részt tekintjük. A farát lecsapták és 250 mm-t toldottak a tengelytávba, jóval nagyobb lábteret elérve hátul. Ferry Porsche 1984 szeptemberében tekinthette meg az autót a születésnapján, különlegessége, hogy projektoros fényszórókat, zöld üvegeket és egyedi belteret kapott. Jelenleg a Stuttgarti Porsche Múzeumban díszeleg.

Porsche 928 H50 (1987)

Három évvel azután, hogy a Porsche megépítette a 928 shooting brake modellt, véglegesítették a H50-et, amit ötajtósnak terveztek, bár a hátsó ajtókat nem nevezhetjük teljes értékűnek. Az autó 1987-ben készült el, ám a közönség csak 2012-ben, a Pebble Beach Concours-on láthatta először. Mivel nem tudták elég merevre megcsinálni a karosszériát, így sorozatgyártásba nem kerülhetett, pedig a 928 S4-ből származó 5,0 literes, 330 lóerős V8-assal potens GT lehetett volna belőle.

Renault Espace F1 (1995)

Az Espace 10 éves születésnapjára megkapta a 1993-as Williams-Renault FW15C F1 autó alvázát, futóművét és motorját. A négyüléses egyterű jelesre vizsgázott gumifüstölésben, köszönhetően a 800 lóerős motornak, amivel a 0-190 km/órás sprintet 6,9 másodperc alatt teljesítette, és a 310 km/órás végsebesség sem volt akadály.

Maybach Exelero (2005)

Bár úgy néz ki, mintha egy Batman filmből lépett volna elő, az Exelero sosem szerepelt a filmvásznon. A Maybach 57 alapjaira épülő limuzint a nagy sebességet toleráló gumiabroncsok tesztelésére fejlesztették, mindezt a Fulda német abroncsgyártó pénzelte.

Maybach Exelero
Kép: Maybach

A cikksorozat következő részét ezen a linken éred el.

Nyitókép: Maybach