Az autóipar 10+1 leggazdagabb embere

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-05-19, 07:27

Az autóipar leggazdagabb emberei nem éheznek, van mit a tejbe aprítaniuk

A világ legesleggazdagabb embereit szinte kívülről fújod. Tele van velük a média, arcuk általában ott virít a Facebookon valami bölcs idézet kíséretében. De vajon kik számítanak a leggazdagabb embereknek az autóiparban? Most összeszedtem a 11 legvagyonosabb embert vagy családot, akik így vagy úgy kapcsolódnak az autózás világához. A lista a „legszegényebbekkel” kezdődik és halad felfelé.

10. Garrett Camp és Travis Kalanick – 9 Milliárd $

Az jó kérdés, hogy az Uber utazásmegosztó és személyszállító cég mennyire említhető egy lapon a többi autógyárral vagy autóipari beszállítóval, mindenesetre 2009-es megalapítása óta teljesen megreformálta a városi közlekedést. Annak ellenére, hogy a vállalat nem tulajdonol egyetlen egy taxit sem, mára a világ egyik legnagyobb technológiai óriásává vált, Garrett Camp és Travis Kalanick (képen) alapítók pedig kellően meggazdagodtak és bekerültek az autóipar leggazdagabb emberei közé.

A sztori szerint, a San Francisco-i úriemberek nem voltak megelégedve a helyi taxik nyújtotta szolgáltatással és kihasználva az okostelefonok robbanásszerű elterjedését, megalkották az alkalmazásukat, amellyel bárki felcsaphat sofőrnek és kereshet egy kis pénzt. Az Uber a világ 173 országában, összesen 785 nagyváros és környezetében van jelen. Magyarországon 2016. július 24. óta egy kormányrendelet értelmében - a helyi taxiszolgáltatók védelmében - nem végezheti a tevékenységét. A két üzletember közös vagyonából 336 000 közepesen felszerelt Skoda Octavia, 126 000 jobban felszerelt BMW 530d vagy 56 000 fullos Porsche Cayenne Turbo jönne ki.

Travis Kalanick

9. James C. Kennedy – 9,3 Milliárd $

James C. Kennedy az Egyesült Államokbeli Cox Communications nevű vállalat elnöke és tulajdonosa. A vállalatot még a nagyapja alapította 1899-ben, eredetileg újságnyomtatással és terjesztéssel foglalkozott. Később érdekeltségeit kiterjesztette a televíziózásra is. Az utóbbi évtizedekben megvetette a lábát az autóiparban is, a dealer.com weboldal üzemeltetőjeként hirdetési megoldásokat kínál elősorban cégeknek az autóik értékesítéséhez. A Manheim nevű aukciósház szintén a vállalat portfóliójába tartozik, a világ egyik legnagyobb, különleges gépkocsikat értékesítő hálózatához 106 üzlethelyiség tartozik. Az AutoTrade.com weboldal pedig az USA legnagyobb, magánszemélyek számára is elérhető hirdetési oldal, amely szintén a cégcsoport tulajdona. Az üzletember vagyonából 347 000 közepesen felszerelt Skoda Octavia, 130 000 jobban felszerelt BMW 530d vagy 57 000 fullos Porsche Cayenne Turbo jönne ki.

James C. Kennedy

8. Zeng Yuqun és Huang Shilin – 10.2 Milliárd $

Valószínűleg nem cseng ismerősen se Zeng Yuqun, se Huang Shilin, se pedig az általuk irányított cég, a Contemporary Amperex Technology (CATL) neve sem. Pedig termékeiket jó eséllyel használtad már, vagy ha nem, sanszos, hogy fogod a jövőben. Ők ugyanis a világ legnagyobb lítiumion akkumulátor gyártói, vállalatuk számos autógyárnak készít elektronikákat és akkukat az elektromos autóik számára. A 2011-ben alapított, több, mint 10 000 alkalmazottat foglalkoztató gyáróriás ma olyan nagyvállalatok beszállítója, mint a BMW, a VW, a Geely vagy a Hyundai. A két üzletember közös vagyonából 381 000 közepesen felszerelt Skoda Octavia, 143 000 jobban felszerelt BMW 530d vagy 63 500 fullos Porsche Cayenne Turbo jönne ki.

Contemporary Amperex Technology (CATL) vállalat tesztjármű

7. Chung Mong-koo és családja – 14,8 Milliárd $

A Hyundai cég Dél-Korea leghatalmasabb autóipari vállalata. A Chung Ju-yung által, 1947-ben alapított társaság 1967-ben kezdett autók gyártásába, majd 1973-tól belefogott a tengerjáró konténerszállító hajók előállításába is. Az alapító 2001-es halálával a fia, Chung Mong-koo vette át az irányítást a vállalatcsoport felett, melynek egyébként részesedése van a KIA Motors autógyárban is. A 2018-as adatok alapján a társaság 87 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, mellyel a világ egyik legnagyobb vállalatává lépett elő, jelentősen növelve Chung Mong-koo személyes vagyonát is, aki így a világ leggazdagabb emberei közé emelkedett az autózás világában. Az üzletember vagyonából 552 500 közepesen felszerelt Skoda Octavia, 207 000 jobban felszerelt BMW 530d vagy 92 000 fullos Porsche Cayenne Turbo jönne ki.

Chung Mong-koo

6. Georg Schaeffler – 15,2 Milliárd $

A német származású Georg Schaeffler édesanyjával közösen birtokolja a Schaeffler Group nevű birodalmat, mely 2002 óta a Fischer’s golyóscsapágyakat előállító autóipari gyár anyavállalata is egyben. Vagyonuk 2008-ban emelkedett jelentősen, amikor részesedést szereztek (46%) a Continental AG-ben. Az abroncsokat gyártó cég értéke és bevételei alapján került Georg Schaeffler a lista hatodik helyére. Az üzletember és édesanyja vagyonából 567 500 közepesen felszerelt Skoda Octavia, 213 000 jobban felszerelt BMW 530d vagy 94.500 fullos Porsche Cayenne Turbo jönne ki.

Georg Schaeffler

5. Li Shufu – 15,6 Milliárd $

A kínai üzletember, Li Shufu mindössze 23 évesen, 1986-ban alapította a bizonyára számodra is ismerős Geely vállalatot, mely eredetileg hűtőszekrényeket gyártott a kínai háztartások számára. A 90-es években aztán motorokat kezdett gyártani, majd 1998-ban megalkotta első személygépkocsiját, a Geely HQ-t. A vállalat ezután elképesztő fejlődésnek indult, a robbanásszerűen növekedő kínai gazdaság hatására egyre több és több autót tudott értékesíteni. Ez elegendő anyagi forráshoz juttatta Li Shufut ahhoz, hogy 2010-ben 1,8 milliárd dollárért cserébe megvásárolja a Volvo Cars-t a Fordtól.

A Geely célja a Volvót a prémium márkák sorába juttatni, első saját fejlesztésük az XC40 lett. Azóta teljesen megújult a márka kínálata, a jelenlegi paletta (leszámítva a még éppen kapható V40-et) teljes egészében már Geely fejlesztések eredménye. A cég nemrégiben felvásárolta a brit Lotust és a Protont is, sőt komoly részesedéseket szerzett a Volvo teherautókat és munkagépeket gyártó Volvo Groupban. 2018-ban a cégcsoport bevásárolta magát a Mercedes-Benzt tulajdonló Daimlerbe is. Az üzletember vagyonából 582 000 közepesen felszerelt Skoda Octavia, 218 000 jobban felszerelt BMW 530d vagy 97 000 fullos Porsche Cayenne Turbo jönne ki.

Li Shufu

4. Agnelli család – 19 Milliárd $

Az Agnelli dinasztia felemelkedése akkor kezdődött, amikor Giovanni Agnelli 1899-ben megalapította a Fiatot Olaszországban. A 20. század viszontagságai ellenére a Fiat szolgálta ki az ország mobilitási igényeit, ennek köszönhetően az autóipari vállalat a nehézségek ellenére is növekedni tudott. 1988-ban aztán felvásárolták a Ferrarit, mely később kiváló üzletnek bizonyult. A 2000-es években a cég sok nehézséggel küzdött, de Sergio Marchionne (képen jobb oldalt) irányítása alatt újra virágzásnak indult, többek között az újjáélesztett Fiat 500-as kisautónak köszönhetően. A 2008-as válság kezdetén szinte ingyen megszerezték a szenvedő Chryslert, így a cégcsoport új neve Fiat Chrysler Automobiles (FCA) lett. Az Agnelli klánt ma John Elkann vezeti (képen balra). A család érdekeltségébe tartozik a Juventus olasz futballklub is sok egyéb olaszországi vállalat mellett. A család vagyonából 709 000 közepesen felszerelt Skoda Octavia, 266 000 jobban felszerelt BMW 530d vagy 118.000 fullos Porsche Cayenne Turbo jönne ki.

John Elkann és Sergio Marchionne

3. Elon Musk – 21 Milliárd $

Senkinek nem kell bemutatnom Elon Muskot, korunk egyik legnagyobb üzletembere, mérnöke és befektetője a harmadik helyre kvalifikálta magát a leggazdagabb emberek listáján. Nem meglepő, hiszen nevéhez fűződik többek között a PayPal, a SpaceX, a Tesla, a Hyperloop és a The Boring Company vállaltok megalapítása is. Egy igazi zseni, egy milliárdos üzletember, aki nem fél nagyot álmodni és nem fél belevágni az új dolgokba. Az elektromos autókat gyártó Tesla 2003-as megalapítása után csak 5 évvel később, 2008-ban jött ki első autójával, a Tesla Roadsterrel. A Lotus Elisetől eredeztethető modell kiemelkedő menetteljesítményén felül a használható, legalább 300 kilométeres hatótávjával hívta fel magára a figyelmet.

Elon Musk

Az igazi áttörést a vállalat életében azonban a 2012-ben érkező Tesla Model S jelentette. Az új típusnak köszönhetően a cég pályája meredek emelkedésbe kezdett és Musk részvényeinek becsült értéke körülbelül 9 milliárd dollárra nőtt, de egyéb befektetéseinek köszönhetően vagyona körülbelül 21 milliárdra rúg. Pénzéből 784 000 közepesen felszerelt Skoda Octavia, 294 000 jobban felszerelt BMW 530d vagy 130 500 fullos Porsche Cayenne Turbo jönne ki.

2. Stefan Quandt és Susanne Klatten – 38 Milliárd $

A Quandt család felemelkedése a második világháború utáni időktől datálódik. A világégést követően mind a BMW, a Daimler-Benz és a Varta nevű kémiai vállalatokban is érdekeltségeket szereztek. A német származású cégtulajdonos Herbert Quandtnak (1910-1982) majdnem sikerült az 50-es években egyesítenie a két autógyártót, de ezt az akkori trösztellenes törvények végül megakadályozták. A 70-es években aztán a család eladta részvényeit a Daimler-Benzben, de ezzel egyidőleg többségi irányítást szerzett a BMW-ben. A rizikós befektetés végül többszörösen megtérült és a család tagjait a leggazdagabb emberek közé emelte. Herbert Quandt és felesége halála után két gyermekük, Stefan Quandt és Susanne Klatten örökölték a mesés vagyont. Kettejük részesedése jelenleg 43%-ot tesz ki a BMW-ben. Közös vagyonukból 1 418 000 közepesen felszerelt Skoda Octavia, 532.000 jobban felszerelt BMW 530d vagy 236 000 fullos Porsche Cayenne Turbo jönne ki.

Stefan Quandt és Susanne Klatten

1. Porsche és Piëch családok – 52,8 Milliárd $

Ferdinand Karl Piëch osztrák üzletember, autóipari mérnök és menedzser, sokáig a Volkswagen AG elnöke volt, mára már visszavonult az üzleti élettől. Ferdinand Porsche unokája 1937-ben született, pályafutását a Porschénál kezdte, majd a 70-es években átkerült az Audi AG-hoz, miután a Porsche-Piëch család megegyezett, hogy a családtagok nem töltenek be vezető beosztást a Porsche AG-nál. Munkájával nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a 90-es évekre az Audi egyenrangú vetélytársává váljon a konkurens Mercedesnek és a BMW-nek. Nevéhez fűződik a quattro összkerékhajtás kifejlesztése is. 1993-ban aztán a Volkswagen-csoport élére került, munkásságával, agresszív marketingstratégiájával elérte, hogy a vállalat mára egy 12 márkát birtokló óriássá váljon. Sokáig a Porsche kívánta felvásárolni a Volkswagent, de 2009-ben nagy fordulat következett és végül fordítva történt az akvizíció. Volkswagen AG jelenleg a világ második legnagyobb autóipari vállalata, így a Porsche és Piëch családok számítanak a leggazdagabbnak az autózás világában. A két család közös vagyonából 1 971 000 közepesen felszerelt Skoda Octavia, 739 000 jobban felszerelt BMW 530d vagy 328.500 fullos Porsche Cayenne Turbo jönne ki.

Ferdinand Piëch

+1 Michael Schumacher – 0,8 Milliárd $

Michael Schumacher hétszeres Formula 1-es világbajnok a vagyona alapján nem férne bele az első 25 leggazdagabb közé sem, de kétségkívül az egyik leghíresebb ember az autózás világában. Pályafutását 1991-ben a Jordannél kezdte, de az idény során végül a Benetton színeiben versenyzett. Első és második világbajnoki címét is ennél a csapatnál szerezte 1994-ben és az az utáni évben. A követő idényre aztán Schumacher a Benettonnál gyengébben teljesítő Ferrarihoz került, ami annak ellenére, hogy a Forma-1-ben a legnagyobb hagyományokkal rendelkező istállója, 1979 óta képtelen volt egyéni világbajnokságot nyerni.

A Jean Todt vezette csapat az újabb trófeák reményében szerződtette a fiatal tehetséget. A Ferrari és Schumacher újabb diadalára először 2000-ben került sor és nem is volt megállás egészen 2004-ig, amikor Schumacher már a 7. címét ünnepelhette. A versenyzéstől 2006-ban vonult vissza a bajnok. Először. 2007 és 2009 között elsősorban tanácsadóként tevékenykedett a Ferrarinál, de 2009-ben Felipe Massa balesetet szenvedett a magyar nagydíjon és a Ferrari bejelentette, hogy a szezon hátralévő részében Schumacher fogja helyettesíteni őt. Végül ezt nem tudta vállalni egy korábbi motorbalesetben szerzett nyaksérülése miatt. 2010-ben tért vissza újra a versenyzéshez a Ross Brawn által vezetett Mercedes színeiben.

Michael Schumacher

Csapattársa a honfitárs Nico Rosberg volt. A hétszeres világbajnok azonban már nem volt a régi, mindkét szezonban alulmaradt a csapatársával szemben. 2011-ben vonult vissza másodjára, ezúttal végleg a versenyzéstől. 2013 decemberében súlyos síbalesetet szenvedett, mely után fél évig feküdt kómában, sajnos egészségét – a csekély információk alapján – azóta sem nyerte vissza. Jelenleg svájci otthonában lábadozik. Schumacher vagyonából 30 000 közepesen felszerelt Skoda Octavia, 11 000 jobban felszerelt BMW 530d vagy 5 000 fullos Porsche Cayenne Turbo jönne ki.

Kapcsolódó írások

A Tesla Motors története
2017. január 25.
Minden autógyárnak megvan a maga kis története, de nincs még egy olyan, amelyik úgy és annyira változtatta meg a világot, mint a Tesla
Elképesztő lett a legújabb Tesla
2017. november 17.
Elon Musk bemutatta a Tesla legújabb gyermekeit és nem okozott csalódást. A Tesla Roadster elképesztő teljesítményre képes. A gyártó kamionjáról is lehullt a lepel.
Csődöt jelent a Tesla?
2017. november 29.
Nem sokkal azután, hogy bejelentette az új Roadster és a futurisztikus elektromos kamion érkezését a Tesla, sötét jóslatokba bocsátkoztak az elemzők a vállalat jövőjével kapcsolatban.
Elon Musk csalódott
2019. március 14.
A játék jogi problémák miatt nem lesz elérhető az infotainment képernyőn