hétfő - 2024. május 06.
13 °C
időjárástiszta égbolt
95 631 Ft
100 684 Ft
D 618 Ft

Titkokat rejtenek az autógyártók emblémái!

Egy kép néha többet mond ezer szónál, ami igaz az autógyártók emblémáira is. Akad köztük, amelyik csaknem száz éve változatlan, de olyan is, amelyik pár évtized alatt vált kultikussá. 

BMW

A Bayerische Motoren Werken (BMW) AG logója apróbb módosításokkal egy évszázada használatban van, amit kevés cég mondhat el magáról a világon. A BMW, mint önálló autógyártó 1917 júliusában jött létre, akkor függetlenedett a repülőgépmotorokat készítő Rapp Motorenwerkétől. Kezdetben nem létezett saját jele a vállalatnak, ám pár hónappal később elkészült a Rapp köralakú logójára hajazó, ám a Bajor Szabad Állam kék-fehér színeiben pompázó saját embléma.

Sokan tévesen úgy gondolják, hogy az embléma egy repülőgép légcsavarját ábrázolja, ám erről szó sincs, a félre értés oka az, hogy 1929-ben egy reklámban így jelent meg a BMW logó.

Mercedes-Benz

A Mercedes-Benz embléma eredetéhez egy kis történelmi kitekintést kell tenni. A német Gottlieb Daimler 1850-ben alapította a Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) vállalatot, míg Carl Benz 1883-ban hozta létre a Benz & Cie-t, a kettő 1926-os egyesülésével pedig létrejött a legendás Mercedes-Benz cég. A Mercedes egyébként egy ismert autóversenyző, Emil Jelinek lányának a neve, aki úgy került képbe, hogy Jelinek a lánya nevén indult a versenyeken, ahol azután egy Daimler 35P modellel sorra aratta a győzelmeket. Ezért aztán ügyes marketing fogásként 1902-tól a Daimler autókat Mercedes-Simplex márkanéven forgalmazták.

A csillag embléma eredete még kacifántosabb: egy Gottlieb Daimler által a feleségének írt 1872-es levélre vezethető vissza, amelyben az ambiciózus vállalkozó csillagot rajzolt a papírra azzal a megjegyzéssel, hogy ilyen ragyogó jövő vár a gyárára és a közös életükre. A csillag 1911-től díszíti a német gyártó autóit, és ahogy ez lenni szokott, mára egy kis ideológiát is sikerült mögé pakolni. Eszerint a három őselemet, a földet, a vizet és a levegőt szimbolizálja, hiszen a motorokkal mindhármat sikerült meghódítani. 

Alfa Romeo

Az Alfa Romeo legendás címerét Romano Catteneo tervezte milánói jelképek felhasználásával. A sárkány a Milánót a 14. században irányító Visconti ház címerállata volt, míg vele szemben egy úgynevezett milánói kereszt látható fehér alapon. 1918-ban a jelvény sötétkék körgyűrűvel valamint az „Alfa Romeo Milano” felirattal egészült ki.

1925-ben babérkoszorú is rákerült egy időre, mintegy tisztelgésként a P2-es modell egy évvel korábbi világbajnoki címe előtt. A közvélekedéssel ellentétben a sárkány nem tüzet lövell ki a szájából, hanem az bizony egy a sárkány szájából megtisztulva kimászó ember. Kicsit azért ez fura! 

Audi

Az Audi négykarikás emblémája négy német autógyár - az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer - 1932-es egyesülését, valamint az ezekből megszülető Auto Union vállalatot szimbolizálja.

1985-ben az Auto Union márkanév azonban eltűnt, azt követően Audi néven ér el mind nagyobb sikereket a gyártó, ami jelenleg a Volkswagen-csoport tagja. Időnként hallani azt is, hogy a négy karika a kultikus Quattro összkerékhajtásra utal, de ez csak utólagos belemagyarázás.       

Bentley

A Bentley Motors emblémája viszonylag könnyen értelmezhető, a középen látható nagy B betű a cég alapítójára, Walter Owen Bentley-re utal, míg a szárnyak azt jelzik, hogy a Bentley Aero eredetileg motorokat gyártott I. világháborús katonai repülőgépekhez.  

Honda

Sajnos a Honda embléma mögött nincs különleges történet, a benne lévő „H” a cégalapító Soichiro Honda nevének kezdőbetűje. Soichiro eredetileg szerelő és versenyző volt, aki végül létrehozta Japán legnagyobb motor- és második legnagyobb autógyárát.

Infiniti

Talán az egyik legeredetibb logó a Nissan prémium márkájához, az Infinitihez köthető, ami egy távolba vesző utat jelképez, amiben ráadásul az I kezdőbetű is felfedezhető.

Lamborghini

A Lamborghini embléma bikájának 1962-ig vezethető vissza, amikor is a céget alapító Ferruccio Lamborghini ellátogatott Don Eduardo Miura farmjára, ahol lenyűgözte őt a bikák ereje.

Ezután került fel bika a márka logójára, és ezt követően kapta meg több modell is egy-egy viadalon harcoló bika nevét. Hogy mekkora hatással lehetettek a bikák Lamborghinire, azt mi sem mutatja jobban, mint hogy a Miura modellt 1966 és 1972 között gyártották, de a matadort gyilkoló Islero bika neve is visszaköszön egy autón.

Maserati

A Maserati háromágú szigonyát a bolognai Piazza Maggiorén álló, úgynevezett Neptun-kúton magasodó Neptunusz szobor ihlette, ugyanis itt volt a cég első székhelye.

Porsche

Bármilyen furcsa is, kezdetben a Porsche sportautóin nem volt címer, ám a cég amerikai importőre, Max Hoffmann úgy gondolta, többet tudnának eladni belőle, ha ezzel is kitűnne a konkurensek közül. Szerencsére sikerült meggyőznie erről Ferry Porschét, aki a logó első változatát egy szalvétára skiccelte fel egy New York-i étteremben, majd egy mérnöke, Franz Xaver Reimspieß segítségével tökéletesítették olyanná, mint amilyen most is.

Az ágaskodó ló a cég székhelyére, az egykor lótenyésztők által alapított Stuttgartra utal, egyben jelzi a német sportautók erejét és dinamizmusát is. A szarvas Baden-Württemberg tartomány címerállata, ahogy a vörös és fekete színek is a régiót jelölik. Érdekes módon a hatóságok először nem akarták engedélyezni a helyi jelképek használatát, ám végül úgy találták, hogy ez öregbítheti a város és a tartomány hírnevét. És milyen jól gondolták!

A címeres embléma először 1952-ben bukkant fel, kezdetben csak az autók kormányán, ám két évvel később már a Porsche 356-osok orrán is ott díszelgett - mégpedig az akkor még meglévő csomagtér-fogantyún -, majd a keréktárcsákra is felkerült. Nem véletlenül, hiszen bármennyire is jók a Porsche autói, a márka nem lehetne ugyanaz a jelvénye nélkül, mint ami ma.

Volvo

A svéd, vagyis már kínai tulajdonú autógyártó neve a latin „Volvere” igéből származik, aminek jelentése „gurulni”, a „Volvo” pedig ennek egyes szám első személyű alakja.

Kezdetben az embléma kék színű és ovális volt, középen a Volvo felirattal, alatta pedig a Gothenburg és a Sweden szavak utaltak a cég nemzetiségére és központjára. 2014-ben jelent meg a ma is használatos férfiasságot és a biztonságot szimbolizáló embléma, ami a kínai kézbe kerülés után sem változott meg.

Forrás: