2022. december 17. | 08:22

Nem vagyunk mókusok, hogy raktározzunk télre. A különféle hírek hallatán sokan mégis ezt teszik az üzemanyaggal, de érdemes tisztában lenni pár szabállyal, ami a tárolását illeti.

Az üzemanyagárstop megszüntetése óta újabb rossz hírt kaptak az autósok. Az EU jelentősen emelné az üzemanyagok árát, ami sokakat késztethet arra, hogy jelentős készleteket halmozzon fel csakúgy, mint amikor a sajtóban az üzemanyag-ellátás bizonytalanságairól lehetett olvasni.

A pánikvásárlás jelenségével már korábban is találkoztunk más termékek esetében is, és utólag mindig kiderült, hogy értelmetlen. Az egyes kutakon a mai napig tapasztalható üzemanyaghiány is várhatóan megoldódik majd. Sok ember azonban nem ilyen optimista, ők felkészültek és tornyosulnak a hektós IBC tartályok az udvaron, amivel az apokalipszist is kihúzzák.

Vagyis kihúznák, ha az üzemanyag-tárolásnak nem lennének szabályai, a vegyületeknek kémiai jellemzői, az időjárásnak szélsőséges pillanatai és így tovább. Tehát nem is olyan egyszerű félrerakni a tüzelőanyagot, ezért most összeszedtünk pár pontot, hogy mit ne, vagy éppen mit csinálj az otthonra felstócolt üzemanyaggal.

Mennyi üzemanyagot tárolhatok otthon?

Bár sokan nem tudják, de ahogy az üzemanyag szállításához, úgy a tárolásához is komoly rendelkezések vannak, amiket nem véletlen találtak ki. Ezeket az OTSZ foglalja össze, azaz az Országos Tűzvédelmi Szabályzat. Ebben több részre bontják a szabályokat épülettípusoktól függően, de akkor nézzük a házakat és a társasházi lakásokat.

Vagyis előtte még egy fontos részletet muszáj megemlíteni, ez pedig az, hogy a benzin és a gázolaj milyen tűzveszélyességi osztályba sorolandó éghető anyagok. Előbbi gyorsabb égésű anyag, ezért fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes osztályba tartozik, míg utóbbi mérsékelten tűzveszélyes osztályba tartozó folyadék.

Ezért meg kell különböztetnünk a tárolási mennyiséget is. A két szabályozásból kiderül, hogy társasházi lakásban legfeljebb 10 liter benzint tárolhatunk, míg gázolajból mindössze 30 litert. Családi házban ezeknek pont a kétszerese, tehát előbbiből 20, utóbbiból 60 liter tárolható szabályosan.

Mennyire tartós az üzemanyag?

A kutakon tankolható üzemanyag messze nem nemesedik a korral, mint a bor. Sőt, erőteljes károkat tud okozni bármilyen technikában, ha romlott állapotában használjuk fel. Ezért érdemes tisztában lenni azzal, hogy az üzemanyagok átlagos tárolási ideje legfeljebb 6 hónap körül alakul, ez a javasolt eltarthatósági ideje. Ezzel szemben a prémium üzemanyagok akár két évig is elállnak. Erről korábban a MOL egyik szakemberével beszéltünk.

A kúthoz beállva, töltőpisztolyt leemelve az autóba nem tiszta gázolajat vagy benzint csurgatunk, hanem egy adalékokkal felütött üzemanyagot. Lényegében egy receptúra az, amihez mi egy töltőállomáson hozzájuthatunk, amiben törvényileg szabályozott mennyiségben lehetnek különböző összetevők. Na ezek romlanak meg, ha hosszú időre félretesszük az üzemanyagot.

A benzin esetében rétegeződés zajlik az idő múlásával, ezt szakszerűen fázisszétválának hívják. Ez pontosan az, aminek hangzik, a benzin az alkotóelemei szerint szétválik hosszú idő után. Főként benzin, etanol és víz válik szét ebben a folyamatban, melyből utóbbi a természetből kerül bele, az etanol viszont előírás miatt.

A gázolajnál az adalékanyagok miatt főleg (ebből akár 5-7 féle is lehet egyszerre), de lassan üledék képződik a levegővel való érintkezés és a hőmérséklet-változás miatt. Ha ezt hagyjuk tovább dolgozni, kocsonyásodás figyelhető meg, ami az üzemanyag minőségének romlásával jár.

Előírás a kutakon kapható gázolaj esetében, hogy minimum 7 százalék biokomponenst (tehát biodízelt) kell belekeverni. Emiatt a tárolóedényben kicsapódó vízben baktériumok kezdenek el szaporodni, melyek az üzemanyag romlásához vezetnek. Ez ellen védekeznek ugyan adalék vegyszerrel, de több átfejtés után ez sem annyira hatékony fegyver és a probléma fennállhat.

Milyen károkat okozhat a romlott üzemanyag?

Sajnos a benzin és a gázolaj esetében is súlyos következményei lehetnek, ha megromlik az üzemanyag. Mindkét rendszerben károkat okozhatnak az állás miatt kicsapódó anyagok.

Dízel esetén ugye a lerakódás okozza a legnagyobb gondot, főleg akkor probléma, ha egy indítás során bekerül az üzemanyagrendszerbe. Egy modern dízel autó akár 1500-2000 báros nyomású rendszerében olyan finom tűpontos alkatrészek vannak, amit egy ilyen lerakódás hamar kinyír és a javítás többszázezres tétel lehet.

Benzin esetében a rétegződésnél víz is van a rendszerben. A gondot mégis az etanol okozza, melynek vízmegkötő képessége van. Miután elegendő mennyiségű vizet kötött meg, kicsapódik és víz-etanol keverék keletkezik. Ez elválva a benzintől a tartály alján köt ki, viszont tudjuk, hogy a víz fémmel érintkezve mit csinál.

Műanyagtankos autóknál ez már nem probléma, de itt is az üzemanyagrendszer további részeit kell félteni. Ott amellett, hogy bőven van még fém alkatrész, a magasnyomású alkatrészek a modern rendszereknél már itt is megtalálhatóak, ezekben bőven tud kárt okozni egy ilyen lerakódás.

Honnan tudom, hogy megromlott?

Ahogy fentebbről kiderül többszázezres kár is lehet a jele egy ilyen folyamatnak, ezt jobb elkerülni. Főleg azzal, ha odafigyelünk az adott üzemanyag lejáratára, szavatosságára.

A sima benzin és gázolaj esetében is a javasolt maximum tárolási idő 6 hónap körül alakul, persze ezt nem mindig érdemes megvárni a lerakódások elkerülése érdekében. A benzinnél főleg a magasabb etanol tartalom (E10) miatt lehet magasabb a vízmegkötő képesség, amiből erednek a fentebb vázolt problémák.

Ezzel szemben érdemes kiemelni, hogy a prémium üzemanyagok akár két éven át is bírhatják különösebb probléma nélkül, tehát ha hosszabb távra tennénk le járművet, az lehet a jó választás. Persze tény, hogy ha tudunk kalkulálni az állást illetően, néha a legjobb lehetőség, ha leengedjük az adott járműből az üzemanyagot.

Vannak külső tényezők is, amik befolyásolják az üzemanyag szavatosságát. Ilyenek lehetnek a hőmérséklet, vagy hogy mekkora légrést hagytunk az üzemanyagtankban. Ha úgy tároljuk a benzint, hogy sok levegőt hagyunk neki, akkor több levegőből megköthető pára marad, amiből aztán képződik a lerakódás.

Mit tegyek, ha tönkrement?

Különösen nehéz kérdés lehet ez bármilyen jármű esetében. Régebbi benzinmotoros szerszámok és eszközök, robogók, kismotorok, motorok és autók esetében elég leengedni az üzemanyagot, átöblíteni a tankot és az üzemanyagrendszer csöveit, illetve érdemes kitisztítani a karburátort. Ez utóbbi két járműnél nagy odafigyelést és már érdemi szakértelmet igényel, mert többhengeres, többkarburátoros rendszereknél a szinkronizálás folyamata már nem házibarkács kérdése, ha elállítódik.

Modernebb rendszereknél már inkább oroszrulett a helyzet, de ha még éppen csak öreg benzinről van szó, akkor elég lehet leengedni a tankot, alaposan átmosni majd prémiummal feltölteni és kihajtani a rendszerből a szemetet. Nem a legegészségesebb megoldás, de nem okoz akkora károkat.

Gázolaj esetében már érdemes óvatosabban kezelni a dolgot, hiszen egy adagoló is tönkremehet a gázolajból kirakódott anyagok miatt. Ezeknek javíttatása egyre nehezebb, mert ahogy fogynak az utakról, a szakember is egyre nehezebben fellelhető.

A legrosszabb helyzetben az van, akinek egy modern aprólékos rendszerrel szerelt autójában vagy motorjában maradt elhasználatlan benzin vagy gázolaj. Ilyenkor érdemes trélert hívni és szakemberrel kimosatni az egész üzemanyagrendszert.

Ha esetleg edényben megy tönkre az üzemanyag, akkor azt érdemes lehet az erre kijelölt helyeken, esetleg ezzel foglalkozó vállalkozásoknál leadni. Ha annyira nem követnénk a hivatalos formát, szerelőműhelyek bizonyos esetekben szívesen fogadnak például ilyen benzint mosóbenzinnek.

Megfagy az üzemanyag?

A most taposott évszak kapcsán releváns kérdés lehet, hogy meg tud-e fagyni az üzemanyag? Bár nálunk nincsenek olyan hidegek telente, mint Szibériában, ahol akár -60 Celsius foknál is hidegebbet mérnek időnként, van értelme a kérdésnek.

Nem is a benzin esetében, hiszen annak a fagyáspontja valahol -40 és -60 fok között van. Ezzel szemben a gázolajban már -6 és -18 fok között is lehetnek gondok. Ilyen hőmérsékleti viszonyok között paraffin válhat ki a gázolajból, mely szennyeződésszerűen képes eltömíteni az üzemanyagrendszer bizonyos részeit.

Ezzel szerencsére a benzinhez hasonlóan nekünk szintén nem kell számolnunk, mert az itthoni benzinkutakon kapható gázolajban olyan adalék is található, mely ezt a kiválást gátolja. Probléma akkor merülhet fel, ha esetleg nyáron tankolt gázolajat felejtünk télen a hidegben, hiszen abban némileg eltérőek az adalékanyagok.

Miben tároljam?

Hogy ebben az esetben mi a hivatalos forma, azzal egy korábbi cikkünkben foglalkoztunk már. Eszerint olyan tárolóedényt kell találnunk, mely a benzin és gázolaj hatásainak ellenáll, azokra gyújtási veszélyt nem jelent és jól zárható.

Tökéletes megoldás lehet a benzinkutakon is vásárolható műanyag vagy fém kanna, de ennek ellenére sajnos sokan alternatív módszereket választanak, ami hosszútávon gondot okozhat. Ilyen például ha PET-palackba tárolunk be benzint, ami nem csak megadja magát egy idő után, de az Országos Tűzvédelmi Szabályzat feltételeinek aligha felel meg.

Hol tároljam?

Ami fontos, hogy gyermektől és háziállattól érdemes elzárva tartani bármilyen üzemanyagot. Tároljuk olyan helyen, ahol tűző nap és forróság nem éri, mert ezek miatt térfogatnövekedésbe kezdenek az anyagok. Ez okozhatja a tárolóedény szétrepedését, aminél nem csak elfolyik a drága üzemanyag, de környezetszennyező és balesetveszélyes.

Benzin esetében még alattomosabb lehet a tárolóedényben kialakuló benzin pára. Ez sokkal lobbanásveszélyesebb, mint maga a nyers benzin.

Tároljak készenlétben üzemanyagot?

Kerti munkáknál jól jönnek a benzinmotorral hajtott gépek, amikkel sokkal gyorsabban halad a munka. Bár nagy részük ma már kiváltható elektromos alternatívával, van ahol még mindig csak a belsőégésű motor a megoldás, ezekhez érdemes lehet üzemanyagot tárolni.

Viszont belegondolva ezeknek a szerszámoknak a nagy része szezonális eszköz, így nem biztos, hogy érdemes a tavaszi fűnyíráshoz megvásárolni télen a benzint. Akár edényben, akár magában a gépben tároljuk, pazarlás lehet a vége ha tönkremegy.

Motorosoknál gyakori, hogy régebbi modellekhez tartanak otthon némi tartalékbenzint. Sok motoron nem volt még üzemanyag-szintjelző és könnyebb volt benézni ha nem figyeltünk oda. 

Emellett télen van aki beindítja egyszer-egyszer a motort, hogy ne menjen tönkre az állás alatt. Ilyenkor is jól jöhet egy jobb minőségű benzin, viszont ezt érdemes lehet kijáratni, hacsak nem indítjuk be gyakrabban.

Biztosan kell neked otthon üzemanyag?

Az egész korábbi írást értelmetlenné teheti ez a pont, ha egy kicsit elgondolkozol rajta. Nyilván vannak esetek, amikor elengedhetetlen, ez érthető. Viszont ilyenkor nem többszáz literekről van szó, hanem kerti kisgépek, esetleg motorok szezonon kívüli működtetéséről. Ezekhez elég pár liter benzin vagy gázolaj, amit még szabályos is tárolni.

Ezzel szemben, amikor üzemanyaggal kapcsolatos hírekre pánikvásárlásba kezdenek az emberek és a nyakukon marad hónapokig az ezer literes IBC tartály, akkor azért már vannak gondok. Amellett, hogy nem szabályos, még balesetveszélyes is.

Ha vannak is jelenleg ellátási gondok az országban, egyelőre nem fenyeget az, hogy a világ összes üzemanyaga elfogy. Ha ez mégis megtörténik, nem az lesz a legnagyobb gondod, hogy röffen-e még az 1,9 TDI munkába menet.

Depositphotos