A hatósági benzinár okán jelenleg legfeljebb 480 forintot kell fizetni a 95-ös oktánszámú benzinért és a normál gázolajért. Megfordulhat az ember fejében, hogy most bespájzol magának az „olcsó" benzinből, mi több, a kísérletező kedvű autósok számára még a különböző oktánszámú benzinek összekeverése is csábító gondolatot jelenthet. Be is futott hozzánk egy kérdés ezzel kapcsolatban: mi történik, ha erre vállalkozunk, okozhatunk kárt az autó motorjának, ha az üzemanyagtartályban egymástól két eltérő recipéjű benzines hajtóanyagot töltünk? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ a MOL Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójában dolgozó szakemberekkel.

Mielőtt elmerülnénk a részletekben, érdemes két fontos alapfogalmat tisztázni. Az oktánszám a motorhajtóanyagok kompressziótűrési tulajdonságának jellemzésére szolgál, a kompressziótűrés pedig a motorhajtóanyagoknak az a tulajdonsága, amely megszabja, hogy milyen mértékben tűri az üzem során fellépő nyomás- és hőigénybevételt anélkül, hogy önmagától begyulladna, a spontán égés kopogásban nyilvánulna meg.

Az Otto-motoroknál fontos, hogy az elegy a nyomás hatására ne kezdjen égni, a dízelmotor viszont pont fordítva működik, ott a magas hőmérséklet és a nyomás, a kompresszió hatására gyullad be a robbanóképes keverék, magyarázta lapunknak Dr. Holló András vegyészmérnök, a MOL Finomítói Termékfejlesztés vezetője.

Milyen üzemanyagot érdemes tankolni?

Erre elég egyszerű válaszolni: azzal az oktánszámú üzemanyaggal érdemes számolni, amit az adott gépjármű kézikönyve javasol. Ha annál minőségibb üzemanyagot tankolunk, az csak jót tehet az autónak, a hozzájuk adott adalékanyagoknak köszönhetően, erről később még lesz szó. Ugye a 91-es oktánszámú benzint már kivezették a magyar piacról, tehát rontani nem nagyon lehet.

„A benzinmotoros autók zömét az elmúlt 15-20 évben a 95-ös benzinhez tervezték. Talán a nagyon régi, szocialista konstrukciók, vagy az ezeknél is idősebb veterán autók esetében jelenthet főként gondot a nemrég bevezetett E10, vagyis a tíz százalék bioetanol bekeverésével forgalmazott 95-ös benzin. A régi autóknál is inkább valami tömítés, vagy vezeték károsodása jelenthet problémát, ami nem etanol kompatibilis” – mondta Dr. Krár Márton vegyészmérnök.

Aki fél attól, hogy az E10 kárt okozhat az autójának, mindenképp nézzen rá az interneten található adatbázisok egyikére, ezek hasznos információkkal szolgálhatnak. Akinek az autójáról kiderül, hogy veszélyeztett, annak érdemes átnyergelni olyan prémium üzemanyagra, amely az E5 előírásnak felel meg, esetleg ETBE komponenssel váltották ki a bioetanolt gyártása során. Az E10 egyébként maximum 10 százalék etanolt és 3,7 százalék oxigént tartalmazhat, a magyar jogszabály miatt itthon közel 10 százalék etanolt kell beletenni az olcsóbb benzinbe.

Kútoszlop
Kép: MOL

Az a fránya motorkopogás csak nem akar elmúlni

Amikor a benzinmotorban rendellenesek az égési folyamatok, például nem a szikra, hanem öngyulladás hatására kezd égni a benzin-levegő keverék (pl egy olyan konstrukciónál, ahol nincs kopogásérzékelő), a motor kopogni, csörögni fog. Ha ilyesmit tapasztalunk, mielőbb keressünk fel egy szervizt. Ez a jelenség alapvetően az üzemanyaggal függ össze, ilyenkor is tanácsos prémium terméket tankolni, mert azzal részben tisztítjuk a motort, középtávon eltűnhetnek a rendellenességet okozó lerakódások, szerencsés esetben ilyenkor az idegesítő zaj is megszűnik, jelezte Dr. Holló András, aki hozzátette, nagyobb oktánszámú üzemanyagot bátran lehet választani, a kisebb oktánszámútól kell tartózkodni, de ezeket kivonták a forgalomból.

Hány tankolás után várható javulás a prémium üzemanyagtól?

Azt leszögezhetjük, hogy várható javulás, amennyiben hajlandóak vagyunk szélesebbre nyitni a pénztárcánkat a töltőállomáson. Viszont túl sok a paraméter ahhoz, hogy az általánosításra lehetőség legyen, nem lehet pontosan megmondani, hány tankolás után állhat be olyan javulás, amely már az átlagfelhasználó számára is érzékelhető. Minden autó más és más, amihez még hozzájön a vezetési stílusból fakadó fogyasztás mértéke, az, hogy előtte mennyi ideig tankoltunk 95-öst és hol, meg persze az sem mindegy, hogy a korábbi lerakódások mennyi idő alatt kerülnek eltávolításra, sorolta Dr. Krár Márton.

Benzinkút
Kép: MOL

A lerakódások nagy ellensége: az adalékanyag

A benzinekbe kevert adalékok fontos szerepet játszanak, feltisztítják és tisztán tartják a motort, emellett csökkentik a belső súrlódást. De ezt nem a motorolajtól kellene várni?

Részben igen, vágja rá Dr. Holló András, aki rögtön hozzáteszi, hogy általában a dugattyú olajlehúzó gyűrűknek a súrlódását, kopását csökkenti a benzin vagy a gázolaj, ebben segíthet az üzemanyag.

„A benzinhez adott adalékok valóban jó hatást gyakorolnak a motorra, ezt több teszt is bizonyítja. Szélsőséges esetben a lerakódások a fogyasztás növekedéséhez, nagyobb károsanyag-kibocsátáshoz, az autó menetviselkedésének romlásához vezethetnek. Ilyen esetben nem elég hatékony az égés, elégetlen anyagok képződnek, ami nem jó, ezeket a katalizátor nem biztos, hogy át tudja alakítani” – tette hozzá a szakértő, aki semmiképp nem javasolja, hogy otthon egyéb adalékokat adjunk hozzá az üzemanyaghoz, aki erre vetemedik, még kárt is okozhat a kocsijának.

Töltőpisztoly autóban
Kép: MOL

A magyar forgalmazók által használt adalékanyagok egyébként világszínvonalúak, a világ vezető adalékgyártóitól származnak. Az üzemanyaggyártók pedig minden olyan komponenst bekevernek a benzinbe és a gázolajba, ami az autó hosszú távú, stabil működéséhez kell.

A MOL üzleti titokra hivatkozva nem árulta el, hogy kiktől veszi az adalékanyagokat, mint ahogy az sem publikus, hogy mennyit használnak fel az üzemanyagokban. Azt viszont elárulhatták az általunk megszólaltatott vegyészmérnökök, hogy a gázolajba akár 5-6-7 féle is kerülhet ezekből, mindegyik egy adott paramétert állít be a fentebb felsoroltak közül, hogy a termék megfeleljen a szabvány követelményeinek. További teljesítménycsomagok hozzáadása a kiszállítás előtt vagy a töltőpontokon történik meg, árulta el Dr. Holló András.

Az egyik legfontosabb kérdés: lehet mixelni a 95-ös és 100-as oktánszámú benzint, hogy hozzájussak egy 98-as oktánszámú elegyhez?

Műszakilag, technikailag nincs akadálya a mixelésnek, problémát sem okozhat a motornak, de a vegyészmérnökök egyáltalán nem látják értelmét a keverésnek, azt mondják, hogy a delikvens inkább tankoljon egyszer 95-öst, utána meg tankoljon 100-ast.

„A kevert üzemanyag valamennyivel jobb lesz, mint a 95-ös, de biztos, hogy rosszabb lesz, mint a 100-as. Az, hogy melyikhez áll közelebb, persze attól is függ, honnan vesszük a benzint, érdemes egy cégtől beszerezni az üzemanyagokat annak, aki mindenképp szeretne mixelni” – jelezte Dr. Krár Márton.

Töltőpisztolyok
Kép: MOL

Mennyi ideig tartják meg „szavatosságukat” az üzemanyagok?

A beszélgetés során szóba jött, hogy a prémium üzemanyagok eltarthatósága jobb, etanolos- tartalmú benzint nem érdemes hosszabb időre benne hagyni a kis gépekben (pl. fűkasza, fűnyíró). A sima benzin és gázolaj eltarthatósági ideje (avagy javasolt tárolási ideje) 6 hónap. A prémiumok két évig eltarthatók, ez markáns különbség.

A százhalombattai finomító csodafegyvere, a hidegkamra

Amikor szóba került a kikevert üzemanyagok tesztelése, Dr. Holló András elmondta, hogy a MOL tesztmotorokat és tesztautókat is használ a bevizsgáláshoz, külső partnerek bevonásával. A fejlesztések során vizsgálják a mintaként szolgáló hajtóanyaggal elérhető maximális sebességet, a gyorsulás mértékét és a leadott teljesítményt, nyomatékot is. Külön érdekesség, hogy a százhalombattai finomító egy -40 fokig hűthető hidegkamrával is rendelkezik, ahol elsősorban a gázolaj hidegfolyási tulajdonságait és ezzel összefüggésben az autók indítási tulajdonságait lehet jól tesztelni.

Hidegkamra
Kép: MOL

Hidegkamra
Kép: MOL

Tovább nőhet az etanol aránya a sima üzemanyagokban

Az uniós tagállamok most véleményezik a „Fit for 55” nevű klímacsomagot, ha elfogadják, akkor 2030-ig 55 százalékkal csökkenhet az egész európai gazdaságban a szén-dioxid-kibocsátás. 2050-ig pedig a közúti közlekedést is karbonsemlegessé szeretnék tenni a politikusok, előbb-utóbb ez a törekvés a magyar piacra is be fog gyűrűzni, hangoztatta Dr. Krár Márton. Hozzátette, várhatóan egyre több biokomponens, vagy valamilyen karbonsemleges összetevő fog belekerülni a benzinekbe és a gázolajokba. Az újfajta E10 alkalmazása kockázatot jelenthet a 20-30-40 éves autókra, emiatt még inkább indokolt lesz arra figyelni, hogy milyen üzemanyagot tankol az ember, amikor egy régebbi konstrukciójú autóval közlekedik. Célszerű ellenőrizni az autónk gépkönyvét, az internetes adatbázisokat.

Töltőpsztoly autóban
Kép: MOL