A szezonális gumiabroncsokat egyáltalán nem mindegy, hogyan tárolod, mert használaton kívül is tönkremehetnek
Bár a magyar autósokra jellemző spórolási szokások miatt nem minden esteben életszerű arról beszélni, hogy hogyan tárold szezonon kívül autógumit, azért bízom benne, sokatoknak aktuális ez a kérdés. Azoknak, akik egész évben négyévszakossal mennek, vagy rosszabb esetben csak nyárit, vagy csak télit használnak, a tárolással nem kell foglalkozniuk.
A statisztikák alapján a magyar autósok 50-60 000 kilométert megtesznek egy szettel, ami, ha két garnitúrával és az átlagosnál nem komolyabb éves futásteljesítménnyel számolok, jó néhány éves használati időt jelent. Az évente akár 3-4-5 hónapra félretett gumiabroncsok általában nem kapnak különösebb figyelmet, maximum az újra üzembe helyezés előtt átvizsgálják azokat. Már amikor ez egyáltalán megtörténik.
A félretett gumik, attól függően, hogyan tárolod azokat, elég változatos használati időt teljesítenek. A nem megfelelő, vagy súlyosan anyagkárosító tárolásból fakadó hibák miatt nem csak a gumi élettartama rövidül, de az évek során nagyon hamar romlik a menetteljesítménye és balesetveszélyessé válhat.
Sok említett dolog mellett az sem mindegy, hogy a legolcsóbb kínai gumi, vagy egy márkás drága gumi élettartamát igyekszünk minél tovább húzni. Jellemzően az olcsó kínai, akár újrafutózott vagy korai életszakaszában rosszul tárolt, esetleg egyszerűen csak a tömeggyártásnál megengedett nagyobb hibatűréshatár mellett készített abroncsok élettartama jóval kevesebb.
Ha nincs lehetőséged megfelelő módon tárolni a gumikat, vagy túl nagy nyűgnek érzed az egészet, érdemes megkeresni gumiabroncs tárolásra szakosodott gumihotel céget. Ha nem akarsz keresgélni akkor térj be a legnagyobb gumiszerelésre szakosodott cégek egyikébe, mint a Marso, az AKH és a First Stop. Többnyire ezek is rendelkeznek ilyen szolgáltatással.
1. Zárt helyen tárold a gumiabroncsokat
Tulajdonképpen ennek két ésszerű indoka is van, az egyik alapvetően a közbiztonság. Bár elvileg a gumiabroncsok saját elhatározásukból nem képesek helyváltoztatásra, esetenként mégis váratlanul lába kél egy-egy garnitúrának. Szóval érdemes nem szem előtt hagyni az autód nem használt abroncsait.
A másik, technikai értelemben vett előnye a zárt tárolónak, hogy napfénytől védve, ezáltal az éltető tűzgömb károsító sugárzásaitól mentes környezetben lesznek pihentetve a gumiabroncsok. Ideális, ha -5 °C és + 25 °C között mozog a hőmérséklet a tárolásra szánt helyszínen, mivel a szélsőséges hőingadozás roncsolja az abroncs anyagát. Lehetőleg száraz helyen tárold a gumikat.
2. A gumiabroncsokat, ha megoldható, felnin tárold
Ennek több előnye is van. Egyrészt megkíméled a gumikat a fel- és leszerelések során történő deformációs hatásoktól, másrészt lényegesen gyorsabb és egyszerűbb lesz a szezonális átgumizás feladata. Fontos megjegyezni, hogy a csere alkalmával érdemes átnézetni szakemberrel az abroncsokat, mert a használat közben elszenvedett sérülések miatt szükség lehet újracentrírozásra, de akár a futómű elállítódására is fény derülhet, egy esetlegesen félre kopott abroncsból.
A tárolást is megkönnyítheti, ha felnin tárolod a gumiabroncsokat, mivel üzemi állapotban, tehát felnire szerelve és megfelelő nyomáson sokkal jobban ellenáll a fizikai behatásoknak. Nem valószínű, hogy deformálódnak, még ha az egész garnitúra is oldalára fektetve, egymáson hever.
3. Lehetőleg ne használd polcnak a nem használt gumiabroncsokat
Ez elsősorban akkor jelent problémát, ha nem felnin vannak az abroncsok. Ha oldalára fektetve tárolod a natúr gumikat, egymás hegyén-hátán, egy idő után a súly hatására deformálódhatnak. Az, hogy milyen mértékű az alakváltozás, nagyban függ a gumi anyagminőségétől, súlyától és peremétől, hiszen a nagy ballonos gumik oldalfala puhább, mint a peres típusoké.
A felni nélkül vagy leeresztett állapotban tárolt gumik állítva tárolása is igényel némi foglalkozást, időközönként jót tesz, ha átforgatod. Ezzel elkerülheted a deformálódásukat. Az autó menettulajdonsága szempontjából egy apróbb elváltozás is okozhat olyan problémát, hogy egy bizonyos sebességnél elkezd majd rázni az abroncs.
4. Tisztítsd le és ápold, mielőtt elrakod a gumiabroncsokat
Egyéni igényesség kérdése, hogy a szezon végén lecserélt gumikat milyen állapotban helyezed kényelembe téli vagy nyári álmot aludni. Mindenesetre annyit azért elárulok, hogy akár felni, akár csak gumi kerül a tárolóba, a használat közben rákerült anyagok feleslegesen irritálhatják a felületét. Ez nem javít az állapotán abban az időben, amikor nem használod. Gondolj csak a télen rákerült síkosságmentesítő anyagokra, vagy a rengeteg különféle olaj és vegyszerek tömkelegére, amiken nap mint nap áthajtasz.
Ha szakítasz időt az ápolásra, érdemes a mosás után lekezelni a gumikat valamilyen gumiápoló szerrel. Alternatív megoldásként patikában kapható glicerinnel vagy szilikon zsírral érdemes kezelni a gumi oldalfalát, de én személy szerint az Auchanban kapható Dr. Marcus nevű szert is egészen elfogadhatónak tartom ár/érték arányban.
Néhány ötlet:
- Mannol Tire Cleaner gumiápoló Spray (~ 1100 Ft):
650 ml-es flakon szerintem elég gyorsan fogy, autósboltokban kapható - Sheron Gumiápoló (~ 900 Ft):
500 ml-es pumpás kiszerelés, jól felvihető, 8 kereket sikerült vele lekezelnem és maradt egy kicsi a palackban. Szerintem ez is jó cucc. - Prevent Gumiápoló Spray (~ 1800 Ft):
400 ml-es flakon nekem nem sokra volt elég, egy 16-os garnitúra külső felét tudtam vele lekezelni. - Dr Marcus Gumiápoló (~ 1600 Ft):
750 ml-es pumpás flakon, egy harmada elég volt 4 db 17”-os kerék külső felének alapos kezelésére.
Összességében arra jutottam, az aeroszolos verziókkal szemben a pumpás ápoló szerek hatékonyabbak szerintem, ezt követi a glicerin vagy a szilikon zsír, amik szerintem a legjobbak. Nyilván attól is függ milyen kerékről beszélünk, én a terepjárom kerekeit glicerinnel kezelem az óriási felület miatt, ugyanakkor az utcai autó keskeny gumiperemére a kevesebb maszatolással járó pumpálós flakonú szert használom.