2019. március 01. | 17:45

Neked mi a fontos egy egyterű vásárlásakor? Megbízhatóság? Praktikum? Divatos formaterv? Vagy a fejedelmi luxus? Nyugi, mindenre van alternatíva!

Chrysler Voyager (2001-2007) - 350 000 Ft-tól

Ha a lehető legkisebb összegért szeretnéd a lehető legmutatósabb hétszemélyes családit, akkor valószínűleg a Chrysler Voyager mellett fogsz kikötni. Az amerikai egyterű első generációja 1988-ban mutatkozott be, ennek formája és kialakítása még igencsak a kisbuszokéra hasonlított. A harmadik szériánál érkezett a dizájnbeli megváltás, 1996-tól kezdték gömbölyíteni a vonalakat. A hazai forgalomban már csak elvétve látni egy-egy ilyet, utódja viszont megér egy misét. A 2002 utáni példányok már 350 000 Ft környékén megjelennek a használtpiacon, ami úgy gondolom kimondottan jó ár/érték aránynak számít.

Hatalmas buborékformája még ennyi idő után sem hat öregesnek, kiemelkedő helykínálata pedig kimondottan praktikus járművé teszi a Voyagert. A benzineseknél a 2,4 literes egység jelentette a belépőszintet, de 3,8 literes V6-os is készült belőle. Magyarországon vélhetően 2,5-ös és 2,8-as dízel népszerűbb, ezekkel még korrekt fogyasztást is ki lehet hozni az autóból. Ha ilyen árkategóriában keresel egyterűt, vess rá egy pillantást, de azért számíts arra, hogy nem a Voyager nem a legstabilabb műszaki tartalommal rendelkező jármű a kategóriában.

Renault Espace (2002-2014) - 600 000 Ft-tól

Sokat gondolkoztam azon, hogy vajon létezik-e észérvekkel alátámasztott magyarázat arra, hogy miért vesz valaki francia autót. Van a tipikus, sztenderd válasz:

„Jaj, de hát olyan kényelmes, meg nézd milyen divatos.”

Oké, ez még így rendben is van, de egy családi egyterűnek a mindennapi nyüstöt is bírnia kell. Ez az a kategória, amiben a racionalitás áll az első helyen, egy használati cikk. Vinni kell vele a gyereket reggel az iskolába, edzésre, oviba, délután menni értük, ebbe a feszített napirendbe nem fér bele, hogy műszaki problémák miatt rendszeresen kidőljön az „igásló”.

Senki sem lenne boldog, ha a náthás gyerekének órákon keresztül kéne a szakadó esőben állnia, csak azért, mert megállt a gépezet. De ha valaki az Espaceben találja meg élete értelmét… ki vagyok én, hogy lebeszéljem. Kívülről eltér a megszokottól, simán elhiszem, hogy tetszik valakinek, bár én a belsejétől minden egyes alkalommal sírógörcsöt kapok, amikor meglátom. Mellette szól viszont a praktikum, a bőséges helykínálat és a biztonság. A motorpaletta is széles, három benzines (2,0, 2,0T, 3,5 V6) és négy gázolajos (1,9, 2,0, 2,2, 3,0 V6) közül választhattak a vásárlók. Az Espace IV-ből a hazai kínálat 600 000 Ft-től indul.

Toyota Avensis Verso – 700 000 Ft-tól

Aki inkább használni szeretné az autóját, mint szerelőhöz hordani annak kitűnő választás lehet a Toyota Avensis Verso. A színtiszta funkcionalitás megtestesítője a japán egyterű, minden megtalálható benne, amit ebben a kategóriában elvár egy vásárló. Kényelmes ülések, könnyű variálhatóság és akkora tér, hogy egy komplett háztartást is elvihetsz vele a kontinens másik oldalára. 2001-ben került forgalomba a modell, egészen 2009-ig gyártották, eközben átesett egy ráncfelvarráson. A késői példányok közül ki lehet fogni szépen felextrázott darabokat is, de akinél nem szempont a kütyüarzenál az bármelyik évjáratból választhat, nem fog csalódni.

Már a 116 lóerős D4D dízelmotor ereje is elegendő, hogy tisztességesen mozgassa a nagy kasztnit, aki többre vágyik, annak ott van a 2,0 literes benzines a maga 150 lóerejével. Személyes tapasztalatom is van a típussal, édesapám több, mint 2,5 éve használ Versót, ezalatt közel 100 ezer kilométert tett az autóba vegyes használattal. Imádja, a kötelező szervizeken kívül nem volt gondja vele. Egyedüli negatívumként talán azt lehet felhozni ellene, hogy kicsit ingerszegény, nehéz érdekes dolgot találni benne. De egy családi egyterűnek szerintem nem is kell megemelnie a benne ülők pulzusát. Kevesen ismerik itthon, de remek választás.

Volkswagen Sharan – 750 000 Ft-tól

Persze, hogy kevesen ismerik szegény Versot Magyarországon, hiszen létezik Volkswagen Sharan, vele pedig nehéz felvenni versenyt népszerűség tekintetében. Pedig a recept szinte dekára megegyezik: strapabíró, praktikus, kényelmes, csak úgy, mint a Toyota. De akkor miben rejlik sikerének kulcsa? Abban, hogy Volkswagen. Ez a márkanév rengeteg embernek garanciát jelent a minőségre és megbízhatóságra, a korábbi pozitív tapasztalatok miatt el sem jutnak odáig, hogy más típus után nézzenek.

Tényekkel nehéz vitába szállni, a Sharan egy bizonyítottan jó autó. Ezt igazolja, hogy az első generációt apróbb változtatásokkal 15 éven keresztül gyártották. A TDI motorokkal kikegyegnek a világból, függetlenül attól, hogy hány lovas változatról van szó, a benzinesek közül pedig létezett egészen hajmeresztő 2.8-as VR6-os is. A használtpiacon a szebb állapotú példányok olyan 750 ezer forinttól kezdődnek, de vigyázni kell, mert sokat manipulált kilométerállással hirdetnek.

Opel Zafira B – 1 000 000 Ft-tól

Az első generációs Zafira szintén egy nagy sikertörténetnek számított Európa-szerte, még mindig rengeteg koptatja a hazai utakat. Eljárt már felette kissé az idő, sok vásárlónak már kiesik a látómezejéből életkora miatt, valami modernebbet szeretnének. Nekik érdemes körülnézniük a második szériás Zafirák között, mivel 1 millió forint környékén már akár 2007-es példányba is bele lehet futni.

Formavilága alig öregedett az évek alatt, ebben az árfekvésben talán ez a legfiatalosabb kinézetű 7 személyes. A harmatos 1,6-ostól egészen 240 lovas turbós 2,0 literesig tart a benzines paletta, gázolajosok közül 1,7-es és 1,9-es CDTI közül lehetett választani.

Mercedes R-osztály – 2 200 000 Ft-tól

Van, aki azért vesz egyterűt, mert bejön neki a szellős utastér, a praktikum és azok a fura dolgok, amikért ilyen járművet szoktak vásárolni emberek. Viszont én úgy gondolom, hogy a legtöbb embernek ez egy szükségmegoldás, amire a család, gyerekek és a megváltozott életkörülmények miatt „kényszerül rá”. Előtte lehet, hogy a hideg futkosott a hátán, még a gondolatától is annak, hogy neki egyterűje lesz valamikor. Na, pont ennek a rétegnek lehet kitűnő választás a Mercedes R-osztály.

Újkorában hatalmasat bukott a modell, nem váltotta be azokat a reményeket, amiket a stuttgartiak fűztek hozzá. Mint időközben kiderült, meglehetősen szűk az a réteg, aki 20-30 milliós árfekvésben vásárol „családi” autót. Ennyibe már gyakorlatilag bármelyik modell belefért az akkori palettából, érthető, hogy kevesen tették le az R-osztály mellett a voksukat.

Viszont így bő egy évtized után mindjárt más a helyzet. Bitang erős dízelmotor, fejedelmi luxus és kényelem akár 6 felnőtt számára is, alig több, mint 2 millió forintért. Ugyan kétszer drágább, mint a többi autó a felsorolásból, de legalább kétszer annyit is tud nyújtani hozzájuk képest. Hosszú túrákra keresve se találni jobbat ennyi férőhellyel. Grandiózus mérete és ritkasága miatt még ma is megnézik, egyedülálló tekintélye van az utakon. Legkisebb változatában is V6-os dízel dolgozott, de lehetett kérni 5,0 literes V8-as benzinessel is. Kevés? Semmi gond. Ott az R63 AMG. Egyterű 6,2 literes V8-as motorral, 525 lóerővel. Ennél abszurdabb négy keréken guruló járművet elképzelni is nehéz.