2022. március 08. | 15:07

Olvasónk régi Swiftje elfáradt, helyette valamilyen észszerű autót vásárolna, de nem esne túlzásokba. Érdekli, hogy szabad-e Seatot venni egymillió forint alatt. Marci szerint inkább gyűjtsön még pénzt és mutat neki értelmesebb választásokat.

„Kedves Marci!

Egy 21 éves egyetemista srác vagyok, aki le szeretné cserélni a ‘98-as Suzuki Swift 1,6-os autóját egy modernebb és valamelyest komolyabb kocsira. Már két éve használom, és az állapota végett elérkezett a váltás ideje.

A keretem erre 800-900 ezer forint körül alakul, nem szeretnék többet szánni a vásárlásra, nem akarom lenullázni magamat. Hosszas gondolkodás és használt autós nézegetés után arra a döntésre jutottam, hogy az autós karrieremet egy Seat Ibiza vagy Cordoba 6L-ben szeretném folytatni. A kiszemelt motor: 1.4 86 lóerő és 132 NM >>BXW<< kódjelű. A kocsit több helyen is használnám: városban, országúton, elvétve autópályán is. Főbb szempontjaim: megfizethető fenntartási költségek, illetve, hogy az autó aránylag biztonságos és megbízható legyen. Tudom, hogy ez az árszegmens a piacon erős kompromisszumot követel, ezért lemondtam a tágasságról, a komfortos beltérről és a hatalmas száguldásokról. Természetesen ezt utólag lehet orvosolni.

Nézegettem kompakt autókat, mint például II-es Focust, H Astrát, Lacettit, nyolcadik generációs Lancert, illetve első és második generációs Octaviát, Civicet, E12 Corollát, Almerát is. Végül arra jutottam, hogy nem akarok zsákbamacskát vásárolni, mivel nagyrészt ezeknél a típusoknál az árképzés középmezőnyében találom magamat (kivéve Lacetti, I gen. Octavia és Almera), itt pedig már növekszik a „szopóroller” esélye.

A kérdésem az lenne, hogy mik a tapasztalataid a 6L Ibizáról és Cordobáról? Ajánlható vagy inkább engedjem el ezt az ötletet? lletve ebben az ársávban van még olyan típus, amely ajánlható? Természetesen a vásárlás előtti átvizsgálást mindenképpen elvégeztetem és az állapot alapján fogom rámondani az áment a vásárlásra. 

Nagyon köszönöm válaszodat!

Tisztelettel,

Koppány”

Seat Ibiza

Kedves Koppány!

Köszönöm leveled. A ‘98-as Swift valóban megérett a cserére, hiszen 24 éves korban már rozsdásodnak, és a folyamat gyakran visszafordíthatatlan.

A következő autód ügyében úgy vélem, hogy mindössze százezer forintra vagy a megoldástól, és el is mondom, miért. A piac úgy működik, hogy a jobb autókat az eladók igyekeznek beárazni éppen egymillió forint alá, hiszen sokan maximum ennyiért keresnek használt autót, tehát nő a gyors eladás esélye. Ez az oka annak, hogy a 900 ezer és egymillió forint közti kínálat sokkal nagyobb, mint a 800 és 900 ezer forintért elérhető választék. Azok a járgányok, amelyeket nyolcszázért hirdetnek, gyakran csak a félmillió forintot érő autók tulajdonosainak optimista vágyait képviselik.

A felsorolt autókra kitérve úgy gondolom, hogy az Ibiza nem rossz választás, bár sosem voltam meggyőzve a Volkswagen-eredetű benzinmotorok minőségéről. A Seatok utastere lehangolóan öregszik, vagyis kopnak a műanyagok, szakadnak a kárpitok, így ennyi idős korban már sok az elhasznált példány. Abban viszont igazad van, hogy az általad belőtt összeghatárig a jobban sikerült típusok kínálatának aljáról válogathatsz, és ez nem túl szerencsés. A Focus II, Lacetti, Lancer, Octavia, Civic és Corolla mind remekül sikerült autók, ezért a jobb állapotú példányok sokba kerülnek, nem úgy mint a Nissan Almera, ami hitvány minősége miatt a kutyának se kell.

Azt javaslom, hogy gyűjtögess még egy kicsit és nézd át az egymillió forintért elérhető kínálatot is, mert merőben más autókkal fogsz találkozni, mint most. A Ford Fiestát és Fusiont, a Renault Cliót és Megane-t, Swiftet és SX4-et, valamint Focus II-t keresgélnék a helyedben, mert ezek olcsón fenntartható és bevált autók, de ennyi idős korban csak szigorúan benzinmotorral szabad őket megvenni, ha a konkrét példány amúgy más szempontból megfelelőnek tűnik.

Sok szerencsét!

Marci