2021. szeptember 26. | 13:01

A hetedik generáció még hordoz valamit a kilencvenes évek japán autóinak erényeiből, a kínálat bőséges, de Marcinak vannak fenntartásai.

„Szia Marci!

1 millió forintig szeretnék autót venni. Szombathely és Tata között szoktam hetente ingázni (van, hogy annál ritkábban), emellett városi használatra néztem ki egy hetedik generációs (hatchback), 1,6-os Honda Civic faceliftes (2003-2005), háromajtós modellt. Ha szigorúan nézzük, akkor Szombathely-Tata oda-vissza hetente garantáltan 320 km, illetve hétvégén belvárosi közlekedés. Vajon jó választás az említett kocsi?

Üdv, Martin”

Kedves Martin!

Köszönöm, hogy írtál, igyekszem válaszolni.

A Honda Civic hetedik generációja talán pont az utolsó mohikánok egyike, amit még nem teljesen az európai ízlés szerint terveztek, ellentétben az utódjával, vagyis az UFO Civic-kel. A busz-Civic-ként is emlegetett sorozat nyomokban tartalmaz még valamit a japó oldschool koporsók életérzéséből*, amit oly sokan keresnek és szeretnek. Joggal. Mechanikus technika, kakas benzinmotorok, éles vezetési élmény, magas fordulatszám, gyorsan megkedvelhető és precíz váltó a középkonzol tetején, cserébe alulméretezett fékek és kicsi gyári kerekek.

Kevés típushibája van, ezek is általánosnak mondhatók a japán autók esetében. Ennyi idős korára fel kell készülni az olajfogyasztásra, amit az oxigénszenzor és a katalizátor hibakódja fog majd jelezni, és persze a “megrövidült” nívópálca amely nem ér bele az olajba. A futómű gumi alkatrészei elöregednek és a kormánymű is hajlamos a kopogásra, ám szerencsére ez egy ideig utánállítással javítható. A legkomolyabb problémák egyike azonban a váltó nyelestengelyének hibája lehet, amelyet búgással ad tudtunkra a szerkezet. A váltóhiba javítása nem olcsó, valamint az idővel elkerülhetetlen korrózió is gondot okozhat ezért erre a két jelenségre érdemes fokozottan odafigyelni a megfelelő Civic kiválasztásakor.

Amellett, hogy a Civic hetedik generációja remek autó és a hibák sem túl kirívók, az egyetlen indok, amiért én mégis tartanék az angliai Swindonban gyártott típustól, az a biztonsága. Az irányított törésteszteken jól szerepelt ugyan és példás eredményt ért el gyalogosvédelem terén, de ezekben a „felkészített” esetekben én egyre kevésbé hiszek**. Optimista hangok azt mondják, hogy a 2001-től gyártott Civic volt az első, amit a Honda mérnökei az 1997-ben bevezetett Euro NCAP közlekedésbiztonsági kutatóintézet elvárásainak és az európai balesetvédelmi normák teljesítésére gyártott.

Véleményem szerint az akkoriban megfelelően biztonságosnak tekintett karosszéria és jónak mondható utasvédelem mára elavult, valamint kérdéses, hogy az azóta elrozsdásodott elemek és esetleges sérülések következtében mennyi maradt a 2001-ben ötből négy csillagosra értékelt túlélési lehetőségekből. Ez számít majd igazán, amikor televág szemből egy csippelt Passat TDI.  Bárki bármit mond, egy esetleges karambol alkalmával rosszabb esélyekkel indulsz, mintha egy erősebb és nagyobb tömegű kortárs német típusban ülnél. Ahogy írtad, hetente jársz a Szombathely-Tata vonalon, ezért ezt is érdemes figyelembe venni.

Részemről ajánlott autó a Civic, de a neheze ott kezdődik majd, amikor lassan húsz éves korára szeretnél törés- vagy rozsdamentes példányt találni, mert ez egyszerűen lehetetlen, vagy ha mégis, akkor nem adják oda egymillióért. Legyél kitartó és nézz meg minél több eladó autót, mert ha sikerül egy fasza hetedik generációs példányt találnod, iszonyúan fogod szeretni és legalább 3-4 évig gondolod majd azt, hogy soha nem adod el, végül pedig továbblépsz egy Accordra.

Sok sikert a vásárláshoz!

Üdv:

Balló Marci

* Kivéve a törököknél gyártott szedán és a nagypapáknak szánt ötajtós kivitel.

** A 2009 Audi Q7 négy csillagot kapott, a Fiat 500 ötöt. Mindenki döntse el, hogy melyikben ülne egy esetleges ütközetben.