2022. március 10. | 15:30

Olvasónk három gyerekkel használja 1,2 literes Opel Astráját, amelyet most valamilyen praktikusabb és erősebb autóra cserélne, legfeljebb 2 millió forintért. Ennyiért már van kínálat, de akadnak csapdák is.

„Szia, Marci!

Elnézést kérek az írásért, de autóvásárlás előtt állva szeretném a segítségedet kérni. Rengeteg cikk, vélemény, illetve videó megnézése után sem nagyon tudom eldönteni, hogy mitévő legyek. A keretem körülbelül 1,8-1,9 millió forint lenne, és jelenleg egy 2003-as Opel Astra G 1,2 automatám van, a három gyerekemet szállítom vele, de öten évente általában legfeljebb tízszer utazunk, inkább csak ketten-hárman. Fontos, hogy szívó benzines motorral legyen szerelve az autó, mert az megbízható.

Évente körülbelül 5-6 ezer kilométert teszek meg, inkább az egyterűek érdekelnek, a kiszemeltek pedig:  Citroën C3 Picasso 1.4 VTI motorral, Opel Meriva 1.4 101 lóerős, Opel Agila 86 lóerős, 1,2-es, esetleg a Kia Venga 90 lóerővel. Ezek közül formára a Citroën tetszik a legjobban, kérdés, mennyire megbízható. Vagy maradjak az Opelnél? Esetleg van más tipped? Előre is köszönöm a válaszokat és minden jót kívánok!

Üdv: Laci”

Szia Laci!

Köszönöm leveled. A jó hír az, hogy az 1.2-es Astra G után nem lesz nehéz az előrelépés, mert ennél a 75 lóerős típusnál nem sok alulmotorizáltabb autót ismerek. A rossz hír pedig az, hogy a vásárlók többsége most a négyhengeres szívó benzines típusokra gerjed, pedig ezek között is akadnak komoly buktatók, amire sokan nem is számítanak, miközben örülnek a Szent Grálnak tartott időzített bombájuknak.

A Citroën C3 Picassót pont a motorja miatt ejteném ki, ugyanis az 1.4 VTi nem a megbízhatóság csúcsa, sőt, a legnagyobb csapdák közé sorolnám. A használtautó-piacon ezek, és 1,6 literes VTI társaik már a végüket járják, valószínűleg ez lehet az oka annak, hogy havonta megtalál minket egy tulajdonos, aki eladná autóját frissen a motorcsere után,  de még mindig kisebb-nagyobb hibákkal.

Az Opel Agiláról hamarosan megjelenik egy használtautó-tesztem és remek benyomásokkal gazdagodtam a vele töltött hosszú hétvége során, bár öt személyre semmiképp sem tartom ideálisnak, mert egyszerűen nem fogtok elférni benne, hacsak nem vagytok japánok. A Suzuki K12B motor az egyik legjobban sikerült kisköbcentis négyhengeres a piacon, gyakorlatilag kinyírhatatlan és ezzel a kasztnival vidámnak is nevezhető városi használatban.

Opel Agila

A Kia Venga benzinmotorja könnyen a Citroënéhez hasonló zsákutca lehet, amennyiben az előző tulaj nem cserélte rendszeresen az olajat és ettől a motor károsodott. Továbbá a Kia esetében számolni kell az idő előtt lebomló, gyenge minőségű, fröccsöntött és porfestett utastérrel is, amitől a tizenéves autók gyakran lelakottnak érződnek. Nem költeném Vengára az összekuporgatott pénzem.

Az Opel már bizonyított a családban, így maradnék a márkánál, hiszen olcsón fenntartható és golyóálló technika. Kereskedésünkben a hírhedt olajfogyasztás problémájával sem találkoztunk túl gyakran, bár brit tudósok szerint a jelenség létezik, ezért vásárlás előtt mindenképp érdemes szerelővel átnézetni a járgányt. A Meriva remekül variálható, kis alapterületű, mégis tágas utasterű típus, amely bizonyára nem okozna csalódást még öt fővel a fedélzeten sem.

Opel Meriva
Forrás: Opel

Ha adhatok egy tippet, akkor az 1,9 milliós összeghatárig a Nissan Note-ért indulnék csatába. Szerintem a mini-egyterű kategória legjobban sikerült autója. Az 1,4 literes motor japán eredetű, míg az 1,6-os, 110 lóerős motor francia-japán közös találmány, bár ez lényegtelen, hiszen egyikre sincs érdemi panasz. Ezért a pénzért tízéves példányok közül válogathatsz majd, és a magasabb felszereltségűek is gyakoriak a kínálatban, hiszen sok Note-ban van navigáció, Bluetooth-kishangosító, tempomat vagy tolatóradar, és a gyárilag sötétített ablakok is jól állnak neki. Sokkal jobb autó egy ilyen Nissan, mint az agyon rajongott és gyenge Honda Jazz.

Olvasónk további opciókról is szót ejtett:

„Szia, Marci!

Köszönöm szépen a válaszokat, nem gondoltam volna, hogy visszaírsz, de örülök neki. Az tény, hogy az Astra egy kicsit gyenge, de soha semmilyen baja nem volt, elvitt párszor Németországba meg Horvátországba is és tényleg vigyáztam rá, sokszor még az esőtől is óvtam. 19 évesen 136 ezer kilométer van benne. Gondoltam, hogy a Citroën nem lesz nyerő, pedig csak az 1,6-os motort szokták szidni.

Úgy látszik, hiába a BMW-vel való közös fejlesztés. A Totalcaron volt ilyen sorozat, hogy milyen motorral nem szabad autót venni. Úgy látszik, hogy tényleg a Merivában kell gondolkodni, csak nem tudom, hogy hátul az a sínrendszer mennyire zavaró a középső utasnak. A Note érdekes felvetés, nézegetem ezeket az autókat is, köszi a tippet. A Jazzt elsősorban Kroneraff István dicsőíti mindig. Eszembe jutott még a Ford C-max is még az Ecoboost előtti technikával, talán az is szóba jöhetne. Mégegyszer köszönöm a kimerítő választ, szép napot kívánok!

Szia, Laci”

Sok sikert a vásárláshoz,

Marci