Minden autóban van 12V-os akkumulátor, legyen az benzines, dízel, hibrid vagy elektromos. Ez egyszer tönkremegy, és ha nem szervizben cseréltetjük, akkor a nyakunkon marad. Vagy mégsem?
A ma közlekedő autók 99 százalékában van akkumulátor, és most nem feltétlen az elektromos autókra gondolok. Hanem mindenre, amit valamilyen motor hajt, hiszen azokban ott figyel a 12V-os, jellemzően ólmos, savas akkumulátor. Igen, még az elektromos és hibrid autókban is.
Gyakran ez egy elfelejtett és lesajnált alkatrésze az autónak, pedig nélküle nincs élet. Ahogy a belső égésű motoros, úgy az elektromos autó sem indul el nélküle. Ha pedig tönkrement az akkumulátor, kell egy új.
Kicserélni legtöbbször nem nagy feladat, házilag nagyjából 5 perc alatt megvan, bizonyos autókban akár 15 percet is igénybe vehet burkolatok lebontása miatt. Az újat a boltból többnyire töltött állapotban kapjuk meg, így még azzal sem kell bíbelődni. Legfeljebb megyünk egy kört az autóval, és a generátor feltámasztja, ha esetleg veszített a töltöttségéből.
Tehát akkor az autó megy, az akkumulátor megint ellesz pár évig, boldogság van. Már csak azt a régi akkumulátort kéne eltüntetni valamilyen környezetkímélő és elegáns módon, de merre és hogy? Hiszen ha egy műhely cserél akkumulátort, akkor ők visszaküldik a régit a gyártónak, akinek visszavételi kötelezettsége van.
Ha viszont te cserélted ki és állsz az akkumulátorral egyhelyben, mint akinek le van tolva a gatyája, akkor érdemes a Katasztrófavédelemre hallgatni. Ők ugyanis azt tanácsolják ebben az ügyben, hogy keressük fel tönkrement akkumulátorunkkal bármelyik hulladékudvart, ott átveszik.
Előtte arra figyeljünk oda, hogy ne legyen az akkumulátor sérült, ne folyjon belőle semmi és legyen zárt. Ragasszuk le szigszalaggal a pólusait és ügyeljünk rá, hogy véletlenül se kerüljenek kontaktba. A hulladékudvar köteles átvenni a használt akkumulátort, ingyenesen. Ilyen hely sok van, az FKF térképe szerint csak Budapest körül 18 átvételi pont létezik.
Mitől megy tönkre az akkumulátor, és mennyi időt bír?
Az akkumulátor élettartama elég változatos, lehetnek hónapok vagy akár 10 év is használattól függően. A rövid utakat gyakran nem bírják, mert az autó elindítása nagy energiaigényű folyamat, míg a rövid úton nem töltődik bele vissza elég energia. Elektromos autónál nyilván ez egy kicsit kevésbé érvényes pont.
Tehát az élettartam nagyban függ az igénybevételtől is, de fontos a minőség. A jobb minőségű akkumulátorok bár strapabíróbbak, többe is kerülnek. Abba nem mennék bele, hogy összetételben milyen különbségek vannak, de sokan úgy veszik, mint az autókat. Bejött egy bizonyos márka, ahhoz marad hűséges.
Az akkumulátor az élettartama végén veszít az indítási készségből. Ez azt jelenti, hogy az önindító ugyan azt az árammennyiséget húzná le, mint amikor az akkumulátor friss volt, de nem biztos, hogy az aksi ennek leadására képes lesz. Ebből következik a nehézkesebb indítás, lassabban teker az önindító.
Ha már vége a dalnak, akkor az önindító képtelen lesz átforgatni a főtengelyt, az autó nem fog beindulni. Ez még a jobbik eset, mert ennek vannak előzetes tünetei, ám ritka esetben az akkumulátor csettintésre áll meg. Én jártam már így, éppen Győrbe mentem, amikor félreálltam három percre. Amikor visszaültem és elfordítottam a kulcsot, meg se mukkant az egész rendszer. Később kiderült, hogy cellazárlat miatt az akkumulátoromnak vége lett.
Mi lesz a rossz akkumulátorral?
Mivel maga a savas akkumulátor egy elég régre visszanyúló technológia, ezért újrahasznosítása már nem okoz fejtörést. Sok helyen már 97-99 százalékban újra tudnak hasznosítani egy öreg 12V-os akkumulátort, legyen szó a műanyag házról, a kénsavról vagy az ólom alkatrészekről.
A belső alkatrészeket feldolgozás után újra ötvözik, vegyítik, így újrafelhasználható lesz egy újabb akkumulátor legyártásához. A műanyag házat beolvasztás után szintén hasonló módon dolgozzák fel. Így tehát egy rossz akkumulátor bármikor újjászülethet, és nem sokkal később visszakerülhet egy autóba.
A savas akkumulátor egyébként gyakran úgynevezett kristályosodás miatt megy tönkre. Ezt nevezik szulfátosodásnak is, amely során az akkumulátorban található ólomlemezek mennek tönkre. Vannak már olyan eljárások, amelyekkel ez eltüntethető és regenerálható az akkumulátor.