2022. február 01. | 15:17

Például, ha nem vásárolsz meg egy autót, amelyből szinte képtelenség megbízható példányt találni, ahogy a Peugeot és a Citroën középidős egyterűinek esetben. Mi a megoldás egy házaspárnak, ha két kutyával járnák az országot? Nem biztos, hogy a Toyota.

„Kedves Marci!

67 éves műszaki antitalentum vagyok. Ha hozzányúlnék egy autóhoz, akkor biztos a roncstelepre kerülne. Csak használom őket és megpróbálom a szerelőmmel rendben tartatni, odafigyelni rájuk. Feleségemnek, nekem és a két kutyusunknak, akiket mindig magunkkal viszünk, ehhez keresek használt autót.

Az egyterűek felé húz a szívem a könnyű beszállás, illetve a csomagtér nagysága miatt, de nyitott vagyok. Mindenképp benzines legyen, lehet hibrid is. Ez egyben kérdés is részemről: hibridben gondolkodhatok? Nem riadok vissza a fura külsőtől sem. Fontos még a relatív kevés fogyasztás, az olcsó alkatrész és fontos, hogy az egyéb költségek ne legyenek túl magasak. A kevés kilométer és persze a megbízhatóság szintén fontos szempontok. Most egy 2007-es, dízel Volvo S60-unk van, amit nagyon kedvelek, de túl sok nekem már vele a macera, meg más szempontok lettek fontosak. Ezért az autóért maximum 1,5 millió forintot kaphatok, ahogy néztem, a vásárlásra szánt összeg pedig 2,5-3,5 millió forint.

Üdvözlettel: Sándor

Ui.: Ha most típust írnék, ami tetszik, gondolom azzal befolyásollak, ezért nem írok, de vannak kedvencek. Vagy okosabb lenne, ha megírnám?”

Volvo S60
A kép illusztráció (Forrás: Volvo)

Kedves Sándor!

Felkeltette az érdeklődésem. Elsősorban a Toyota Prius 2 vagy a Prius 3 típusokat ajánlom figyelmébe, esetleg az Auris hibrid kombit. Ezekre gondolt esetleg?

Olvasónk válasza a következő volt:

„Kedves Marci!

Köszönöm gyors válaszát és javaslatait. Nálam az esztétikai szempont szerintem túlzóan befolyásoló tényező. Nem szeretnék olyan autót venni, ami nekem külsőre nem tetszik. Ez nem igazán jó, tudom. Mindenképpen utánanézek a kiválasztott példány előéletének és bevizsgáltatom, ahogy ön is javasolja.

Hogy mely típusokra gondoltam? Chevrolet Orlando (imádom!) Citroën C4 Picasso (nagy és kényelmes), a Toyota Verso S-Verso (kis kompromisszummal a külsejét illetően), a  Peugeot 3008 (majdnem tetszik), Ford  B-MAX / C-MAX / S-MAX, illetve a Kia Soul. A felsorolásból talán kiderül az ízlésem. Szabad ezeket megvenni? Van más javaslata?

Köszönöm és várom válaszát: Sándor”

Kedves Sándor!

Köszönöm őszinte levelét. Örülök, hogy vannak még, akik bevallottan nem értenek az autókhoz, mert az a tapasztalatom, hogy a többség ezt képtelen beismerni. A felsorolt autókra igyekszem reflektálni, néhány mondatban. A Chevrolet Orlando 1.8i remek járgány tartós utastérrel, megbízható műszaki tartalommal, már-már amerikai autós vonásokkal. Az elmúlt évek alatt többet is eladtunk és még sosem volt minőségbeli, vagy utólagos reklamációra okot adó probléma a típussal.

A Citroën C4 Picasso egy ipari hulladék. Nincs olyan motorja (VTi/THP), amellyel érdemes megvenni, de ha mégis választani kellene, akkor az 1,6 literes HDI, vagyis a turbódízel-kivitel mellett döntenék, szigorúan a manuális váltóhoz párosítva. Így már csak minden más romolhat el az autón, idő előtt.

Citroën C4 Picasso
A kép illusztráció (Forrás: Citroën)

A Toyota Verso S praktikus és remek autó, de motorválasztéka siralmas. Az 1,33 literes benzinmotor potenciális olaj- és pénztemető, az 1.4 dízel pedig ebben az évjáratban már részecskeszűrős, ami könnyen okozhat problémákat, illetve drága a cseréje. A Peugeot 3008 ugyanolyan ravatal, mint a C4 Picasso. A háta közepére se kívánjon ilyet, inkább maradjon akkor a Volvónál, vagy járjon gyalog, boldogabb lesz!

A felsorolt Fordokat szinte csak a karosszériájuk különbözteti meg egymástól, így esetükben azt kell javasoljam, hogy az Ecoboost motorokat kerülje és automatát se válasszon, mert a gatyáját elköltheti a Powershift-rendszer hibáinak felszámolására. A szívó benzinmotorok ellenben többnyire jól sikerültek, ezek ugyan ritkábbak és drágábbak is persze.

A Kia Soul vidám kis autó, mindig is tetszett a szokatlan formavilága, egészen addig, amíg egyszer bele nem ültem egybe. Sajnos belülről fröccsöntött tejfölös doboz némi linóleummal és durva szövettel. Műszakilag megbízhatónak mondják a tulajdonosok, ám az első csapágy- és olajnyomás-problémáknál ez gyakran átértékelődik, a benzinmotorok erre hajlamosak. Felejtse el, bóvli, főleg ennyi pénzért.

Az ön helyében maradnék a Chevrolet Orlando-vonalon és számításba venném a Toyota Versókat is, amelyeket nem említett levelében, de céljainak megfelel a típus. Az Orlando elmondása szerint amúgy is tetszik, a Toyota pedig hosszabb távon bizonyít majd hibátlan és mindig menetre kész jellegével.