A téli időszak hatványozottan rombolja az autót, utastere és külső elemi szempontjából egyaránt. Ezért is olyan fontos, hogy a latyakos, koszos idő után elvégezd a szükséges autóápolási procedúrákat
Télen az autótulajdonosok általában többet használják a gépjárműveket, mint a kellemesebb nyári időszakban, mivel még a sarki boltba menet is inkább beülnek az autóba, minthogy a hidegben sétálgassanak. Ilyenkor többnyire szóba sem kerül az autóápolás. Ez persze nem mindenkire igaz, az autóőrültek nagy becsben tartott kincsei ilyenkor egy garázsban alusszák téli álmukat, várva a vidáman csicsergő madarak és távolban üvöltő motorok koratavasszal megszokott hangját. Van persze olyan is, akit jobban kiráz a hideg a pár kilométeres kényelmi ingázástól, mint a séta közben süvítő téli széltől, de ők kevesen vannak.
Nekem személy szerint az indokoltnál nagyobb mértékben volt szerencsém birtokolni különböző rozsdakupacokat az évek során. Az autóim általában az elhanyagolt autóápolás miatt kezdek elfogyni, kivéve persze az öreg japán sportautóim, amik eredendően porrá rozsdásodásra születtek, nyilván azért, hogy az évek során a motorból megszökött paripákat aktív súlyvesztéssel kompenzálva örökké a vezetési élményt szolgálják.
Még a tavasszal garázsból előbrummogó kincsek is megérdemlik a tüzetes átvizsgálást és külső-belső takarítást, nemhogy azok a napi használati tárgyak, amik hóban-fagyban kitartóan tették a dolgukat és szállítottak a tulajt úticéljához és vissza. Ezek az autók, eszközök, nem csak a műszaki értelemben vett kötelező karbantartást igénylik. Az alapvetően kopó alkatrészként számon tartott elemeken túl a környezeti viszontagságok, mint a sós lé, lerakódott sár és abban megrekedt víz egész télen darálja a karosszériát, valamint az összes alvázra szerelt eszközt. Értem ezalatt a futóművet, vagy akár a fékhidraulika vezetékeit. Elengedhetetlen a tavaszi autóápolás annak érdekében, hogy minél hosszabb ideig megőrizhesse állapotát gépjárműved karosszériája.
Nem csak a külsőt, az autó utasterét is jelentősen rongálja a behordott nedvesség. Mivel télen akarva akaratlanul nagyobb mennyiségű, változó halmazállapotú vizet hordasz be az autóba, a padlókárpit gyakran elázik. A nedves kárpit az utcán parkoló autók esetében rettentően lassan szárad ki, vagy egyáltalán nem is tud kiszáradni, viszont az állandóan magas páratartamú levegő roncsolja a beltér esetleg nem megfelelően kezelt fémfelületeit, ráadásul kedvez a különböző utcáról behordott baktériumok szaporodásának.
Egy kellemesen meleg, tavaszi napon kezdj neki az autóápolásnak
Mivel első az egészség, érdemes a beltérrel kezdeni. Ha olyan ember vagy, aki a könnyebb munkával kezdené a napot amolyan bemelegítésként, akkor először a csomagtartóval indítsd a dolgot. Ha használtad télen a pótkereket, érdemes kiszedni és alaposan elmosni, valamint a pótkerék helyét is megtisztítani, hogy az esetlegesen idekerült sós lé ne kezdje ki jobban az elemeket. Általában a pótkerék alatti rész alján van egy dugó, amit ha kihúzol akár át is öblítheted, miután a benedvesített felületet és egy kefével átdörzsölted, vagy csak simán töröld szárazra egy mikroszálas törlőkendővel.
A kárpit tisztítására számtalan szert árulnak, érdemes valami antibakteriális tisztítót is beszerezni, de mindig teszteld éles bevetés előtt olyan felületen, ahol nem látszik. Ha esetleg kárt tenne az anyagban, ne használd máshol.
Az utastér koszolódásától függően mérlegelj, hol mennyire szükséges belemenni a részletekbe. Ha csak egyedül használod az autót és a hátsó ülésen friss levegőt szállítasz, elegendő lehet egy sima portalanítás és antibakteriális kezelés. Többgyerekes szülők és kutyások itt biztosan komoly kihívás elé néznek, személy szerint nekem hetekbe telik rávenni magam, hogy a misztikus módon a kárpitvédő alá került sáros tappancsnyomok eltüntetéséhez hozzákezdjek.
Hátulról előre haladva eléred a télen begyűjtött kosz epicentrumát. Ha biztos vagy benne, hogy megfelelően vissza tudod helyezni, óvatosan szedd fel a lábtér kárpitját, legalább annyira, hogy lásd az alatta lévő fémvázat. Ilyenkor érheti kellemetlen meglepetés az embert, szóval csak erős idegzetűeknek ajánlott az eljárás. Viszont ha a látottak miatt nem kellett mentőt hívni hozzád, érdemes eltörölgetni a lábtér alatti közvetlen részt és a legmélyebb pontokat, ahol a víz összegyűlhet. Ha nedvességet találsz a szőnyeg alatt, mindenképpen szárítsd ki, mielőtt mindent a helyére teszel. Annak is érdemes utána nézni, vajon honnan került oda víz. A szőnyeg alá söpört dolgokra jellemzően a kárpit alatt kezdődő rozsdásodás is sokáig nem szól bele a mindennapokba, de idővel visszafordíthatatlan bajt okoz.
Az első ülések előtti lábteret és az üléseket fokozott alapossággal érdemes porszívózni, kárpittisztítani és fertőtleníteni, hiszen normál használat mellett ez a legjobban igénybe vett terület, ráadásul minden egyes használatnál közvetlenül érintkezel ezekkel a felületekkel. Ha az esetleges sólerakódást és nedvességet eltakarítottad, ne feledkezz meg egészséged megőrzéséről sem, hiszen a nedves időszakban utcáról behordott különféle baktériumokat a kiszárított kárpitból feleszálló porral szívod magadba. Nem árt, ha a később akár komolyabb kellemetlenséget is okozó apró utastársak létszámát a lehető legkisebb mennyiségűre redukálod.
Úgy gondolom, nem a tavaszi nagytakarítás alapvető része, hanem egy lényegesen gyakoribb tevékenység a műszerfal, az ablakok és ajtókárpitok tisztítása. Azonban ha eddig nem tetted meg, akkor elő a mikroszálas kendővel és kiválasztott tisztítószerekkel, törölj át minden hozzáférhető felületet. A gomboknál és nehezen hozzáférhető helyeknél érdemes egy erre a célra vásárolt speciális eszközt, közismert nevén fogkefét használni.
Nem egyszerűen csak autóápolás a tavaszi autómosás
Azokban az országokban, ahol rendszeresen várható téli fagy és az utakat sózzák, jóval nagyobb mértékben érinti korrózióval kapcsolatos probléma az autókat, mint a mediterrán területen futó példányokat. Egyesek ezért is irigykedhetnek a déli autótulajdonosokra. Én egyébként szenvedélyes rajongok minden egyes méterért, amit a kocsimmal hóban megtehetek, ezért szívesen vállalnám az ezzel kapcsolatos karbantartás minden nyűgjét, de sajnos itthon jóformán csak a latyak és kosz van télen.
A kasztnirohasztó sós lé maradványától mindenképpen meg kell szabadítani az autódat. Azon felül, hogy a legtöbb kocsi rettenetesen rozsdásodik a téli síkosságmentesítő anyagból egyenletesen felvitt karosszériabevonattól, egyes érzékenyebb típusoknak a fékcsövezését és futóművét is megeszi, ami több mint kellemetlen helyzetet eredményezhet.
A só legapróbb maradványának eltávolítása nem éppen egyszerű művelet, de ha hosszabb távra tervezel, nem árt alaposnak lenni az autóápolással. Bár a legdurvábban érintett területek a kerékjáratok körül vannak, fontos az alváz többi részét is a lehető legjobban áttakarítani. Autótól és rátermettségtől függően ezt megteheted bármelyik önkiszolgáló autómosóban, ha elég magas építésű verdát hajtasz. Ha nem, akkor viszont megfontolandó keresni egy kézi mosót, ahol van akna is ahhoz, hogy rendesen lemossák az autó alját. Egy évben egyszer érdemes ilyen szolgáltatásra költeni.
A kerékjárat és környékének megtisztításához szükséges műszaki érzék szükségessége nagyjából a kerékcsere és emelőhasználat szintjén van, így ha ezzel a képességgel rendelkezel, nyugodtan nekiállhatsz. Fontos, hogy ha nem vagy biztos magadban, ne kezdj neki. Ha mindenképpen magad szeretnél valamit tenni az állagmegőrzés érdekében, állj be egy kézi autómosóba, óvatosan öblítsd át a kerekeket és futómű hozzáférhető részeit. Egy tipp: az első futómű átöblítéséhez forgasd el a kormányt, így könnyeben hozzáférsz.
Ha nekiállsz a komolyabb takarításnak és leszeded a kerekeket, mindig használj szerelőbakot és ügyelj arra, hogy az autó stabilan fekszik-e fel az alátámasztásra. Készíts elő egy vödör vizet és egy valamilyen eszközt a felületek takarítására. Egy klasszikus nyeles mosogatókefét ajánlok, ami remekül megfelel a célnak.
A felületek takarítása közben kapjon kiemelt figyelmet a sárvédő alja, ahol a küszöbbel találkozik, illetve minden olyan rész, ahol láthatóan meg tud ragadni a kerék által felvert kosz. Az autóápolásnak ez a fázisa remek lehetőség ad a futómű ellenőrzésére. Ha esetleg valamelyik porvédő gumija szakadt volna, vigyázz, ne kerüljön bele feleslegesen víz, mert jelentősen megrövidíti a gyári kenéssel ellátott alkatrész élettartamát. Listázd a sérült alkatrészeket azért, hogy később tudd, szükség esetén mit kell cserélni.
Ha már a kerekek amúgy is lent vannak, alkalom nyílik külső és belső oldaluk áttakarítására, amihez nagy segítséget nyújthat valamilyen felnitisztitó szer, ami leoldja a ráégett fékpor nagy részét.
A végére nem marad más, mint egy alapos külső mosás. Szerinem nincs olyan autótulajdonos, akit ne töltene el jó érzéssel, amikor megpillantja a napsütésben csillogó kocsiját a mosás után. Szinte mintha új autó lenne. Ha maradt benned kellő energia, nekiállhatsz felvinni valamilyen waxréteget a fényezésre, így autódon kevésbé tapad meg a szennyeződés és tovább megmarad fényes külseje.
Mindegy, hogy az autóápolást magad végzed el, vagy szakemberekre bízod, a tél folyamán lerakódott sót mindenképpen érdemes alaposan letakarítani, hogy autód sokáig jó állapotban maradhasson.
Amennyiben érdekel, hogyan kell egy nyakig saras Ford F150 Raptort megtisztítani, nézd meg ezt a videót!