2019. január 08. | 12:20

Elvis köztudottan rajongott a Cadillacekért, ám azokon hamar túl is adott. Egy autó azonban különösen közel állt a szívéhez, melyhez egészen haláláig ragaszkodott. Ez pedig nem más, mint az 1956-os Continental Mark II.

Az utóbbi időben megszokhattad, hogy többnyire veterán autók típusleírásáról teszek közzé cikkeket. Na ezen akartam változtatni egy kicsit egy emberközelibb témával. Ahogy keresgéltem „híres emberek és autóik” témakörben, eszembe jutott, hogy munkássága során Elvis Presley emberes mennyiségű gyönyörű és egzotikus autót halmozott fel.

Persze, a legegyszerűbb az lenne, ha elkezdeném listázni a Király Cadillac-jeit és Lincolnjait, ám jobbnak láttam, ha egy olyan fejedelmi masináról ejtek szót, mely mára már az elhunyt gyártók közé tartozik, míg mindemellett Elvis egyik legkedvesebb luxusautója volt. Ez pedig nem más, mint az 1956-os Continental Mark II.

A köztudatban ma is aktívan él, hogy Elvis ízig-vérig Cadillac rajongó volt. Ez persze igaz, hiszen énekes karrierje során több mint 100 GM luxusautót vásárolt, bár ezek nagy részét családja, barátai és rajongói között szét is osztogatta.

Ízlése autók terén elég bipoláris volt. A Cadillac-ek mellett szívesen mutatkozott Lincolnokkal és Continentalokkal, ami mai magyar nyelven annyit tesz, hogy Mercedes rajongóként a BMW-kért is oda volt. Hiába a nagy lelkesedés, legtöbb autóját általában egy, max. 2 évig tartotta meg, és váltott is a következőre. Egyet azonban haláláig megtartott, s ez nem más, mint a Continental Mark II-ese volt.

Elvis tagadhatatlanul is egy igazi autórajongó volt. Garázsában a Lincolnok és Cadillac-ek mellett Ferrari Dinót és 507-es BMW-t is tartott. Szívéhez nagyon közel álltak a Ford luxusautói, s ez talán azért is alakult így, mert első autója egy 1942-es Lincoln Continental volt, melyet édesapja vásárolt neki 1953-ban. Igaz, addigra már az előző tulajok bőven lelakták, de a lényegen nem változtatott: akkor is egy Lincoln!

Mikor karrierje felfelé ívelt, több Lincolnba is befektetett. Gyűjteményét többek között egy 1956-os Lincoln Premiere és egy 1960-as Continental Mark V hosszított limuzin is ékesítette. A Ford luxusautói iránt érzett vonzódása egész életútját végig kísérte, melynek legékesebb darabját 1956 augusztusában szerezte be. Ez pedig egy Continental Mark II volt.

Azt, hogy a Király hogyan is jutott hozzá az évtized legexkluzívabb autójához, több legenda is övezi. Az unalmasabb verzió szerint tudta, hogy augusztusban Miamiban tart koncertet, így megrendelte, s mikor végzett a turnéval, egyszerűen csak átvette, és azzal hajtott haza.

Az izgalmasabb verzió szerint nemes egyszerűséggel besétált a kiállító terembe, és megtetszett neki a fehér luxusautó. Annak ellenére, hogy azt egy másik megrendelő számára tartogatták, Elvis addig győzködte az eladót, míg az végül behódolt és neki adta.

Ez utóbbi azért nem egy alaptalan történet. George Klein, memphis-i DJ, egyben Elvis egy közeli barátja szerint az énekes kiváló meggyőző képességével rendelkezett, s ennek köszönhetően bármit meg tudott szerezni, amit csak akart.

A hír hamar elterjedt, és egy helybéli Lincoln – Mercury kereskedő rádiós reklámjában fel is használta a rock n roll sztár hírnevét: „Ha egy gyönyörű Continentalt lát elsuhanni az úton, egy a 2 000-hez az esélye, hogy maga Elvis Presley ül benne!” Neve bitorlásának Elvis nem igazán örült, de nem tett ellene semmit. 

A Király nem szégyellte, hogy az USA akkori legdrágább autója is a gyűjteményének része. Több nyilvános eseményen is mutatkozott vele. A memphis-i bíróságra is ezzel az autóval érkezett, mikor egy benzinkutas fel akart vágni, és nekiesett. Ez egy rossz döntés volt, mivel Elvis jól helyben hagyta, és a vádakat is ejtették.

’56 októberében szintén a luxuskupéval mutatkozott a reptéren, mikor filmcsillag barátnője, Natalie Wood érkezését várta. Memphis-ben tartózkodása alatt a Rock n Roll legenda ezzel az autóval furikázta akkori barátnőjét a városban. Természetesen időnként családtagjai is kölcsön kapták a Mark II-t. Édesapjáról videó is készült mikor vezette, míg a ’60-as években lányának is kölcsön adta, hogy gimnáziumba járjon vele.

Anyagi helyzetéből fakadóan Presley megengedhette magának, hogy évente vegyen új autót. A szerencsésebb Cadillac-ek és Lincolnok 2 évig húzták, majd tovább adta őket barátainak és rajondóinak. Az egyetlen ’50-es évekbeli autó amit halálig megtartott, az az édesanyja 1955-ös Cadillac Series 60-asa, ismertebb nevén a Pink Cadillac volt, amit édesanyja 1958-as halálát követően félre tett és soha többé nem vezette.

A Continental is meglepően sokáig volt nála. 20 évnyi poroszkálás után, 1976-ban, vagyis halála előtt egy évvel adta csak el. Az autó 1996 óta egy texas-i gyűjtő tulajdonában áll, aki Elvis gracelandi villájában állította ki. A kilométeróra mindszerint összesen csak 58 244 mérföldet tett meg, ami 93 734,63 kilométernek felel meg.

Na de nézzük is, mi fán is terem az a Continental, és miért volt akkora nagy durranás! Sajnos Elvis példányáról nem találtam képsorozatot, viszont az alábbi képeken látható modell szinte teljesen megegyezik vele!

A Lincoln és Continental megnevezések mindig is nagy vitákat váltottak ki az amerikai autók szerelmesei között. Erre a Ford bőven adott okot, mivel a megnevezésekkel elég gondatlanul bánt. Na de mi is az igazság?

A „Continental” megnevezés elsőként a ’30-as években bukkant fel, s a Lincoln egyik legújabb modellje volt. Majd kb. 10 év kihagyás és több rakás rajongói levél beérkezése után a Ford úgy döntött, hogy komolyabban is felveszi a kesztyűt a Cadillac-el, és előáll egy ultra-luxus autóval.

Bár az új modellt a Lincoln – Mercury tervezői alkották meg,mégis egy önálló márka új modelljeként értékesítették. Így született meg 1956-ban a Continental Mark II, a korszak legelitebb amerikai autója. 10 ezer dolláros induló árát csak kevesen tudták megfizetni, így csak a legmódosabb jenkik juthattak hozzá. Ez mai értékek szerint 30 millió forintnak felelne meg.

A brutális árért cserébe az autó nem csak megjelenésével, de felszereltségével is kitűnt a luxusautók tömegéből. A korszak összes extrája az alapfelszereltség részét alkotta. Ide tartozott például a fékrásegítő, szervokormány, illetve az elektromos ablak- és ülésemelők is. Persze arról se feledkezzünk meg, hogy egy 6 029 köbcentis V8-as erőforrás hajtotta.

Mivel a gépet minden lehetséges plusz funkcióval ellátták, amire a megrendelő csak vágyhatott, így az egyetlen extra a légkondi volt. Természetesen Elvis példánya is rendelkezett AC-vel,s emellett még egy plusz kiegészítőt is kapott: A hagyományos fekete tetőkárpitot fehérre festették, ami egyezett a géptest külső színével.

Ha részletesebben is érdekel a 2 ajtós gépezet, nézd meg a Hum3D animációját és járd körbe Te magad!

Eleinte a Continental, mint önálló márka hatalmas sikernek örvendett, mivel ez volt az első autó, ami hosszú évtizedek után le tudta gyűrni a Cadillac-et. Ám tündöklése nem tartott sokáig. A Ford minden egyes eladáson 1 000 dollárt bukott, így kiadta a Lincoln – Mercury-nak, hogy dolgozzák át, illetve olcsóbb is legyen.

Ez 1958-ra sikerült is, s az utód megjelenésével együtt elkezdődött a névkavarodás is. Mivel a divíziónak nem volt arra pénze, hogy még a Continentalnak is saját autót tervezzen, nemes egyszerűséggel a Lincoln átcímkézte a legújabb Premiere-t és Caprit, és Continental Mark III-ként árulta. Ha részletesebben is érdekel a Mark III-as, olvass bele a kapcsolódó írásomba.

A Continental hírneve 1960-ra olyannyira sérült, hogy a Ford jobbnak látta, ha egyszerűen feladja, és elfogadja, hogy luxusautók terén a Cadillac verhetetlen. Ezt követően a ’70-as években a Continental ismét csak, mint Lincoln modell szerepelt az amerikai piacon.  

A Continental Mark II egy különleges autó, ami bőven túlszárnyalta saját korát, ám a cégcsoport anyagi és stratégiai baklövései a sírba küldték. Én speciel kifejezetten szeretem a márkát, az Imperialok mellett a legkedveltebb amerikai autóim egyike.

Elvis Presley példányáról, ahogy fentebb is láthatod, csak képeket találtam, sajnos videót egyáltalán nem. Ellenben Elizabeth Taylornak is volt egy kék modellje, aminek festését a színésznő szeme színéhez igazították. Ha részletesebben is érdekel a filmcsillag kontinentális kupéja, nézz bele az alábbi videóba!