A Cadillac TOP 5+1 elvérzett riválisa, avagy az amerikai trónbitorlás 6 legnagyobb vesztese – 1. rész

Közzétéve:
2019-09-21, 09:44

Az előző évszázadban több gyártó is megpróbálta letaszítani a Cadillac-et a trónról, de mindegyikük terve kudarcba fulladt

A XX. században a Cadillac a legkimagaslóbb minőség, luxus és státusz szinonimája volt az amerikai piacon. A letűnt korok egy olyan autógyártójaként tekintünk rá, mely büszkén hirdette a szabad világ szellemiségét és nagyra törő vágyait.

Ezért a címéért persze több rivális gyártó is ferde szemmel nézett rá, s időközönként megesett, hogy egy új modellel, netalán új márkával törjön a General Motors legelitebb monstrumának trónjára. Ma megismerheted azt a 6 autót, amik le akarták körözni a legendás „V” jelű típusokat, ám merényletük tragédiába fulladt.

1949 Cadillac Series 62 kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról

1949 Cadillac Series 62 kabrió, hátulnézet, oldalnézet, jobbról
A Cadillac Series 62 volt az első amerikai autó, amin megjelentek az uszonyok. A képeken: 1949 Cadillac Series 62 kabrió

De először ejtsünk pár szót magáról a Cadillacről. A céget 1902-ben Detroitban alapították, korábban mint Henry Ford Company volt ismert, ami a T-modell atyjának egy csődbe fulladt vállalkozása volt. A befuccsolt céget felvásárolták, majd egy bizonyos Henry M. Leland javaslatára a befektetők folytatták az automobilok gyártását. Az új vezetőség új nevet adott a márkának: Detroit alapítójának, Antoine de la Mothe Cadillac tiszteletére a Cadillac nevet kapta. Az első autó 1902. október 17-n hagyta el a gyártósort. A 10 lóerős, 7 kW-os jószág a motor kivételével minden részletében azonos volt az első Ford A modellel.

Mikor a General Motors 1909-ben felvásárolta a luxus-gyártót, a márkanév az USA összes államában már ismert volt. A XX. század első felének háborús légkörében a Cadillac meg tudta őrizni hírnevét, az azt követő évtizedekben modelljei az USA legismertebb jelképeivé nőtték ki magukat. Egyik legmeghatározóbb típusa az 1948-as Series 62 volt, melynek hátsó sárvédőjét a P-38 Lightning repülőgép ihlette. Ez a kezdetleges uszony vezetett az ’50-es évek trendjéhez, a Forward Look megszületéséhez. A Cadillac mindig is élen járt formatervezés és fényűzés terén. Nézzük mely autók voltak azok, amik magukénak akarták tudni ezt a címet!

Isotta Fraschini Tipo 8A, 1924 – 1931

Kezdjük először az import modellekkel. A múlt század első felében Amerikában divatosak voltak az európai luxusautók, melyek között az olasz Isotta Fraschini kimagasló helyen szerepelt. Legsikeresebb modellje a 8A típus volt, ami különleges helyet foglalt el az USA legpénzesebb vásárlóinak szívében.

1924 Isotta Fraschini Tipo 8A landaulet, kék, elölnézet, oldalnézet, jobbról
Az olasz gyártó a hollywood-i csillagok egy nagyon is közkedvelt választása volt

A módos üzletemberek mellett Hollywood népe is rajongott az autóért, de ez mégsem volt elég a márkanév fennmaradásához. A II. világháború után az Isotta felhagyott a luxusautók gyártásával, és kifejezetten csak az európai piacra szerelt haszonjárműveket. 1955-ben végleg lehúzta a rolót. A 7,4 literes motorral szerelt 8A korának legdrágább autója volt, ára újonnan 50 ezer dollár, vagyis mai értékek szerint fél millió dollár lenne. Ez nagyjából 149,82 millió forintnak felel meg.

Hispano-Suiza H6B, 1919 – 1931

Az olasz Isotta mellett más európai luxusmárkák is beszivárogtak az USA-ba. Közülük a spanyol Hispano-Suiza volt az egyik legkívánatosabb tengerentúli márka. A cég az 1910-es években Párizsba költöztette személyautógyárát, és kifejezetten a párizsi nemesség számára készített automobilokat. Az amerikaiak mindig is rajongtak mindenért, ami francia, így Hispanóból is került néhány az Újvilágba. Legtovább gyártott modellje a H6B volt, amit egy 6,6 literes, soros elrendezésű 6 hengeres erőforrással szereltek.

Hispano-Suiza H6B landaulet, elölnézet, oldalnézet, jobbról
A spanyol-svájci márka az USA-ban is nagy népszerűségnek örvendett

Az Isottához hasonlóan a második világégést követően a Hispano is leállította személyautói gyártását, majd rövidesen letette a kanalt. Mivel a márka pályafutása hamar véget ért, így esélye sem volt letaszítani Amerika trónjáról sem a legendás Duesenberget, sem pedig az annak árnyékában lappangó Cadillac-et.

Duesenberg Model J, 1928 – 1937

Németes hangzású neve ellenére a Duesenberg egy minnesotai alapítású gyártó volt. August és Frederick Duesenberg eleinte a motorsportban látta a firma jövőjét, de rövidesen áttért a luxusautók gyártására. 1928-ban mutatták be a J modellt, ami a korszak Amerikájában a legnagyobb presztizsű autó volt.

1929 Duesenberg Model J roadster, elölnézet, oldalnézet, balról
A Duesenberg Model J volt az egyetlen autó, ami maga mögé utasította a Cadillac-et

Felszereltsége az ultra-luxus netovábbjával volt egyenértékű, míg motor terén a legerősebb autó volt. Ez betudható annak, hogy a Duesenberg fivérek a sorozatgyártású luxusautókba is versenymotorokat szereltek, amik a Model J esetén 400 lóerősek is lehettek – halkan megjegyzem, 1928-t írunk! A Duesenberg volt az egyetlen gyártó, ami maga mögé tudta utasítani a Cadillac-et, ám sikere nem tartott sokáig. Az 1930-as évek végére súlyos anyagi gondokkal küszködött, s mivel önálló gyártó volt, nem volt testvér-vállalat, akitől olcsón ihletet meríthetett volna. A J-re válaszul a Cadillac bemutatta a Series 452-es V16-os modellt.

A Saint Paul-i vállalat 1937-ben lehúzta a rolót, és átadta helyét a Cadillac-nek. A Model J korának legsportosabb, s egyben legelegánsabb amerikai autója volt, még Jay Leno-nak is van belőle! Nézd meg a videót és hallgasd meg, Ő maga mit mond a típusról!

Tucker 48, 1948

A II. világháború után az amerikai gyártók is bajban voltak. Mivel a viaskodás ideje alatt főképp katonai célokra gyártottak járműveket, a személyautók küllemi megjelenésének fejlesztése jócskán elmaradt. Az 1940-es évek végén egy bizonyos Preston Tucker előállt egy formabontó, teljesen új autó ötletével, amit 1948-ban piacra is dobott.

1948 Tucker 48, fényes piros, elölnézet, oldalnézet, balról
A Tucker túlságosan is innovatív volt ahhoz, hogy fennmaradjon

A Tucker 48 saját korában egy kifejezetten újszerű, jövőbe mutató autónak számított, ami számos olyan jellegzetességgel bírt, ami a ’40-es években kuriózumnak számított. Ő lett volna például az első sorozatgyártású típus, amit biztonsági övvel szerelnek. Preston tanácsadói ennek ellenére mégis azt javasolták, hogy vesse el az ötletet, mert az éra vásárlóiban azt az érzetet keltené, hogy a kocsi nem biztonságos.

1948 Tucker 48, piros szedán, hátulnézet, oldalnézet, balról
A Tucker 48 egy 5 475 köbcentis, 150 lóerős farmotort kapott

De ha ennyire nagyratörő autó volt, mégis hol volt a hiba? Egyes állítások szerint a Ford – Chrysler –GM együttesen lépett fel az önálló vállalat ellen, és kollektívan egy fizetett lejárató kampányt indítottak nem csak a Tucker márka, de maga Preston Tucker ellen is! Attól féltek, hogy a Tucker lekőrözi őket és bevételeik jelentősen megcsappannak.

Egy Tucker ára 4 000 dollár körül volt, ami a GM márkái tekintetében a Buick és a Cadillac között helyezkedett el. Igaz, a Tucker 48 nem kifejezetten a Cadillac-et „támadta”, de az anyavállalat több ponton is megkérdőjelezhető lépést tett, hogy márkái, köztük a Cadillac ne sérüljön.

Az ármánykodások ellenére manapság egy Tucker 48 ára a csillagos egekben repked, az RM Sotheby’s árverésein az 1 millió dolláros, vagyis kb. 300,3 millió forintos árcédula teljesen átlagosnak számít. Ehhez az is hozzájárul, hogy összesen csak 50 példány látott napvilágot. Ha részletesebben is érdekel az amerikai küklopsz, nézd meg a Donut Media videóját!

Imperial Newport, 1955 – 1956

Az 1950-es évek közepére a Chrysler megelégelte, hogy továbbra is a Cadillac és a Lincoln után kullogjon. 1955-ben megalapította az „Imperial”, magyar jelentése szerint „Birodalmi” márkát, melynek első modellje lényegében egy Chrysler C-300 koppintása volt. Sőt, az első szériás modellek saját típusjelöléssel sem bírtak, mindegyikük kivitelük szerinti fantázianevén futott. A "Newport" például a B-oszlop nélküli kupék megnevezése volt.

1955 Imperial Newport, piros kupé, elölnézet, oldalnézet, balról
Az első Imperialok többnyire a Chrysler C-300-asok mintájára épültek

Az 1955-ös Imperialokkal a Chrysler még csak tesztelte a piaci viszonyokat, de sosem volt képes olyan elit autót piacra dobni, ami a Cadillac nyomába érne. Ehhez persze az is hozzájárult, hogy ugyanezt a formatervet Walter Chrysler vállalatai több modellként is értékesítették, ami csökkentette az exkluzivitás érzetét: Ezek pedig a Dodge Royal Lancer, Chrysler C-300 és a fent említett Imperial.

Continental Mark II, 1956 – 1957

Azt hiszem, joggal mondhatom, hogy a cérna a Fordnál szakadt el a leginkább. Henry Ford unokájánál annyira elgurult a gyógyszer, hogy a Lincoln – Edsel – Mercury divízión belül egy új márkát alapított, csak azért, hogy legyűrje a GM luxusmárkáját. Mivel a nép imádta az első generációs Continentalt, a Lincoln tonna számra kapta a leveleket, hogy mikor érkezik a következő modell. A hatalmas lelkesedésen felbuzdulva a Ford arra jutott, hogy egy újabb Lincoln típus helyett megalapítja a Continental márkát.

1956 Continental Mark II, fekete kupé, elölnézet, oldalnézet, balról
A Continental külön márka volt, nem pedig a Lincoln egy típusa

Ez 1956-ban a Continental Mark II-ben bontakozott ki, amit a Ford „Az amerikai Rolls-Royce” megnevezéssel illetett. A Duesenberg óta a Mark II volt az egyetlen autó, ami képes volt maga mögé utasítani a Cadillac-et. Csakis a leggazdagabb amerikai üzletemberek és filmcsillagok engedhették meg maguknak a 9 960 dolláros autót, melynek ára ma kb. 30 millió forint lenne.

1956 Continental Mark II, fekete, oldalnézet, balról
A Ford a Continentalt olyan jól felszerelte, hogy az egyetlen extra a légkondi volt

Mivel a korszak minden extrája az alapfelszereltség részét alkotta, például a szervó, fékrásegítő, automataváltó, stb., így a légkondi volt az egyetlen opcionális extra. A Cadillac-verő kupé karrierje sajnos tragikus véget ért: Az anyavállalat minden egyes eladáson 1 000 dollárt bukott, így a termelést a rákövetkező évben le is állították.

A kupé csak kis példányszámban készült, s ennek legnyomósabb indoka, hogy a Continental Mark II-t a Ford főképp azért gyártotta, hogy az amerikai nép elaléljon a cégcsoport nagyságától. Többnyire olyan emberek utaztak vele, akiknek a Continental ajánlotta fel a vásárlás lehetőségét. Közéjük tartozott például Elvis Presley és Elizabeth Taylor is. Nézd meg a videót és járd körbe a színésznő egyedi színkombinációjú autóját!

1957 Cadillac Eldorado Biarritz embléma, fekete autó, elölnézet, oldalnézet, jobbról
A Cadillac emblémán a „V” motívum a V alakban elrendezett motorokat jelöli

A több évtizedes próbálkozás ellenére egy gyártó sem tudta letaszítani a Cadillac-et a trónról, ennek ellenére a hadakozás számos nagyszerű és szemet gyönyörködtető autó megszületéséhez vezetett. A folytatásban további luxusautókról olvashatsz, amik a General Motors legelitebb márkájának címére pályáztak. Addig is szavazz, és mond el a véleményed a felsorolt 6 autóról!

Forrás:

RM Sotheby’s

automobile catalogTM

Gondos László, Simon István (ford.), (2017) Klasszikus Autók Könyve, HVG Kiadó Zrt.

További autós hírek

Olvasónk küldte a videókat, amit két felvételből raktunk össze. A minőségért elnézést kérünk. Garantáljuk, hogy minden bukkanónál és kanyarban összeszorítod…

A helyszín az ausztráliai Braidwood Rd. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy mennyire veszélyes a sebességtúllépés, különösen vontatánnyal. Nem véletlen, hogy vontatás…

Több helyen is szegeket és csavarokat szórt ki egy férfi Jánossomorján a Kiserdő utcában. Egy szemtanú bejelentése alapján az elkövetőt…

Villanyoszlopnak hajtott egy gépkocsi, melynek következtében további oszlopok is kidőltek. A balesetben összesen 6 autó rongálódott meg, ebből 1 a…

Megint hihetetlen videó került fel az Internetre. Gondolta a hölgy, hogy benzint vásárolna a kúton, de nem az autóba töltené,…

Kapcsolódó írások

1931 Cadillac Series 452 V16, RM Sotheby’s aukció
2019. szeptember 01.
Az RM Sotheby’s aukciós ház monterey-i árverésén 1,46 millió dollárért, vagyis megközelítőleg 423,7 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy 1931-es Cadillac Series 452 V16 Roadster
1970 Plymouth Superbird, babakék, versenyautó, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. október 12.
A XX. században a Chrysler divíziói számos nagyszerű autót adtak az USA-nak, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma ezek közül ismerhetsz meg tízet!
1957 Imperial Crown, meggyvörös, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. május 12.
1957-ben az Imperial bemutatta egyik legikonikusabb zászlóshajóját, a Virgil Exner tervezte Crownt. Az autó nem csak méreteivel, de teljesítményével és felszereltségével is túlszárnyalta a kor legelitebb luxusautóit
1959 Cadillac Eldorado Biarritz, vörös kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, távolról
2019. november 24.
Az autók uszonyai az ’50-es évek Amerikájában bukkantak fel, és egészen a ’60-as évekig nélkülözhetetlen formatervi elemek voltak. De mégis mely 8 autó uszonyai voltak a legvonzóbbak?