2022. október 01. | 17:41

Te azt hiszed, hogy jót teszel az autónak, pedig pont az ellenkezője történik, nagyon is ártasz neki.

„Ne hidd, tudd!” – szól a bölcs mondás és ez igaz az autózásra is. Ha tetszik, ha nem, vélt igazságok, tanult sületlenségek és berögzült szokások mentén vezetsz te is. Mindig a legnagyobb jószándék vezérel, hiszen nem akarsz te kárt tenni az autódban, sőt, azt szeretnéd, hogy sokáig megbízhatóan és költségmentesen szolgáljon. De benézted, mert ahogy vezetsz, azzal nagyon is ártasz hőn szeretett négykerekűdnek. Összeszedtem tíz rossz szokást, amit jobb, ha elkerülsz vezetés közben.

A cikksorozat 2. részét itt olvashatod!

1. Kíméled a motort és soha nem nyomod neki

Simán hiheted, hogy ha sosem taposod padlóig a gázpedált és sosem huzatod ki rendesen a fokozatokat, akkor azzal jót teszel a motornak, hiszen kíméled, pátyolgatod, szereted. Pedig ez valójában egy tévedés. Egy nagyobb sebességű autópályázás (a megengedett sebességhatárok tiszteletben tartásával persze), padlógázas gyorsítások, kis nyüstölés, tiltásig elforgatott motor mind-mind jótékonyak tudnak lenni, mert „kikormolják” a motor járatait, szívócsatornáit, részecskeszűrőjét, a megemelkedő motorterheléssel pedig nő a hőmérsékleti is, ami a lerakódásokat távolíthatja el. Szóval nincs miért aggódnod, egy üzemmeleg motornak egyáltalán nem árt, ha időnként megkergeted, sőt, jót is tesz neki.

2. A pirosnál állva benyomva tartod a kuplungot

Sokan csinálják, hogy megállás után rögtön egyesbe teszik a váltót és várakozás közben szépen benyomva tartják a kuplungot, hogy az újbóli elindulás gyorsan és gördülékenyen menjen. Ez a rossz szokás még az ember lábának sem tesz jót, nemhogy az autónak. Ilyenkor a kuplung kinyomócsapágya állandó igénybevételnek (folyamatos kopásnak) van kitéve, valamint a főtengely támcsapágya is degradálódik. Arról nem is beszélve, hogy a start-stop rendszer sem aktiválódik, amivel legalább meg lehetne spórolni némi üzemanyagot. A megoldás minden esetben az, hogy ha kiveszed sebességből az autót és felengeded a kuplungot.

3. Ponyva alatt tartod az autódat

Ha nincs más lehetőséged, mint a csillaggarázsban (=kint a szabadban) parkolnod, akkor bizonyára tudod, hogy az elemek (csapadék, szél), a madárürülék, a falevelek és természetesen a napfény ősellensége az autódnak. Próbálhatsz ellene védekezni, ám jobb, ha tudod, hogy az igazi megoldást csak a zárt garázs jelenti. A ponyvás védelem, amelyet sokan előszeretettel alkalmaznak, valójában nem tesz jót az autónak. Ugyan a nap káros UV-sugaraitól véd, ám bőven akadnak negatív hatásai is. Ilyen például az, amikor a szél mozgatja a ponyvát, ami a fényezésen található apró szennyeződések, porszemek miatt szépen elkezdi lecsiszolni a lakkot. Idővel csúnyán bemattulhat a fényezés. A ponyva sajnos a rozsdásodásnak is kedvez, ugyanis az alulról bejutó nedvesség (pára) nem tud szabadon távozni, a szél sem járja át valamelyest az autódat. Ha feltétlenül óvni szeretnéd, keress egy garázst.

ponyva alatt tartott autó
Fotó: Depositphotos

4. Télen állóhelyzetben melegíted az autó motorját

A januári reggelen vacogva mész ki az autódhoz, fázol, mint egy kivert kutya. Biztosan fázik az autód is, ezért biztos, ami biztos, inkább beindítod és hagyod alapjáraton ketyegni tíz percig vagy még tovább. Ha valamivel, akkor ezzel jó sokat ártasz neki és még a környezetnek sem teszel jót. Amennyiben az autódban nincs kiegészítő fűtés a hűtővíz számára (néhány dízelben van csak, de nem jellemző), akkor még hosszú percek múlva sem fog elindulni felfelé a vízhőfokmérő. Bezzeg, ha elindulnál, akkor néhány kilométer és néhány perc elteltével már melegedne is.

A hosszú hidegen járatás azért káros, mert az optimális hőmérséklet-tartományon kívül vannak a folyadékok (hűtővíz, motorolaj), következtetésképpen nagy kopásnak van kitéve az erőforrás. Alapjáraton nem keletkezik elegendő veszteséghő, nem melegszik a motor kellő gyorsasággal. Akkor teszed a legjobbat, ha beindítod az autót, vársz körülbelül fél percet míg eljut minden szükséges helyre a motorolaj és alacsony terheléssel, a fokozatokat nem kihúzatva útnak indulsz. Így tudod lerövidíteni a hidegen járatás időtartamát és meghosszabbítani a motorod élettartamát.

5. Nem tankolod tele az autót

„Én egyáltalán nem értem ezt az állandó üzemanyagár-változást, hiszen mindig ugyanannyiért, ötezerért tankolok” – mondja a szőke nő. A viccet félretéve, sosem értettem azokat, akik hagyják kiürülni a tankot, majd rendszeresen néhány ezer forintért raknak bele ismét üzemanyagot. Amellett, hogy így sokkal sűrűbben járnak a kútra, nem spórolnak egy fillért sem, sőt, még ártanak is az autónak. Miért? Ennek sok oka van. Egyrészt az üres vagy félig üres tankban könnyebben kicsapódik a pára, ami az üzemanyaggal keveredve problémákat okozhat a mai érzékeny befecskendező rendszereknek.

Aztán egy tank, amit soha nem raknak tele, előbb-utóbb elkezd rohadni, a felületére különböző szennyeződések válnak ki, amelyek alkalomadtán bekerülnek az üzemanyagba és szintén károsítják az autó befecskendező rendszerének alkatrészeit. Továbbá a magasnyomással üzemelő motorok felmelegítik az üzemanyagot, amelynek egy része tervezetten visszakerül a tankba, de ha ott nincs elegendő mennyiség belőle, akkor nem hűl vissza és különböző gondokat okozhat a magasnyomású üzemanyagpumpában vagy a porlasztókban. Érdemes mindig tele kérni a kúton, majd ha félig üres a tank, ismét beállni oda.

tankolás
Fotó: Pixabay

6. Soha nem ellenőrzöl semmit a motortérben

Nagyon rossz szokás, hogy ha valaki az autóra csak használati tárgyként tekint, és nem mint egy összetett szerkezetre, amely bizony néha törődést igényel. Az autósok jelentős hányada sosem néz bele a motortérbe, nem ellenőrzi a folyadékok szintjét, állapotát, és soha nem gurulna el a benzinkútra csak azért, hogy lecsekkolja a guminyomásokat. Pedig a helytelen guminyomás balesetveszélyes és a gumikopására is rossz hatással van.

Arról meg aztán nem is beszélek, hogy a reggeli első elindulás előtt körbe kellene nézni az autót a KRESZ előírásainak megfelelően. Egy pillanatra kérlek hagyd abba az olvasást és gondold végig, te mikor ellenőrizted utoljára a kormány holtjátékát vagy nézted meg, hogy működik-e az összes féklámpa! Na ugye…

7. Kuplung kinyomása nélkül indítod be/állítod le a motort

Ha kinyomott kuplunggal indítózol, illetve így is állítod le a motort, azzal nagyon sokat tehetsz azért, hogy például a kettőstömegű lendkereked sokáig hibátlanul szolgáljon. Mondanom sem kell, hogy a rettegett alkatrész rossz hírét pont annak köszönheti, hogy cseréje nagyon költséges művelet és sajnos vannak modellek, amelyekben meglehetősen sűrűn eljön az ideje. Megfelelően beállított, jó állapotú befecskendezéssel, óvatosabb vezetési stílussal és az említett kikuplungolt indítással-leállítással meghosszabbíthatod az élettartamát. Ez utóbbi azért hatásos, mert tehermentesíted a kettős tömegű lendkereket a váltó felől, tehát legalább annak tehetetlensége nem cibálja feleslegesen indításkor, leállításkor.

8. Hosszú menet után azonnal leállítod a motort

Kiadós hegymenet, nagy terhelés vagy autópályázás után a pihenőbe történő kiálláskor sose állítsd le azonnal az autó motorját! Legalábbis akkor, ha az autód erőforrása nem szívó technikájú. De miután ma már szinte minden autó feltöltős, ezért ezt lehet általános szabálynak is tekinteni. A feltöltőket a keringő motorolaj hűti, a hűtésre ráadásul nagy szükségük is van, mivel használat közben több száz fokra is felhevülhetnek. Ha például az izzó turbó körül megszűnik a kenőanyag keringése, akkor az ott pangó olaj nemes egyszerűséggel ráéghet a tengelyekre, forgó alkatrészekre, majd a következő indítás után az elégtelen kenés következtében tönkre is megy. A megoldás az, hogy 1-2 percig hagyni kell alapjáraton járni a motort, majd csak azt követően leállítani. Ennyi idő alatt szépen visszahűl a megfelelő hőmérsékletre.

9. Nem használod a motorféket szerpentinen

Ismerős, hogy a hosszú lejtmenet során gyakorlatilag folyamatosan ég az előtted haladó féklámpája? Bizonyára üresben gurul vagy indokolatlanul magas sebességfokozatban felejtette a váltóját és nincs elegendő motorfék. Pedig, ha máskor nem, akkor a jogosítvány megszerzésének idején bizonyára hallotta a sofőr, hogy hosszú lejtmenet során tilos folyamatosan a féket nyomni, mert az túlmelegszik és megszűnhet vagy legalábbis jelentősen csökkenhet a fékhatás. Az út lejtésétől függ, hogy meddig kell visszaváltani, de akár a 3-4 ezres tartományban is foroghat a motor annak érdekében, hogy kímélve legyen a fékrendszer arra az esetre, ha a lejtő alján egy hirtelen vészfékezésre kerülne sor.

szerpentin
Fotó: Pixabay

+1 Kölcsönadod az autódat az asszonynak

Véletlenül sem szeretnék sztereotípiák alapján véleményt írni, de tény, hogy nagy általánosságban a hölgyek kevésbé műszaki beállítottságúak, mint a férfiak. Ők egyszerűen másban jók, és jól is van ez így. Tehát véletlenül se add kölcsön nő ismerőseidnek az autódat, ha szeretnéd, hogy sokáig jó állapotban legyen! Természetesen ez csak vicc és a tendencia azt mutatja, hogy egyre több nő (férfiakat megszégyenítő módon) jól vezet, ért az autókhoz és tud is rá vigyázni. Ha úgy érzed, hogy a te párodnak, lányodnak, édesanyádnak vagy nő ismerősödnek van hova fejlődnie, akkor egyszerűen mutasd meg nekik ezt a listát.

Sajnos előfordul, hogy a legnagyobb jóindulat mellett is a mindennapok során ezekkel a rossz szokásokkal folyamatosan - a kelleténél nagyobb mértékben - amortizáljuk az autónkat. Így fordulhat elő, hogy egy relatíve keveset futott fiatal autó is sokkal rosszabb állapotban van, mint amit a kora vagy a futásteljesítménye alapján elvárna az ember. Használt autó vásárlásakor kiemelten fontos, hogy észrevedd a túlzott elhasználódás jeleit, amelyek ezekből a szokásokból fakadnak. Az ideális használt autó megvásárlásában segítségedre lehetnek a járműelemzéssel foglalkozó szakemberek, akik megóvnak attól, hogy véletlenül rossz állapotú autóra essen a választás.